Odtrhla jablko, podľahla pokušeniu a dala ho Adamovi....ach koľká vina sadla na jej plecia, to ona za to môže, za bolesť, utrpenie i smrť, verila hadovi (podľahla od nej vyššej bytosti) a zviedla muža, ktorý zase veril jej...kto je za to vinný? Žeby Eva a všetko, čo s ňou súvisí? Zmyselnosť, sexualita, túžby, inštinkty....nevery, porušenie morálky, prekročenie príkazu, prekročenie prirodzeného....“umieram láskou k tebe, ako sa to skončí, to naozaj neviem, umieram a predsa je mi krásne, keď sme spolu teraz, všetko je zas jasné“...spieva sa v jednej pesničke (J. Kirschner)
Odhalím Vám súvislosti, ktoré možno nepoznáte, možno áno....prvý hriech sa spája s poznaním, smrťou, sexualitou, pôžitkom, telesnou rozkošou a slobodou....nejde o rozprávku, ktorá nám naivne vysvetľuje, prečo je nám občas tak zle...že za to môžeme my sami a musíme dusiť všetky podľa mňa prirodzené prejavy, ktoré sa k prvému hriechu akokoľvek približujú....človek, kým je človekom podľa Augustína nemôže nehrešiť!!!
Začnem poznaním....Adam a Eva porušili príkaz, vraj išlo o skúšku a oni boli oklamaní diablom v podobe hada. Had však nie je niečo prioritne zlé, pretože neklamal úplne, keď povedal: „…otvoria sa Vám oči a Vy budete ako Boh, budete poznať dobro a zlo“ (Gn 3, 4-5). Zaujímavé však je, že had sa v iných mytológiách nespája s negatívnymi konotáciami, naopak, keďže je symbolom moci a poznania, bol uctievaný ako darca civilizácie, učiteľ ľudstva, je nerozlučne spájaný s intelektuálnymi schopnosťami človeka (egyptský Thovt, grécky Hermes, rímsky Merkúr) a blink aj Lucifer znamená Svetlonos prinášajúci svetlo poznania....preto často uvažujem nad tým, čo znamená "poznať" v tomto prípade, vedieť, čo je dobré a zlé? Bez čoho sa naša schopnosť poznávať nezaobíde?
„I otvorili sa obom oči a spoznali, že sú nahí“ (Gn 3, 7)...nemyslite si, že poznám bibliu, len som chvíľku skúmala, či nie je niečo viac za prvým hriechom a tu hľa poznanie sa spája s nahotou, s pocitom viny....Adam i Eva si vo vedomí hriechu zakryli svoje pohlavie (nie inú časť tela), pričom cirkev nerada spája prvý hriech so sexualitou, pocitom príťažlivosti, tvrdia skôr, že obaja vidiac svoju nahotu spoznali vlastnú bezmocnosť a hriešnosť....Akú hriešnosť? Spoznali, že urobili niečo zlé? Čo to znamená „urobiť niečo zlé“? Vraj vo svojej pýche stať sa Bohu podobní siahli po poznaní skôr ako naň boli pripravení. Iné vysvetlenie sa nebojí spájať prvotný hriech s rozdelením pohlaví, tvrdí sa totiž, že smrť vstúpila do evolúcie spolu so „vznikom dvojstrannej symetrie tela a párových orgánov, menovite párových pohlavných žliaz“ (Páleš).....Bezpohlavné organizmy sa rozmnožujú delením a sú v podstate nesmrteľné, nezomierajú, nedôjde k ich mechanickému zničeniu...
A bol stvorený človek a po prvom páde si uvedomil sám seba, vzniklo vedomie, pohlavnosť, smrť. Nezdá sa Vám táto alternatíva pochopiteľnejšia? Dnes k nám viac prehovára tvrdenie, ktoré nie je symbolické a obrazné, ale naopak v istom zmysle empirické, jasné. Paradoxne sa človek síce v poznaní Bohu priblížil, no v pohlavnosti vzdialil, keďže Boh a anjeli sú bytosti bezpohlavné, na druhej strane sa rozdelenie mužov a žien vo večnom význame po vzkriesení, v nebi stratí . Americký vedec Sagan tvrdí: „Asi tri miliardy rokov mal každý jedného rodiča a bol v podstate nesmrteľný. Teraz mnohí tvorovia majú dvoch rodičov a sú jednoznačne smrteľní. … Pred miliardou rokov bol uzavretý obchod: potešenie sexu výmenou za stratu osobnej nesmrteľnosti. Sex a smrť: nedá sa mať to prvé bez druhého“. Lenže, ak je Boh bezpohlavný a my sme boli tiež, prečo sa to zmenilo a znovu sa chceme vrátiť späť? Zdá sa, že život v Edene bol predsa len niečo iné ako večným a bezpohlavným, inak by Boh nepovedal “Ploďte a množte sa a naplňte zem!“ (Gn 1, 28). Ach tá naša neskonalá túžba po poznaní, zvedavosť, skľučujúca potreba mať všetko jasné....
Prečo Lucifer pokúšal ženu a nie muža? Žena bola zvedená padlým anjelom, muž ženou....Možno polemizovať o tom, kto tu je slabší. Mytologické príbehy celého sveta hovoria o tom istom: trápenie a smrť kráčajú v pätách prvej ženy (napr. Pandora). Lucifer zvádza Venušino pohlavie – ženu -, no sám Lucifer je zosobnením svetla, Zorničky (čo je iné pomenovanie Venuše). Mužský princíp sa stotožňuje s ratiom, rozumom a ženský so žiadostivosťou, ale znovu sa tu vynára otázka: Bola táto dichotómia zrejmá aj pred prvým hriechom? Pričom to neznamená, že by žena nemala rozum, len u nej prevláda živočíšna zložka a preto sa tvrdí, že had si vybral Evu kvôli tomu, že „schopnosti nášho rozumu nemôžu byť znížené, pokiaľ tu nie je pôžitok a rozkoš“, a keďže je žena náchylnejšia k rozkoši, pokúšal had najskôr ju. Ach tá naša túžba po zmyselnej rozkoši! Zdá sa, že sexualita je chápaná nielen ako dôsledok, ale aj ako príčina hriechu, no znovu si to v mnohom protirečí. Existovala či neexistovala sexualita pred prvým hriechom? Je však zábavné, že hriech sa spája skôr s Adamom, ktorý mal vraj väčšiu zodpovednosť (možno kvôli tomu, že sa dokázal lepšie ovládať, aj keď zvádzaniu Evy kvôli svojej náklonnosti k nej neodolal). Cez Adama zhrešilo celé ľudské pokolenie a už sa nezbavíme ani svojej smrteľnosti, ktorú sme zdedili bez vlastnej viny. To Adam dospel a cez neho aj my všetci: „Vzbura človeka, predčasná snaha o jeho samostatnosť a následné vyhnanie z raja je analógiou každého ľudského života, keď sa na prahu dospelosti obracia chrbtom autoritám, presadzuje vlastnú vôľu a odmieta slepú poslušnosť“ (Vihnyarová).
Je však pravda, že vieme, čo je dobré a čo zlé? Prečo sa naše poznanie spája s pocitom viny? Je to kvôli vedomiu o našej sexualite, ktorá tu podľa mňa bola oveľa skôr ako potreba mať všetko jasné a zrozumiteľné? Alebo zvádzame večný boj medzi našou živočíšnosťou a rozumnosťou? Prečo by mali byť naše túžby zlé? Veď je to také prirodzené a samozrejmé...žena sa cíti vinná, keď koná niečo, čo je jej vlastne prirodzené a čo prekračuje dávnoveké hranice racionálne stanovenej morálky. Kedy sa cítia vinní muži?
Vaša dionea :*
(inšpirované hogom a článkom VIHNYAROVÁ, Ľudmila: Prvotný hriech a jeho dopad na človeka. In: Dobrý človek v Starom zákone. Zborník referátov medzinárodnej konferencie. Nitra : UKF, FF, KEaK, 2004.)
Komentáre
V tomto príbehu...
http://bezboha.forumup.org/about35-bezboha.html
:)
mmm, nesmierne peknučký a podnetný článok, diuš :)
Nemyslím, že cenou za stratu nesmrteľnosti bolo potešenie zo sexu, prvopočiatočný sex (predpokladám) za mnoho nestál, skôr asi evolúcii šlo o to, aby vytvorila lepšie adaptačné mechanizmy, aby dala impulz novým možnostiam vývoja, zmene, rastu, zdokonaľovaniu, poznaniu, slobode rozhodovania... išlo teda asi naozaj o poznanie a slobodu, tak ako sa to vraví v tej biblickej historke.
zjednodušene povedané: evolúcia pri pokuse s pohlavnosťou obetovala individuálne bytie, aby zvýšila šance na prežitie celého druhu, aby podporila jeho schopnosť prispôsobovať sa, zdokonalovať sa a rásť...
P.S.
naozaj jablko odtrhla Eva? som si myslel, že ona na ten hriešny úkon nahovorila Adama...
Ako vieš, že to bolo jablko? :D
Je naozaj zvláštne, prečo vlastne vznikli dve pohlavia. Čítam čiľ takú knihu, kde sa uvažuje o tom, že dvojpohlavnosť vznikla zo zálohy genofondu.
ďakujem Mona
1) pri prvom hriechu ide o "porušenie príkazu", to znamená, že ak Adam a Eva nevedeli, čo je dobré a čo zlé (dostali milosť, boli oslobodení od boja nezriadených žiadostivostí- aj s touto alternatívou sa počíta....pokušenie muselo prísť zvonka, pretože boli vnútorne dokonalí), nemohol byť vyslovený ani príkaz "Nejesť z tohoto stromu" v zmysle "toto nerobte, pretože sa nahnevám a urobíte niečo zlé a stane sa Vám niečo zlé no no no!"
niektorí myslitelia chápu tento strom poznania iba obrazne, o tom som sa v príspevku snažila aj ja, čo ak porušenie príkazu, nevedomé porušenie poslušnosti voči Bohu, vlastná skúsenosť nemá nič s predbežným poznaním dobra a zla, veď ak dostaneme nejaký príkaz, môžeme ho rešpektovať bez toho, aby sme vedeli (chápali), aké dôsledky bude niesť, bez toho, aby sme vedeli, že konáme niečo zlé....alebo nie?
2)k tomu, že Boh neodpúšťa a trestá - odpoveďou na túto výtku je teodicea (ospravedlnenie Boha za zlo na zemi), podľa ktorej Boh koná iba zlo trestu, to znamená, že človek sa najskôr previnil a až potom ho Boh potrestal, bez človeka by nebol trest....ak sa však domnievaš, že človek sa v nijakom prípade neprevinil, išlo by o justičný omyl;)nemohol by byť ani právoplatne odsúdený a potrestaný
avšak podľa teodicey už len to, že Boh stvoril svet z ničoho (pretože okrem Boha nič iné neexistovalo), dáva vznik porušeniu, zániku, umenšovaniu dobra...
čo ak prvý hriech obrazne zachytáva vznik vedomia, sebavedomia, hodnotenia, morálky, pohlavnosti? Bolo by možné pripustiť to? Alebo by sa sekularizáciou náboženstva, prvého hriechu veľa vecí odsvätštilo?
Je úplne jedno, o čom je príbeh o Adamovi a Eve...
1. Adam a Eva nemali schopnosť subjektívneho (a zrejme ani objektívneho) uvažovania.
2. Takže úbožiaci nemohli vedieť, či je pre nich tým dobrým Boh alebo Had.
3. Okrem toho, Adamovi a Eve chýbali negatívne skúsenosti. Takže Pánbožko sa mohol vyhrážať smrťou koľko chcel. Ani jeden z nich nevedel, čo tým stvoriteľ myslí.
4. Boh im síce prikázal nejesť ovocie zo stromu, ale Adam a Eva nemali žiaden dôvod tak neurobiť. Predstav si vzťah človek-pes. Prikážeš psovi necikať na koleso auta? Prikážeš. Ale zakaždým ho ociká. Prestane len vtedy, ak sa mu cikanie na koleso auta spojí s niečím negatívnym - trebárs tvojím hnevom. K tomu je však potrebné, aby pes takúto skúsenosť zažil. T. j. ociká koleso a ty ho ohriakneš.
5. Takže to, že Adam a Eva jedli zakázané ovocie, neznamená, že vedome konali proti vôli Božej.
ďakujem aj tebe hogo:)
Ach, skoro som zabudla na ten rozpor :)
Ten príbeh vznikol kedysi dávno, pradávno. Koľko? 3-4 tisíc rokov pred Kristom? Je to primitívna predstava vtedajších ľudí o vzniku sveta a človeka. Neobťažovala by som sa hľadaním skrytých významov.
Niekedy je banán proste banán a nie cigara.
Mona, banán by asi sotva poslúžil ako cigara...
dionea,stručne a jasne..
A inak k článku poznamenám..myšlienky,farby,obrázky a na konci zmyselné rty..skvelé :)
dia, najprv dvojpohlavnosť, potom sex s potešením...
Mona, ak by sme chceli porovnávať úspešnosť...
Mona skvelé protiagumenty;)
a nemyslím si, že obrazy (príbehy), aj keď zdanlivo jednoduché, sú primitívne...sú natoľko jednoduché, že u mňa skôr vzbudzujú údiv a podľa mňa sú založené aj na kolektívnom nevedomí a archetypoch (ako dávna transformácia inštinktov), akýchsi symboloch a obrazoch, ktoré sa prejavili v rôznych, no napriek tomu veľmi podobných príbehoch na celom svete bez bezprostredného kontaktu jednotlivých kultúr...nie je to zaujímavé? a navyše, dodnes im nedokážeme porozumieť...
neprestanem sa pýtať "prečo a ako?"
teide: ďakujem veľmi pekne:)))
dvojpohlavnosť
v evolúcii sa potvrdí výhoda nejakej mutácie až spätne, to znamená, že ak sa niečo osvedčí, prenesie sa to do ďalšej generácie, aj keď tá výhoda môže byť aj "nevýhodná", napr. pávie chvosty a jelenie parohy, sú niekdy záťažou, no napriek tomu podporujú reprodukciu...no a zasa sme pri evolúcii och...ale prečo by vedľa seba nemohli existovať dve alebo aj viac úspešných alternatív v pohlavnosti? možno pre organizovanejšie tvory je výhodnejšie byť dvojhohlavný, dúfam, že sa s nami Mona neskôr podelíš s tým, čo prečítaš;)
hogo: máš pravdu, avšak až keď prišlo niečo "pozitívne", mohli sme to porovnať s predchádzajúcim pozitívnym stavom...kým nebolo potešenie, nebola ani možnosť porovnať ju s nesmrteľnosťou a povedať toto je to "niečo za niečo", hm a tá cigara ccc
veľa otázok a veľa odpedí
veru...
A myslím, že keď podľa Biblie by sme mali odpúšťať, tak mohol aj Boh odpustiť Adamovi a Eve... ale potom by cirkev nemala o čom kecať a zvaliť všetku vinu na Evu..
No čo už, stáva sa...
A súhlasím s Terrezou, že tá kniha (Majster a Margaréta) je skutočne dobrá a podáva zaujímavý pohľad na svet a všetko okolo neho... (i keď z môjho pohľadu sa čítala trochu ťažko, hlavne zo začiatku..)
:)
Milá dionea,
Dionea
Ďalšia predstava hovorí o tom, že ľudí vytesal boh Viracocha z kameňa a oživil ich. Ale boli príliš veľkí, nepáčili sa mu a neposlúchali ho, tak ich zničil a miesto nich vytesal menších ľudí. Ale ani tí ho neposlúchali, tak na nich zoslal potopu a s niekoľkými svojimi vernými potom založil novú ríšu.
Summeri zasa mali príbeh o tom, že človeka vymodelovali z hliny nejaký bohovia. Túto predstavu prevzal aj judaizmus. Akurát, že boh dostal meno Jahve.
Egypťania zasa verili, že boh Re sa rozmnožil sám so sebou a stvoril štyroch bohov (obeň, vodu, vzduch, zem), ktorí stvorili Zem a všetko jej obyvateľstvo.
Predstava starých Slovanov spočívala v tom, že boh (na jeho meno si už nespomeniem) sa nemohol ponoriť na dno praoceána, lebo bol príliš ľahký. Tak požiadal zlého boha, ktorý bol ťažší, aby sa ponoril miesto neho a nabral mu zeme z dna praoceána. Zlý boh sa ponoril a vzal zem pre dobrého boha, ale pomyslel si, že si vezme aj trocha zeme pre seba a sám stvori svet. A tak si nabral zem aj do úst. Vynoril sa a odovzdal zem dobrému bohu. Ten z nej stvoril úrodnú a dobrú zem.
Ale zlému bohu hlina u ústach zabehla a tak ju musel vykašľať. A kam dopadla zem z jeho úst, tam boli skali, močiare, neúrodná pôda, čím dielo dobrého boha úplne pokazil.
A to je len niekoľko málo primitívnych predstáv našich predkov, ktoré sa zachovali do dnes. Máme sa snáď nad všetkými pozastavovať a hľadať v nich ukrytý význam čísla 42? :D
všetkým:)
amidala: tiež ti ďakujem za komentár, aj nad tým by sme sa mohli zamyslieť;) čo myslíš, prečo sa to všetko stalo? čo tým človek získal (len bohužiaľ znovu premýšľam ako trhovník, ktorý hľadá plusy a mínusy)? mohol poznať dobré a zlé aj bez prvého hriechu? možno mať slobodnú vôľu bez možnosti pochybenia? bol teda človek v raji dokonalý? alebo k svojej dokonalosti iba smeruje? Je skúsenosť zla a trestu v niečom dobrá? alebo je to zbytočný prešľap?
lukasko: je dôležité vedieť, odkiaľ ju čerpám? odpoviem ti teda, iste si si všimol, že som vychádzala z odborného článku a inak vychádzajú otázky a zamyslenia z môjho dlhoročného štúdia (min. 8 rokov) a predovšetkým zo mňa samej, pretože analyzujem, porovnávam a kriticky premýšľam myšlienky filozofov ako aj svoje vlastné myšlienky a rozhodne si nenárokujem právo na pravdu (tiež Ti raz poviem prečo), preto vystavujem svoje myšlienky verejnosti a snažím sa buď súhlasiť alebo nesúhlasiť s ich názormi a vysvetliť im aj "prečo", nie iba mávnuť nad nimi rukou a v kútiku seba samej sa tešiť z toho, že aj tak mi nik nerozumie a ja som najmúdrejšia, to vôbec nie;)...
Mona: hmmm, je skvelé, že si začala novú tému, o vzniku človeka toho veľa neviem, iba pár vecí, ale poviem ti v ďalšom článku, čo znamenajú rôzne mytologivké obrazy o vzniku sveta (zaoberá sa nimi mnoho odborov - filozofická antropológia, kultúrna antropológia, religionistika, teda filozofia náboženstva, známy je Mircea Eliade a poviem ti, je to naozaj zaujímavé)...a prečo sa im venovať? pretože všetky výtvory človeka prehovárajú o nás samých, aj tvoje myšlienky Mona a to je práve to, čo ma zaujíma;)preto si nemyslím, že ide o primitívne predstavy, hodnotíme ich tak preto, že už stratili to zázračno, dôveryhodnosť, ktoré ľudia predtým bezprostredne vnímali a teraz sú pre nás iba milými rozprávkami, ktoré so skutočnosťou a našim životom veľa spoločného nemajú a dozvieš sa aj prečo tomu tak podľa mňa a iných mysliteľov nie je;)
prajem Vám krásny nový deň!!!
skvelý článok, skvelé komentáre, obdivujem vás, ženy... :)
2 dionea
áno lukasko
aj nad problémom viny som premýšľala
2 dia
Možno si už prišla na to, že sa snažím filozofiu postaviť na logickú bázu, primárne vychádzajúc z maximálneho množstva poznatkov z matematiky. Táto aplikácia striktného odvodzovania má jeden vážny dôsledok - množstvo tvrdení vo filozofickej teórii sa scvrkne na minimum. To znamená, že drvivá väčšina filozofických "právd" bola nepravdivá. Aj vo vede býva pri vývoji na pracovnom stole veľa nepravdivých "právd". Nikto sa však z vedcov nehanbí označiť takéto "pravdy" za pracvné hypotézy a ľubovoľnej z nich sa vzdať, pokiaľ sa vyvráti, alebo aj vtedy, ako ju dostatočne dlho nevieme dokázať.
Spomínal som na sme.blog.sk, že pravda má jednu krásnu vlastnosť (aspoň ja ju považujem za krásnu): serie na to, čo my. Príklad: Predstav si, že by si teraz so 100% istotou zistila, že boh ani žiadna jemu podobná entita neexistuje. Viem, viem, budeš sa vyhovárať na to, že to nie je možné, ale prečítaj si ešte raz začiatok vety. Vieš, čo by bolo na tejto pravde nádherné? Že je pravdivá. A najväčším subjektívnym a emocionálnym dôkazom (čiže pseudodôkazom) pre ňu by bolo to, že je iná, ako si želáme. Inak povedané, ak sa nám nejaká pravda nepáči, ale stále nám vychádza, že je pravdivá, zvyšuje to možnosť jej pravdivosti. A naopak - ak sa nám bude zdať nejaká pravda pekná (lebo sme si ju sami vysnívali) a nebudeme mať pre ňu žiadny dôkaz, mali by sme byť na pochybách, pretože pravdy, ktoré sa nám páčia, sa vyskytujú zriedkavo. Oveľa častejšie objavujeme pravdy obmedzujúce, teda tie, ktoré prehlasujú niektoré naše sny za nemožné. Spoznávame pravdy, ktoré nás obmedzujú a zužujú zákaldňu nášho premýšľania až na tzv. axiómy, ktorých je len pár. Tento jav však nie je čisto negatívny, pretože má "komplementárny" efekt - čím lepšie máme v hlave vyhranené to, o čom premýšľame, tým ďalej sme sa schopní v odvodzovaní dostať. Z toho dôvodu sú náboženské aj niektoré psychologické "teórie" plytké - lebo sú málo vyhranené. T.j. tí, čo ich tvorili, málo premýšľali. Keď to zoberieme ešte aj z tretieho konca, zistíme, že spoznávaním rôznych obmedzení sa stávame schopní nájsť na problém skutočné riešenie, ak existuje, alebo aspoň zistiť, že neexistuje.
Reakcia na druhý príspevok:
> aj nad problémom viny som premýšľala, vyplýva z vyššej polemiky, že sa má žena cítiť vinná, keď už dokáže rozoznať medzi dobrom a zlom?
Polemiku som nečítal a neviem pochopiť zadanie problému. No neviem pochopiť ani to, za čo by sa vlastne žena mala cítiť vinná. Vezmime to z tej praktickej stránky: Sú oveľa menej mystickejšie a prozaickejšie zlé dôsledky toho, keď je žena príliš žiadostivá - napríklad vyzerá v očiach druhých ako koza. Nič viac v tom naozaj nie je. Ale aj toto je dostatočný dôvod, aby sa zamyslela nad svojím chovaním. Inak naň bude stále doplácať (áno, už počas tohto života) a môže sa stať, že stihne zažiť ešte aj peklo (nie imaginárne božské ale skutočné pozemské), pretože ju nikto nebude mať opravdivo rád. Toto je logika a, dovolím si tvrdiť, jediná prípustná logika, v ktorej možno o tejto téme realisticky uvažovať. Drístať tu niečo o bohu a jeho magnetických zákonoch mi príde naozaj odveci. Krásne sa to ukáže, keď máme takejto žene pomôcť. Čo nám tu poradí náboženstvo? Určite niečo na spôsob "modli sa a dúfaj, že ti anjel pomôže". A čo nám vraví logika? Zmeniť spôsob správania. Žiadneho boha k vyriešeniu alebo zdôvodneniu problému netreba. Všade existujú materialistické teórie, ktoré sú oveľa účinnejšie ako náboženské. Náboženstvá okrem nezáväzného kecania nič nedokázali. "Choroba je trest boží." - na čo nám je takéto tvrdenie dobré?
> keď porušuje príkaz, prosbu, nevyslovenú dohodu medzi partnermi (o vernosti)?
Čítam ďalej a vidím, že problém lásky sa redukuje na banálny problém primitívnej žiarlivosti, t.j. či má muž právo egoisticky žiadať od ženy, aby mu počas celého zvyšku života ostala verná. Morálka hovorí jasne: ak nikomu inému neubližujem, môžem si robiť, čo chcem. Položme si otázku: Ak vychádzame z predpokladu, že boh neexistuje a tí, ktorí navrhli zákaz sexu, neboli naivní, musíme sa pýtať, prečo to robili. Znova sa naskytá oveľa pravdepodobnejšia materialistická odpoveď ako odpoveď náboženská: zadržiavaním sexuálnej sily dosahovali doboví manipulátori úspechy v ovládaní ľudí (Určite si čítala Orwella 1984).
lukasko :)
filozofia nie je nenáročné bľabotanie bez pravidiel logiky, práve naopak, už Aristoteles sa snažil sformulovať zásady logického usudzovania a hľadal vzťahy medzi jednotlivými výrokmi, zaviedol prvé zákony a tie sa dodržiavali až do vytvorenia predikátovej logiky, ktorá sa snažila prekonať niektoré nedostatky výrokovej logiky, no nechcem ťa tu nudiť, jednoducho argumenty, ktoré filozofi používali sa nevyhnutne (aj pri kresťanských filozofoch) opierali o zákony logiky, práve preto sú mnohé ich tvrdenia veľmi dobre sformulované a ťažko napadnuteľné, pokiaľ sa rovnako ako v matematike držíme axióm či dogiem;)a už mnohí pred tebou sa snažili položiť filozofiu na logických a empiricky overiteľných tézach, viď pozitivisti a logickí atomisti, ale to nie je moja parketa...
pojem peknej pravdy? nuž nemyslím si, že by sa človek vždy radšej uchyľoval k pohodlnej pravde, ktorá mu vyhovuje a nepremýšľal nad tým, ako je to v "skutočnosti"...chcela by som však vedieť, čo ty považuješ za objektívne, resp. skutočné, pretože naše poznanie sa vyvíja a podľa súčasného stanoviska filozofov a mysliteľov (dúfam, že im nekrivdím) neexistuje absoĺútna pravda, skôr ide o konsenzus na základe určitých skúseností a experimentov, inak povedané, ide skôr o pravdepodobnú pravdu, ktorá sa o pár rokov môže zmeniť a príchodom novej paradigmy sa zmení aj pohľad na svet a nás v ňom...
mne išlo o to, že napriek tomu, že je objektívne uznávaných niekoľko svetonázorov, zaváži v živote človeka najmä jeho subjektívna pravda, ktorá sa tvorí v konfrontácii s rôznymi pohľadmi na skutočnosť...
bežne sa vo svete deje, že sa ignorujú tzv. objektívne pravdy a určite mnohé z nich ignoruješ aj ty, a to na základe nevedomosti, nie preto, že by ti to možno vyhovovalo...jednoducho nežiješ podľa najnovších výskumov a dôkazov vedy...
dnes sa dokonca filozofia snaží korešpondovať s objavmi vo vede a opierať myšlienky o empirické dôkazy, lenže tým sa stráca to, čo nazývam aktuálnym prežívaním človeka, t. j. jeho každodennosť
tvoje "skutočné riešenie" je iba ďalší pohľad na svet cez určité zásady, axiómy, dogmy (nech ich je hocikoľko) a to sa nemení, vždy tu bude nejaký svetonázor, paradigma a naše stanovisko, ktoré sa voči nej môže no nemusí vytvárať:)
v tomto príspevku išlo v skratke o to,
to znamená, že u mňa sa prvý hriech spája skôr s vedomím seba samého, svojej sexuality, svojej slobodnej vôle, nech už to je či nie je ilúzia a oddeľovaním vedomia od nevedomia...čo v konečnom dôsledku viedlo k vedomiu smrti, dištinkcie dobra a zla a vzniku eschatologických predstáv, ktoré sú dodnes veľmi dôležité, napriek tomu, že nemusia byť postavené na logických či reálnych základoch...a k tej usmerňovanej sexuálnej energii tiež budem mať čo povedať v nasledujúcom príspevku
ktorú knihu od Orwella si myslel? čítala som len Animal Farm a pravdepodobne išlo o reedíciu (1984), pretože Orwell zomrel v r. 1950;)
v podstate je morálka realizáciou etiky v praxi a pokiaľ sa drží istých pravidiel, asi to má nejaké opodstatnenie a aké? na to tiež dáva odpoveď memetika a my spolu uvidíme, či sú jej tvrdenia opodstatnené, prípadne logické a udržateľné;)
a ako poradí náboženstvo žiadostivej žene? nuž odporučí jej monogamný vzťah, sex až po svadbe a ak už smilnila, tak pokoru, odriekanie a kajúcnosť...ach, my chuderky xi xi
a čo v morálke: kto je garantom toho, že nikomu svojim činom neublížim? kedy si môže byť človek svojou morálnosťou istý? vtedy, ak neprekračuje isté pravidlá? odkiaľ sa podľa teba vzali tieto sekularizované morálne pravidlá? hm?
2 dia
:D to je gól
2 dionea
http://www.geocities.com/bezboha/Moralka.html
http://www.geocities.com/bezboha/Potraty.html
Alebo celú sekciu "morálka" na stránkach A. Romana.