.............................................................
"Pomaly sa vracia domov, celkom pomaličky: býva poeticky naladený, lebo sa miloval, vravel mi to a je ľahký ako vydojená krava, už na to nemyslí - a ja som tu pošpinená. Nečudo, že je taký čistý v tejto chvíli, veď všetku svoju špinu nechal tu, v tme, uterák je toho plný, aj plachta na prostriedku je vlhká, nemôžem vystrieť nohy, cítila by som vlhkosť na koži, aké svinstvo, a on je celkom suchý, počula som, ako si pohvizdoval pod mojím oblokom, bol tam dolu, suchý a svieži v tých svojich pekných šatách...a ja som bola nahá po tme, bolo mi zima a šúchala som si rukami brucho, ešte vždy sa mi zdalo, že je vlhké." (s. 121, Intimita, Sartre)............................................................
""Ty jajkáš, si vzrušená," desím sa, keď sa pri tom hovorí, chcela by som, aby človek zabudol na všetko, ale on neprestajne rozpráva všelijaké klzké reči. Ponajprv, vôbec som nejajkala, nemôžem cítiť rozkoš, to je fakt, lekár mi to povedal, iba keď ukojím sama seba." (s. 122, Intimita, Sartre)
.............................................................
Až teraz som sa dostala k čítaniu Sartrovej zbierky poviedok "Múr"(BA : Slovenský spisovateľ, 1966), v poslednom čase dosť cestujem, prečítam tak jednu poviedku za cestu, zvyčajne pri knižkách v buse zaspávam, neudržia ma dlho bdelú, alebo ma rozbolí hlava. Asi ju už mnohí z vás čítali, ja ešte nie, ale zaujalo ma mnoho vecí. Rôzne optiky, to, ako väzeň prežíva fakt, že o pár hodín zomrie, ako uvažuje vrah či frigidná žena. Ako sa žena pozerá na ženu. Začala som premýšľať, či som aj ja niekedy túžila vidieť tvár nejakej svojej kamarátky pri milovaní, či som skúmala jej telo, jeho prednosti, porovnávala ho so svojím. Tu sa asi odrazilo to, že je Sartre muž, ale už aj mne vyslovila sympatie jedna žena, a on mal mnoho priateliek, tak neviem, prečo nie? Snažila som sa vžiť do myslenia vraha, ktorého vzrušovala predstava guľkami prevŕtaného brucha tučnej prostitútky. Zvrátené? Oplzlé? Nechutné? Nemyslím. Zaujímavé. Tak si budem čítať ďalej a vytiahnem časti, ktoré ma prekvapili.
prajem pekný deň ;)
Vaša dia :-*
Komentáre
veru,
:)))
zaujímave, asi niečo historicke :))
inťo :)
believko, práve naopak ;)
Diuška, nemyslel som historické ako staromódne
diuš,
nedobrovoľná nie je celkom jednoznačná. niekto je od prirodzenia nataktovaný inak a môže dakomu pripadať frigidný. môže však byť aj zablokovaný a to už je problém, ktorý je lepšie riešiť ako neriešiť, lebo zvyčajne spúšťa celú reťaz trablov. mala si na mysli ten druhý prípad?
som necitala
inťo :)
hm, ale je zaujímavé čítať o tom, ako sa na telo, vzrušenie pozerá niekto iný, nie? musím utekať, ešte sa vrátim, uvediem bližšie, čo ma na tom prekvapilo...
a aj keď sme tak narástli, pre človeka často nie je príjemné či samozrejmé, len proste existovať ;)
Vierka, ja som vytiahla to, čo ma prekvapilo, to neznamená, že je Múr len o tomto ;) ale prečítaj, šak sama usúdiš :)
pekný večer vám :)
dia,
neviem, čo sa dá robiť s vrodenou frigiditou a či je to vôbec potrebné. získaná sa vždy dá nejako poriešiť; záleží od a zároveň závisí na EQ terapeuta.
.
Sartre ma zaujal kedysi a desil stejne . Myslim, ze by som tomu rozumela ale nechcela som zbierať zážitky z toho poľa psychiky..
sygon
žeby podaktoré kultúry doslova podnecovali animálne správanie? ako to asi len robia? hm, hm. žeby kultúra vo všeobecnosti nebola schopná trvalo riešiť problém animálnosti? žeby bola kultúra vo všeobecnosti na hovno? :-)
dobré ránko inťo :)
zábavná tam bola ešte jedna časť, keď uvažovala nad tým, ako to asi vyzerá pod sutanou kňazov :) chcela pod ňu nazrieť a vidieť ich trenky i úd, ktorý nepoužívajú...ale prečo?
pri vrodenej frigidite si možno určite nájsť partnera, ktorému to vyhovuje alebo urobiť nejaké ústupky...Lulu v liste milencovi napísala, že mu bude vždy "po ruke", ak sa s ňou bude chcieť milovať...vlastne neviem, prečo by to aj chcela...
no najviac asi trpí partner vtedy, keď nevie, čo sa deje a sú mu odopierané dotyky, nežnosti a milovanie...resp. ak nevie, čo s (ne)dobrovoľnou frigiditou partnera robiť...myslím, že môže mať pocit, že zlyhal sám a nie partner...
a so získanou....hm, asi je aj dosť ťažké zistiť, čo sa vlastne stalo so ženou(mužom), sama sa na to nemusí pamätať, ale jasan, ak išlo ako si hovoril o strýka alebo otca alebo iného uja, tak sa to dá riešiť, ale možno úplne vyliečiť nikdy...
prečo hovoríš o animálnom správaní? keď si priznal, že sa tak "zversky" správa veľa ľudí?
dobré ránko sygonita :)
Sartre - čítala som skôr jeho fil. diela, do beletrie sa mi veľmi nechcelo, síce, prečítala som aj jeho drámu...a zamýšľať sa nad absurdnosťami je môj koníček..predtým práca hm
a ten vrah chcel zabíjať len preto,
dia,
nevidím dôvod, prečo by mal niekoho priťahovať penis. rovnako čudné by bolo, keby niekoho priťahovala vagína, všakáno? :-)
vrodenú som myslel presne tak, ako píšeš.
vyliečiť sa dá všetko, aj keď záznam ostane. nemusí ma predsa celý život znepokojovať, že mám doma aj počarbané knižky :-)
mimochodom, pozoruhodný je aj problém (z nedostatku vôle či odvahy) neprekonateľnej sexuálnej hanblivosti. takisto ide o blok, aj keď menšieho kalibru. akási menšia frigidita :-)
"prečo hovoríš o animálnom správaní? keď si priznal, že sa tak "zversky" správa veľa ľudí?" vylučuje sa na tom niečo? čo ak sú mnohí ľudia animálni? čo ak animálnosť neznamená iba to, že niekto celý deň myslí na to, kam zapichnúť vtáka alebo na akého vtáka sa napichnúť? :-D
a nepriťahuje vás? :)
o neprekonateľnej sex. hanblivosti som ešte nepočula...ale asi sa nespája so strachom a odporom, alebo hej?
"animálnosť" som v tvojom kontexte pochopila ako niečo, čo človeku nie je vlastné...čo ešte podľa teba znamená animálnosť, ak nie toto?
niektoré moje riadky bývajú aj ironické, di :-)
animálnosť JE človeku vlastná. čo si nečítala DvC? :-O potiaľto sa s ním dokonale zhodnem. ja ju vidím ako sledovanie akýchkoľvek telesných potrieb na úkor iných potrieb. niežeby som potieral telesné potreby, to teda pr. bez nich by sa nedali tie iné realizovať. nezastávam totiž tie srandovné ezoterické názory o éterickej existencii dokonalých bytostí :-D
intowista
Nemyslím, že nevrdoená figidita musí mať nutne externý zdroj, naopak.
- "dosť ma vydesilo, keď som sa dozvedel, aké je to časté."
Aké je to časté ?
- "žeby podaktoré kultúry doslova podnecovali animálne správanie? ako to asi len robia? hm, hm. žeby kultúra vo všeobecnosti nebola schopná trvalo riešiť problém animálnosti? žeby bola kultúra vo všeobecnosti na hovno? :-)"
To je na dlho :D
ahoj dii
Nerozumiem poňatiu frigidity ako dobrovoľnú nedobrovoľnú. Myslíš tým, vrodenú alebo nevrodenú. O nevrdenej ani neviem, ci existuje , respektive ako "funguje".
" ako by mohlo pomôcťmilovať sa s človekom, s ktorým sa nechcem milovať?"
Myslím, že si ma inak pochopila. Myslele som, že na to aby človek prežíval, čo popísala teta v druhom odstavci stačí sa milovať s ..
Nie, že to stači ako riešenie .
"to sa ani nedá, či hej?"
Dá, aspoň ja si myslí . Dá sa to prežiť ako čokoľvek iné, čo človek nechce. Akože milovanie je fyzicky intimne, ale kolko inych ludi za zivot na urovni psychickej intimity robi na nas to co nechceme....pfuu
intwist
Co bolo zamerom povedat touto vetou ?
-sexualna hanblivost , to povazujem za vysledok kultury a vychovy
Sranda, aj sa som tie poviedky nedavno cital.
ahoj šestko :) a prečo potom?
zaujímavé bolo, ako o ľuďoch hovoril, tak odcudzene, nezaujate, ako o predmetoch...revolver mu dodával pocit istoty, ničoho sa vďaka nemu nebál...hm a tuším si raz len zmyslel, že by mohol strielať do ľudí...keď ním vystrašil prostitútku, tešil sa z toho, že ju prekvapil, pretože to nie je také ľahké - prekvapiť prostitútku...
kvôli tebe som si v ňom nalistovala:
"Mal som pri sebe revolver, vecičku, čo strieľa a búcha. No nečerpal som istotu z neho, lež zo seba: bol som bytosť z druhu revolverov, rozbušieka bômb. A jedného dňa, na konci svojho ponurého života, vybuchnem a ožiarim svet prudkým, krátkym plameňom, sťa záblesk magnézia." (s. 79-80)
hm a je divné, že Sartre písal o istom druhu antihumanizmu, keď sám tvrdil, že "človek je mierou, cestou človeka" a existencializmus je humanizmus, resp. keď konám, konám tak, ako by asi konal človek vôbec, nesiem zodpovednosť za svoje činy...neprotirečí si to?
"Môžem slobodne mať rád alebo nerád homáre s majonézou, ale ak nemám rád ľudí, som úbožiak a nemámmiesta pod slnkom." (s. 81)
tiež mi bol niečím sympatický...asi tou inakosťou, tým ako sa pozeral na ľudí...proste inak, konal slobodne, prečo nie aj takto? používal s odporom všetko ľudské, aj "slová"...chcel zabíjať pokojne, s pasiou...
ale ja som tiež skôr humanista, ľudí mám rada...keď ich nie je veľa hm :)
vraj Paul dúfal, že sa po vražde
čoraz viac nadobúdam pocit, že nič nemusí mať logiku, aj keď si človek myslí, že koná logicky...
jj.....múr je fasa :)
ako vidim,
ten, co vymyslel taky argument, rozmyslal ritou ci dokonca len jej obsahom? :->
sygonita :)
pod tou dobrovoľnou frigiditou som myslela slobodné rozhodnutie znížiť sexuálny apetít z dôvodu nejakej ideológie alebo náboženstva. Počula som, že niektoré "viery" úplne eliminovali sexuálnu aktivitu ako zbytočné plytvanie životnou energiou.
a nedobrovoľná je podľa mňa vrodená alebo získaná v dôsledku zneužívania či inej traumy spojenej so sexualitou...Lulu mi pripadá ako žena, ktorá má prirodzene znížený sexuálny apetít...a keďže bola u lekára a má to potvrdené, asi neriešila zneužívanie...
a Lulu sa s ním chcela milovať...nemala tie pocity preto, že by nechcela...bolo jej odporné to, že sa cítila inak ako jej milenec po milovaní...vlastne celý akt, ak odmietala fakt, že by počas milovania cítila vzrušenie...
a jasan, že sa na nás robí aj to, čo nechceme...ale chcieť to, čo nechceme je tiež protirečivé...ale asi sa to môže diať, ako si povedala...
Mozno nemal rad ludi, ktory "iba su"...
ahoj emy :))
ale bez dialógu to nejde...dík, že premýšľate so mnou :)
vlastne už čítam poslednú
aha,
žiť slobodne potom konkrétne pre neho znamenalo žiť inak ako to, čo nemá rád, inak ako človek? dá sa to? ak som človekom? plánovanie svojej smrti (samovraždy) mi príde ako logické, ak nemám rád ľudí, dokonca aj ich zabíjanie...a je pravda, že Paul svojím plánom žil, bol ním doslova posadnutý...
Asi nie kazdy...
Clovek nie je nicim, iba svojim projektom...
tvoje vysvetlenie beriem ako možné, šestko
joj, sartre
ja mam najradsej vek rozumu :) neviem sice preco, ale holt je to tak
sygonka
Nemyslím, že nevrdoená figidita musí mať nutne externý zdroj, naopak.
nemusí, ale považujem to za typickejší prípad. koľko ľudí si povie z rozmaru "tak, a teraz budem frigidný"? :-)
--- "dosť ma vydesilo, keď som sa dozvedel, aké je to časté."
Aké je to časté ?
desatina mladistvých zažila niečo od známych, minimálne stotina od rodičov. podozrenie je na omnoho viac, lebo často sa z rôznych príčin zatĺka.
--- "žeby podaktoré kultúry doslova podnecovali animálne správanie? ako to asi len robia? hm, hm. žeby kultúra vo všeobecnosti nebola schopná trvalo riešiť problém animálnosti? žeby bola kultúra vo všeobecnosti na hovno? :-)"
To je na dlho :D
to teda je :-)
---"nevidím dôvod, prečo by mal niekoho priťahovať penis. rovnako čudné by bolo, keby niekoho priťahovala vagína, všakáno? :-) "
Co bolo zamerom povedat touto vetou ?
nič mimoriadne. proste šantím.
---sexualna hanblivost , to povazujem za vysledok kultury a vychovy
presne ako získaná frigidita (ak vynecháme frigiditu somatického pôvodu)
Tak toto si budem musieť prečítať už aj kvôli Inťovým komentárom...
Sartra
diuš
ahoj všetci :) zase len na skok
bv :) z Veku rozumu som prečítala len prvý diel, a aj si na niečo pamätám, aj tam to bolo so sexualitou iné ;) a k druhému dielu som sa už nedostala heh, ale budem musieť...neskôr
Martuš :) titulok som vybrala preto, lebo po prečítaní tej vety som aj ja bola zvedavá, že prečo :)) a inťo píše pekne, vtipne, ale aj zaujímavo, tak si čitni ;)
šestko :) s tým prekvapkom prostitútky a tým, ako si to vyložil, súhlasím...len sa mi zdá neprimerané, ak chcem byť iný len preto, aby som šokoval...ak by som žila podľa projektu inakosti (antihumanizmu), nepociťovala by som šťastie preto, že ľudí prekvapujem, ale preto, že dokážem žiť ako chcem a teda neznášam ľudí a dokážem sa k nim podľa toho správať...ale možno jedno nevylučuje druhé...môžem byť šťastný aj z toho, ako sa k mojej inakosti správajú iní ľudia, asi...
inťúťúúú :)) túto definíciu som našla pri nejakom lekárovi...a nie som si istá ničím, zase žena asi nemusí byť emočne chladná, práve naopak, môže byť veľmi vnímavá a citlivá, dokonca až precitlivelá, ale aj opatrná v prejavovaní emócií a z vonkajšieho pohľadu možno aj emočne chladná ;) možno je emočne chladná v okamihu, keď dojde na nalievanie benzínu do nádrže auta ;) hm?
a v tej definícii bolo spomenuté aj to, že frigidita býva u žien aj záležitosťou nejakých období, tzn. že veľa žien má obdobie (rôzne dlhé a každá iné), kedy nič uškom ihly preťahovať nechcú ;)
martha,
:D
di
oné... s tou citlivosťou a precitlivenosťou je to napochytro tak: citlivosť je vo všeobecnosti schopnosťou vcítiť sa do niečoho, vnímať jemnôstky informácií a emócií. ak je sprevádzaná statočnosťou, odvahou, humorom, tie umožňujú podnety náležite triediť a spracúvať, aby prinášali skôr úžitok ako paseku. na druhej strane, precitlivenosť vzniká ako kombinácia vnímania pomerne delikátnych vrstiev podnetov so strachom z narušenia psychickej integrity. tento sprievodca zmrazuje srdce človeka a vyčerpáva ho, pretože človek ním fakticky ničí sám seba aj vtedy, keď pôvodný podnet už nepôsobí (prípadne nikdy ani nepôsobil a bol iba domyslený). u precitlivených ľudí sa dá pozorovať urputné vyhýbanie sa čo i len zmienke o prameni ich strachu. to nevypovedá o práve najzdravšom myslení a cítení. k extrémnym prípadom patria mnohí senzibili, ktorí síce vnímajú všeličo, čo druhí nie (spravidla vďaka chorobne narušenému vegetatívnemu magnetizmu - tomu, čo je generovaný elektrizmom nervovej sústavy), ale keď natrafia na informácie, s ktorými si nevedia rady, bývajú unavení. a to nie sú od nich kecy na ohurovanie obecenstva, prosím pekne, lebo sú naozaj groggy. nestačí teda iba vnímať, ale je dobré vnímanému aj rozumieť. aby človek nebol hentak precitlivený, je užitočné posilniť telo. touto dlhočiznou digresiou som chcel povedať, že precitlivenú ženu treba prehnať na bicykli, potom ju sotiť do studenej sprchy a dobre kŕmiť. pravdepodobnosť, že pri pravidlnej aplikácii týchto náležitostí sa z nej stane normálna žena, je veľmi vysoká. zároveň treba dočasne pripútať jej pozornosť predovšetkým k bežným existenčným veciam, ako je upratovanie, učenie sa s ratolesťami a podobne a zároveň jej odoprieť prístup do knižnice. keď sa normalizuje, bude mať emócie aj iné veci na správnom mieste. potom jej možno vrátiť kľúč od pracovne, ale pod podmienkou, že sa bude fyzicky udržiavať. možno som to podal trochu jednoducho, ale v zásade to tak fachčí :-)
.
dia
Nezamienala by som frigiditu a vedomé ovládanie sexuálnej energie. Dá sa transformovať do čohokoľvek. Frigidita je pre mňa odpor , nechuť, nezáujm, nevzrušivosť k sexu , k dotykom, k potu, k splynutiu ..
"a nedobrovoľná je podľa mňa vrodená alebo získaná v dôsledku zneužívania či inej traumy spojenej so sexualitou...Lulu mi pripadá ako žena, ktorá má prirodzene znížený sexuálny apetít...a keďže bola u lekára a má to potvrdené, asi neriešila zneužívanie... "
Neviem, to delenie na dobrovolna a nedobrovolna a tak , je mi cudne. To sa vratime k tomu, co je "slobodne" rozhodnutie a co nie je .
Zaujimalo by ma preco ta vobec zaujima frigidita .
ci boha,
intu
Neviem, prečo sa považuje nedobrovoľný sex za tak dramatický zásah . Tak ako si nemyslím, že niekto z takých dôvodov sa stane lezbička . Je to o človeku . Preto si nemyslím, že to je dôvodom zmeny orientácie alebo sexuálnej vzrušivosti . Myslím, že taký človek si nájde dôvod aby takým bol , aký chce byť . Ak niekto inklinuje k odporu nájde si dôvod utvrdiť sa v ňom . Ak niekto má rád dotyky, nájde si cestu dostať sa aj zo zneužívania . Ak nemá tak si to ponesie jak stigmata. Ale podľa mňa nie pre zneužívanie.
Preto externé zdroja nepovažujem za dôvod, práve naopak .
presne tak to aj funguje, sygonita
intu
sygonec
dospelý je v trochu inej situácii ako deco. je "plnohodnotným" členom spoločnosti a ako taký by mohol niesť zodpovednosť za svoje konanie a vďaka určitým vedomostiam a skúsenostiam si rozumne vyberať z ponúk života. ten s deformovaným myslením však nedokáže robiť správne zhodnotenia situácií a následne ani správne rozhodnutia o konaní. okrem toho, jeho myšlienky (t.j. potreby) ho doslova privádzajú prednostne do situácií, ktoré sú odrazom tých myšlienok. má skrátka "smolu", ktorá sa naňho lepí stále viac, vytvára nové skúsenostné nánosy zaťažujúce myslenie, čo prináša ešte väčšiu smolu atď. rozkošné, ako v rozprávke :-) ako si napísala: zdroje podnetov by nevznikali, keby nebolo jeho potreby. pochopiteľne, aj z takého začarovaného kruhu sa dá vybŕdnuť. efekt snehovej gule sa dá rovnako ľahko využívať aj na umocňovanie priaznivo ladených potrieb. teda principiálne ľahko. ťažké je iba prekonať desaťročia negatívnych skúseností. na to treba jednoznačné rozhodnutie a odvahu začať budovať riečište tam, kde predtým nijaké nebolo. ono totiž aj blbý život je pre človeka určitou stabilitou a aj keď sa naň sťažuje, začať odznova preňho predstavuje veľké "sebazaprenie".
takže existujú podnety vyžiadané a potom aj také tie náhodné. ak napríklad šoférujem a ustavične sa obávam nehody, rozviklám sa natoľko, že si ju sám aj spôsobím, lebo aj v situácii, ktorú by som v dobrom naladení ľahko zvládol, budem manták a presne v tom najhoršom momente sa mi zauzlia ruky. a aj keď mi neviem ako náhodne (nevyžiadane) preletí pri šoférovaní pred nosom dvanásťhlavý sršeň, môžem mať toľko duchaprítomnosti, aby som nezdvihol ruky z volantu a s krikom šialenca nesplynul s kmeňom najbližšieho stromu :-)
intu
-1) "su podnety, ktore vzniknu a zanikaju a postretnu cloveka nezavislo od jeho vôle ."
Asi sú, súhlasím.
- 2)"deti nechcú byť zneužívané , nevedia sa brániť kvôli otvorenosti, najvica zraniteľné sú ak zneužijú ich otvorenost"
Kecala som o tom so sestrou a ona vravela, s čím nakoniec súhlasím . Myslím, že dieťa neobalamutíš.Tak ako bol ten prípad, že dieťa nahlásilo rodiča .
Ak ten jedinec má problém s vyjadrením nevôle v tom veku,bez ohľadu , že ide o rodičov, podľa mňa našli by sa iné podnety , ktoré by vypálili stejne aj pozdejšie, trebárs na psychickom zneužití. To nie je preto, že dieťa je slabé ale preto že už dovtedy sa stal slabším jedincom (výchovou), s čím by bojoval tak či tak pozdejšie.Ja si to myslím takto.
-3)"dospelí jednajú nezdravo ak zneužívajú svoje deti, ich myslenie oplyvňuje zdroje "
Neposudzovala by som to konanie v rovine zdravo nezdravo. To že ty nepotrebuješ zneužívať ťa nerobí lepším ani zdravším. Sú kmene kde sex s rodičmi fičal . A ak si presvedčení, že tých zneužívaní je toľko, tak je otázne , či to neni črta človeka a nie dôkaz jeho "deformovaného" myslenia.
- 4) posledná stať je ako znegovať faktu toho o čom som písala, teda potreby na zdroje , v svoj prospech.
Áno, ja o tom viem.
Môj záver : Ok, sú externé zdroje , ktoré vznikaju z mojej potreby. Potom sú také, za ktoré sú zodpovední iní alebo vesmír abo čo, ich prežitie a spôsob vysporiadania sa s nimi odráža moje potreby .
Frigidita neni dôsledkom podľa mňa sexuálneho zneužívania .
ok, sygon,
ad 3) čiastočne súhlasím - ide o črtu animálneho človeka
trochu to zjednoduším :)
frigidita získaná, je blok,ktorý je odozvou na nejakú negatívnu skúsenosť..
a to, že sa žena nevzruší, keď sa s niekým miluje, to by som pripísala chémii..lebo keď zoberieme do úvahy, že styk je dobrovoľný, to znamená, že toho muža chce..len..po slovensky povedané, asi to nie je ten pravý :)
intu
Napriek tomu, že ma celý život presviedčali, o tom o čom vravíš ty.
Keď raz niekto extrémne zalergizuje na dajaké jedlo , tak predsa neprestane jesť úplne. Tam ale tlačíľš. Ak ti niekto sexom ublíži, tak stratíš oň v obrane akože úplne záujem , alebo sa ti zhnusí ..atď.
Taká reakcia je nenormálna a je ťažko realizovateľná u normálneho jedinca. I keď môže mať strach , nevyrobí si for fun stav, ktorý ho odreže od sexu.
Takže ak jedinec mal tendenciu mať s tým problém, tak súhlasím, že zenužitie a následne dobré zahnojenie spomienkami , môžu mať blahodárny účinok na oný program . Ale, ten program zneužívanie dľa mňa nevyrobí.Tak ako nevyrobí lezbičku ;)
janusha
sygulea
netlačím nikam. hovorím iba, že zneužívanie je podnet, ktorý môže (hoci nemusí) stáť v pozadí frigidity. ako si s (akýmkoľvek) podnetom poradí myseľ jednotlivca, to je jeho vec. ak sa zaserie, vesmír neskolabuje. iba vnútorný svet jedinca. zneužívanie určite nevytvára program; ten si vyrába človek. a v tomto nepopustím. zodpovednosť, zopovednosť, zodpovednosť - povedal intwistin :-)
sex sa nijako nedá porovnávať s jedlom. jedlo je potrebné na udržanie funkčnosti tela, kým sex (ten animálny) je potrebný iba na udržanie rodu, čo môže byť jednotlivému užívateľovi tela ukradnuté.
možnosť "for fun" som už vyššie nepriamo zavrhol. jedinec sa síce čiastočne alebo aj úplne odpíli sám, lež nie z pasie, ale z vlastnej nevedomosti. proste netuší, čo si so spomienkami počať a tak pre istotu ujde pred nimi aj pred tým, čo ich vyvolalo. to sa robí bežne, všakáno? mnísi, pustovníci, poludníci sú takými známymi utekáčmi pred realitou. a davy ďalších ľudí.
inťutúna
:-D sygónia
iste, aj pustovníci môžu osvietiť seba sa. podstupujú však určité riziko - chýba im spätná väzba. nie slovná, lebo v tomto sa na ľudí veľmi spoľahnúť nedá, ale všeličo sa dá vyvodiť z ich neuvedomeného správania. pusťoch si teda môže navrávať, že už má osvietené, ale až naostro sa ukáže, ako na tom je. ak nebodaj patrí k jaskynným vytrvalcom, môže ľahko umrieť v ilúzii osvietenia. a ak bol predsa úspešným osvetľovačom, potom vlastne ani nevedno, načo mu celý duchovný tréning bol, keď je známe, že duchovný postup nie je samoúčelný, ale skrzevá posilnenie jednotlivca slúži posilneniu celej spoločnosti. byť "slobodný" osamote je malina, ale asi sa zhodneme na tom, že zmáknuť to isté v ľudskom hemžisku a bez úvodzoviek je iná pesnička :-)
intólion :D