Moje východiská a kontext filozúfania sú napísané trošku formálnejšie (skôr v závere), ale myslím, že je to celkom zrozumiteľné. Ak sa mi všetko podarí napísať tak ako plánujem, predpokladám, že nakoniec budeme lepšie rozumieť tomu, akí sme. A vraj v poznaní je sila, len aby sme sa nepresilili.
- Predpokladám, že človek nie je nič voči svetu mimostojné (za túto myšlienku vďačím aj Daimoniovi von Cave ), že sa naše myslenie vyvíjalo státisíce rokov v interakcii s prostredím a analogicky aj myšlienka slobody.
- Predpokladám, že podstata univerza, a teda aj človeka a problému slobody je evolučná.
- Keďže je pre človeka príznačná dichotómna polarita uvažovania (t. j. že platí buď A alebo nie A), pravdepodobne podmienila aj „evolúciu“ slobody. Nezdá sa Vám podozrivé, že je dokážeme uvažovať o svete iba čiernobielo (ja viem, vraj je už na svete aj viachodnotová logika. objavila sa cela paleta farieb xi)? Lenže pravdepodobne je to celkom výhodné a jednoduchšie.
- Človek si „vyberá“ to, čomu venuje pozornosť a dáva význam. Vytvárajú sa tzv. koncepty / modely sveta a človeka v ňom, preto nemožno hovoriť o univerzálnych pravidlách utvárania nejakých myšlienok (vývoj „pravidiel“ uvažovania o realite sa neustále konfrontuje s aktuálnym premenlivým vonkajším okolím a vývoj psychiky na celom svete je odlišný), na druhej strane však možno uvažovať o určitých determinantoch, ktoré sú „človeku vôbec“ vlastné a nemenia sa tak rýchlo.
- Považujem riešenie problému slobody za spôsob, ktorým je možné vyjadriť spomenuté determinanty (naša logika, sebareflexia, gény, mémy, ostatní ľudia, prostredie, výchova a kultúra) ako aj dynamiku vývoja. Jednoducho povedané, pri riešení tohto problému mi nepôjde o to, ako je svet v skutočnosti, ale o to, ako sa nám javí a čo ovplyvňuje naše myslenie a správanie, náš život.
Aby sme vedeli, v akých súvislostiach uvažujem, bude asi najlepšie, ak Vám načrtnem, ako rozumiem niekoľkým základným teóriám, ktorými sú:
- Univerzálny darwinizmus
- Memetika
- Problém ľudského vedomia (sebavedomia a vedomia druhých ľudí)
- Vplyv prostredia
V súvislosti s uvedeným bude zaujímavé skúmať, či je dôležité v probléme slobody akceptovať dané dva konštituenty sebatvorby, ktorými „ľudská prirodzenosť“ (predispozície) a svet (kultúra) pravdepodobne sú. Teda analyzovať, do akej miery ich akceptovanie ovplyvňuje chápanie slobody, či nie sú jednotlivé modely slobody a skutočnosti len aktívnou reakciou na chápanie reality a človeka. Možno potom ešte uvažovať o slobode alebo by bolo vhodnejšie hovoriť o svojvôli či na druhej strane o determinizme? Ak je človek naozaj projektom seba samého, v akom zmysle možno hovoriť o humanizme? Ide o slepý vývoj myšlienok alebo približovanie sa skutočnej realite? Je sloboda iba ilúziou, ktorá je výhodná z hľadiska ďalšieho prežitia človeka? Alebo je to nebezpečný antropín (ľudská vlastnosť), ktorý cez možnosti transgresie (prekračovanie biologickej podmienenosti) privedie ľudstvo k zániku? Ja viem, je to dosť odborné a suché, ale ja sa polepším
Tak a máme základ, môžem začať premýšľať a písať ďalej, nebudem sa Vás pýtať, či mám. Ja jednoducho musím. Prajem pekný deň, všimli ste si, ako je dnes pekne? Niekto sa na mňa usmial a niekto ma celú vybozkával, och.
Vaša dionea :)
Komentáre
dia, ak splníš sľub a naozaj...
Želám tebe aj nám čitateľom, aby sa ti podarilo tvoj sľub splniť, ak nie úplne, tak aspoň sčasti, lebo úloha, na ktorú si sa podujala a ktorej splnenie si pospolitému ľudu tu na blog.sk prisľúbila :), je vskutku ťažká a záludná...
Tvoje predpoklady mi pripadajú byť veľmi intuitívne a chce sa mi už teraz povedať áno, platí, áno, tak jest, áno, pravdu máš... no viem, ty, chúďa, budeš musieť svoje východiská a kontext i dokázať... a v tom ti sotva niekto z nás okolostojacich a prísediacich pomôže inak ako len pochybovaním a povzbudzovaním...
Prečo by mal byť človek voči svetu niečo mimostojné? prečo by sa myšlienka slobody mala vyvíjať inak než naše myslenie?
Predpokladáš, že podstata univerza, a teda aj človeka a problému slobody je evolučná?
Máš teda môj hlas, lebo nech bolo na počiatku čokoľvek (boží zámer, big bang, ???), potom musel zákonite prísť proces vývoja, kde sa v časovom slede realizovali potencie toho, čo bolo na počiatku, a svedkom malinkého zlomku tohto procesu je veda i každý jeden z nás...
Áno, dichotómna polarita uvažovania pravdepodobne podmienila aj „evolúciu“ slobody, tak ako podmienila „evolúciu“ každého konceptu, ktorý si človek vytvoril a vytvára, aby lepšie zvládal svoj pohyb v premenlivom prostredí.
Áno, čierno-biele uvažovanie o svete je asi výhodné, je to účelné zjednodušenie, idealizácia, ktorá umožňuje celkom dobre uchopovať veci a javy, skúmať ich a vytvárať si predikčné modely...
Mám takúto osobnú skúsenosť: ak sa usilujem o nejakom probléme uvažovať vyvážene, tak, že v každej chvíli chcem vidieť „objektívne“ všetky stránky skúmaného javu, akosi mi to nejde, nedarí sa, zastavuje ma to...
Omnoho viac sa mi osvedčilo rozhodnúť sa najprv pre nejaké stanovisko, doviesť ho až do krajných dôsledkov, tvrdo, nemilosrdne, nesmlouvavě... potom si vydýchnuť, prečistiť si hlavu, prijať za svoje úplne opačné stanovisko a to pôvodné podrobiť drtivej kritike... znova tvrdo, nemilosrdne, nesmlouvavě.
Že si pritom protirečím? že popieram, čo som predtým tvrdil? No a? Veď koľkokrát náš rod poprel sám seba? koľkokrát najprv v niečo uveril a potom začal veriť v pravý opak?
Ak je výsledkom tohto procesu posun vpred, iskrička nového poznania, stálo to za to...
Na podobnom princípe (tvrdenie-popieranie) je založená aj polemika a polemika (pokiaľ sa pri nej polemizujúci „nepozabíjajú“ :)) je veľmi účinný nástroj poznávania. Nenadarmo ktosi múdry povedal, že protirečenia či protiklady sú hybnou silou vývoja... určite to platí aj o poznávaní.
Áno, súhlasím, „možno uvažovať o určitých determinantoch, ktoré sú človeku vlastné a nemenia sa tak rýchlo“, len nie je mi jasné tvrdenie „vývoj psychiky na celom svete je odlišný“... môžeš objasniť???
Nerozumiem východisku „považujem riešenie problému slobody za spôsob, ktorým je možné vyjadriť spomenuté determinanty“. Aký je súvis medzi zmienenými determinantami a riešením problému slobody? v akom zmysle, kedy a ako takáto súvislosť vzniká?
Že ti pri riešení tohto problému nepôjde o to, aký je svet v skutočnosti, ale o to, ako sa nám javí a čo ovplyvňuje naše myslenie a správanie, náš život, to je veľmi bohulibý zámer, lebo pre človeka, pre konkrétneho človeka nie je podstatné, aká je vonkajšia (objektívna) realita, ale aké je jej jedinečné vnútorné (subjektívne) prežívanie v duši každého jedného z nás...
Intuitívne tuším, že JE dôležité v probléme slobody akceptovať dva konštituenty sebatvorby, „ľudskú prirodzenosť“ (predispozície) a svet (kultúru), veď vzťah medzi týmito dvomi konštituentami asi rozhodujúcou mierou ovplyvňuje subjektívny pocit (ne)slobody každého z nás...
Áno, otázka, či je sloboda iba ilúziou, ktorá je výhodná z hľadiska ďalšieho prežitia človeka, alebo či je to nebezpečný antropín, privedie ľudstvo k zániku, je veľmi podstatná a som zvedavý na odpoveď. V tejto veci sa staviam na pozíciu evolučného optimistu a verím, že bližšia pravde je prvá alternatíva. Verím, že v premenlivom svete či vesmíre majú väčšiu evolučnú šancu bytosti, ktoré milujú slobodu, no uvedomujú si aj jej druhú stranu mince – zodpovednosť.
P.S.
dia, nechcem byť detailista, no nemá byť vo vete „či nie sú jednotlivé modely slobody a skutočnosti len aktívnou reakciou na chápanie reality a človeka“ správne „... modely slobody v skutočnosti...“???
k otázke (in)determinizmu ma napadlo, že...
Chaos, ktorý bol na počiatku, krátko po vzniku vesmíru, vykazoval vysokú mieru neurčitosti, no postupne sa „usporadúval“ a miera determinizmu rástla (vieme "presne" matematicky popísať a predvídať pohyby mnohých nebeských telies) a zrejme stále rastie...
Mimochodom, v tejto súvislosti mi napadá otázka, aký vzťah je medzi entrópiou a (in)determinizmom? je vôbec nejaký?
Dá sa teda asi predpokladať, že miera determinizmu sa bude ďalej zvyšovať (asi k tomu prispieva aj výsostne ľudský výtvor - veda) až sa v limite vesmír stane deterministický, predvídateľný, tým pádom absolútne nezaujímavý a to bude asi jeho koniec, jeho smrť... po ktorej príde nový big bang alebo nový akt stvorenia a všetko začne jupííí znovu pekne od začiatku :)))
Bola by vari príťažlivá ruleta, keby bolo jasné, aké číslo padne???
Príťažlivosť sveta a života asi spočíva v jeho nevypočitateľnosti, aj keď lokálne sa usilujeme o maximalizovanie predvídateľnosti (bezpečné investovanie, vsadenie na overené hodnoty a postupy, pripútanie si milovaného partnera, ...)... no vždy je tu aj možnosť, že overené postupy zrazu zlyhajú alebo naopak, že risk prinesie nečakaný zisk...
Ad (in)determinizmus (2)
(istota, predurčenosť, optimálne až ideálne riešenia)
<b>Indeterminizmus = diabolský zmar</b>
(neurčitosť, rozhodovanie, suboptimálne až deštruktívne riešenia)
Dionea...
dakujem sestko:)))
no a odpoveď je na svete, kuk;)
Ja viem, že som sľúbila veľkú vec a neviem, či sa mi to podarí splniť, ale budem sa snažiť, problém je v tom, že kým nenapíšem všetko, čo si myslím o fungovaní tohto sveta, nebudem môcť postupovať ako spisovateľ tvoriaci detektívku, občas budem nútená svojho záhradníka ukázať aj skôr, ale istotu o vrahovi, rozuzlení budete mať až na konci, aspoň dúfam.
• „vývoj psychiky na celom svete je odlišný“ – toto je jedna veľmi zaujímavá záležitosť. Na jednej strane sme si ako ľudia veľmi podobní, ale ak si porovnáš Západ s Východom, objavia sa špecifické odlišnosti. Znovu to súvisí s tým, ako sa ľudia vnímajú v rámci sveta a ako funguje ich myslenie. Západ je špecifický tým, že so vznikom abstraktného myslenia sa človek čoraz viac „vzďaloval“ (myslím vo svojom uvažovaní) od ostatného univerza. Vytvoril si svoje vlastné zákony (nomos), odlišné od prírodných (fyzei - treba podotknúť, že príroda nebola v staroveku vnímaná tak sekularizovane, odbožštene ako dnes), alebo od zákonov darovaných bohmi, a tak sa začal vývoj v rámci nich, ide o tzv. intelektualizačný proces, ktorý sa snaží dávať všetko chápanie do súladu s racionalitou. Človek sa akokeby odizoloval, síce ešte stále sa podriaďoval a aj podriaďuje „vyšším silám“, personifikoval Boha a začal svet chápať lineárne a účelovo, všetko niekam smeruje, všetko má svoj cieľ a my sa ho musíme snažiť naplniť. Zatiaľ čo Východ je špecifický tým, že chápe univerzum ako opakujúci sa cyklus, človek sa vníma ako súčasť univerza, uvedomuje si utrpenie, ale nepodriaďuje jeho prítomnosť konkrétnemu zmyslu (účelu), netvrdím, že je to všade rovnaké, ale ide o dva typy myslenia – racionality (viem, že možno niektorí filozofi rozlišujú aj viac druhov, ale pre mňa sú relevantné tieto dva druhy). A prečo ide o nerovnomerný priebeh evolučných zmien psychiky? To nik nevie, možno nám k tomu niečo prezradí memetika (S. Blackmore). Východné náboženstvá sa snažia o návrat na úroveň prírodného človeka bez subjektivity, ktorá si je vedomá svojich túžob a potrieb. Nesnažia sa abstrahovať, dogmatizovať, špekulovať, vysvetľovať a práve v tom je vývoj psychiky na zemi nerovnomerný, v niektorých častiach sveta sa intelektualizačný vývoj zastavil, inde pokračuje s enormnou expanziou, ide však o nevratný evolučný proces, ktorý ľudským úsilím nemožno ovplyvniť. Intelektualizácia (naše „poľudštenie“) sa v niektorých oblastiach zastavila, napr. v kmeňoch Austrálie, strednej Afriky a Južnej Ameriky, inde pokročila, ale opäť nerovnomerne, najviac v Grécku, odkiaľ sa šírila do Európy a z nej do Severnej Ameriky, dnes sa na jej špičku dostávajú Japonci, zatiaľ čo Gréci ustrnuli a značnú úlohu hrajú Židia, pretože bežný obraz moderného sveta a človeka vypracovali práve Marx, Freud a Einstein.
A čo máme teda spoločné? Napríklad aj prežívanie existenciálnej „libosti“ (príjemnosti, neviem, ako to preložiť z češtiny), ktorý sa nedá postihnúť vedecky, môže byť interpretovaný ako splynutie s Bohom, duchovným vodcom, nebeskými bytosťami, celým univerzom, psychologicky ako nájdenie svojho skutočného Ja či nesmrteľnej duše, magicky ako stretnutie s Najvyššou skutočnosťou, spiritualisticky ako nahliadnutie do podsvetia, filozoficky ako nájdenie Pravdy sveta a aj toto je jedna z foriem slobody, ale je to zvláštna sloboda, pretože si prestávame uvedomovať nutnosť, svoje potreby a túžby, ale necítime sa nezávislými, práve naopak - ako súčasť jednoty, vtedy zaniká človek ako subjekt, vedomé Ja, človek napĺňajúci svoju vôľu (k tomuto bodu som čerpala z Vlastimil Rollo: Emocionalita a racionalita aneb jak ďábel na svět přišel. Praha : SLON, 1993).
• „považujem riešenie problému slobody za spôsob, ktorým je možné vyjadriť spomenuté determinanty“ – keď som skúmala problém slobody, uvedomila som si, že to, ako sa chápe sloboda nevyhnutne závisí od toho, ako si ľudia vysvetľujú svet a seba v ňom a že problém slobody by iným spôsobom ani nemohol byť vysvetliteľný. Napr. ak máte mechanisticko-materialistickú predstavu sveta, sloboda sa automaticky vytráca, všetko má svoju príčinu a účinok, človek je iba stroj alebo, ak je chápanie sveta postavené na nejakej vierouke, s tým súvisí aj to, ako sa chápe človek (jeho prirodzenosť - byť stvorený na obraz boží, zmysel jeho života) a tým aj jeho sloboda, ktorá nemôže vyústiť do svojvôle, aj tu máme absolútne slobodného a všemohúceho Boha, ktorý si vo svojom svete predsa nenechá rozkazovať a ďalší stupeň v moderne (20.st.), kde J. P. Sartre odmieta akúkoľvek formu determinizmu, odmieta existenciu Boha aj ľudskej prirodzenosti, vplyv skúseností i sveta, a vzniká koncepcia absolútnej slobody a zodpovednosti za svoje činy. Nemôžem mať predsa absolútnu slobodu a zároveň veriť v Boha, aj keď napr. Spinoza tvrdil, že „sloboda je poznaná nevyhnutnosť“, ale aj tu je naša sloboda limitovaná poznaním. Alebo naopak, to, ako sme uspôsobení, t. j. to, ako myslíme, cítime, žijeme podmieňuje aj to, ako uvažujeme o slobode. Ich podmienenosť je vzájomná.
• „či nie sú jednotlivé modely slobody a skutočnosti len aktívnou reakciou na chápanie reality a človeka“ – ďakujem, že si ma upozornil, dúfam, že budeš detailista aj naďalej, ale nejde o chybu, je to správne, aj keď modely skutočnosti a modely slobody spolu úzko (ako som už povedala) súvisia - každé chápanie slobody v dejinách ľudstva bolo podmienené tým, ako ľudia chápali svet a seba v ňom (viď vyššie). Keby som napísala „modely slobody v skutočnosti“, bolo by to správne, ak by sme hovorili o skutočnosti nie ako o objektívnej realite, ale ako o našom chápaní skutočnosti, radšej budem rozlišovať pojmy skutočnosť a model skutočnosti. Preto to asi opravím na „modely slobody a modely skutočnosti“.
a na druhý komentár toto xi:
1) s prvou tvojou myšlienkou v podstate súhlasím, zatiaľ nemám argumenty, ktoré by ju vyvracali, ale netreba zabúdať na to, že mémy vznikli ako ďalší replikátor až omnoho neskôr a to vďaka výlučne ľudskej schopnosti imitovať (teda s vývojom ľudskej mysle a mozgu), inak povedané, mémy nie sú výrazom mladších vývojových štruktúr (pokiaľ si teda nemyslíš, že ňou človek je), resp. pridal sa ďalší replikátor...avšak, každý replikátor (zatiaľ poznáme iba mémy a gény) sleduje iba svoj „záujem“ replikovať sa, napriek tomu, že sa navzájom dosť ovplyvňujú (G&M), nemusí to vždy platiť, mémy nemusia byť biologicky výhodné, takže vo vesmíre sa to síce komplikuje, ale nemusí sa nevyhnutne komplikovať navzájom, rozumieš?...preto ich šírenie (mémov) by teoreticky mohlo viesť aj k zániku ľudského druhu, tým by však stratili svoje vehikle (nosiče) na reprodukciu a zanikli by spolu s nami (aj keď ich ďalšími nosičmi sú napr. internet, knihy a iné artefakty). Ale ak by vznikla samostatne uvažujúca umelá inteligencia, teda ďalší nosič (ktorý by mémy selektoval a reprodukoval), mémy by na nás neboli až také viazané (v podstate ani nie sú), nezanikli by...netreba však zabúdať, že mémy neuvažujú, nemyslia na to, čo bude ďalej, snažia sa iba reprodukovať... ...(k mémom si neskôr pozri aj ďalšiu kapitolku, kde je vzťah mémov a génov vysvetlený detailnejšie, pripravujem ju)
2) Neviem, aký je vzťah entropie a indeterminizmu, ale mám taký dojem, že entropia je skôr termín prírodných vied, ide o termodynamickú veličinu, ktorá je mierou neusporiadanosti systému, zatiaľ čo termín indeterminizmus má asi ekvivalentný význam, ktorý vychádza z filozofie (ak o tom niekto vie viac, snáď sa ozve). Vysvetlím ti, ako chápeme determinizmus a indeterminizmus „my-filozofi“:
Determinizmus (z lat. determino, determinare - určovať, podmieňovať) je filozofické (alebo svetonázorové) učenie, predpoklad o všeobecnej zákonitej súvislosti a podmienenosti javov. To vo všeobecnosti znamená, že svet nie je súhrn izolovaných javov, udalostí a vecí, že nie je tiež ich chaotickou zmesou, ale že je nejako usporiadaný a štruktúrovaný do poriadku. Veci a javy sa ovplyvňujú a závisia od seba na základe nejakých pravidiel (zákonov). To minimálne znamená, že všetko má dostatočný dôvod na to, že je a aby bolo také, aké je (Leibniz). Lenže má to jeden háčik, nemusí ísť o prísny jednoznačný kauzálny determinizmus (jedna príčina na jeden účinok), možno hovoriť aj o pravdepodobnostnom determinizme...o tom bol vraj aj spor predstaviteľov kvantovej mechaniky N. Bohra, W. Heisenberga a iných s predstaviteľmi teórie relativity – A. Einsteina a i. Je to známy spor o to, či Boh hrá alebo nehrá v kocky – kde sa pod indeterminizmom chápala kauzálna, ale nie jednoznačná determinácia, teda determinácia pravdepodobnostná (jedno-viacznačná forma, prítomný stav neurčuje práve jeden neskorší stav veci, teda nevieme presne, čo nastane...otázne je, či to nevieme preto, že sme nedokonalí v predvídaní, alebo preto, že to nie je možné predvídať).
V druhom prípade sa zasa za indeterministu bude považovať filozof, ktorý bude tvrdiť, že javy sú determinované inak ako kauzálne – napr. finálne (účelovo). Až v treťom prípade, kedy sa bude indeterminizmus chápať ako opak akejkoľvek podoby zákonitej súvislosti a bude sa v ňom tvrdiť, že všetko je náhodné, nie zákonité, budeme mať do činenia s najsilnejším variantom indeterminizmu. V dejinách filozofie sa však ukazuje, že takýto indeterminista je skôr výnimkou. Väčšina filozofov bola v takej či onakej podobe deterministami. Ak filozofi písali o nedeterminovanosti, potom to bolo obyčajne v aplikácií na nejakú časť sveta (napr. na človeka), ale nie o celku sveta (za tieto informácie vďačím svojmu učiteľovi).
Takže ako vidíš, pojmy determinizmus a indeterminizmus sa môžu aj prelínať a práve vo vzťahu k človeku sa hovorí o slobodnej vôli, napriek tomu, že aj tá sa teoreticky (resp. Vedecky a možno už aj filozoficky, neviem) v podstate popiera, ale to už predbieham.
3)nemyslím si, že k zvyšovaniu determinizmu vesmíru prispieva veda, veda sama je súčasťou celej mašinérie, snaží sa porozumieť tomu, ako svet funguje, ale ak sa na ňu pozrieme ako na súbor memplexov, tak možno áno...čím sú vedecké teórie sofistikovanejšie a snažia sa preraziť do najväčšieho počtu nosičov, tým sa viac podriaďujeme ich zámeru a niekedy mémy ťahajú za sebou aj gény a možno musia vznikať nové mechanizmy, ktoré by ich podporili...a tým sa svet a my čoraz viac štrukturujeme, biologický vývoj je však oveľa pomalší, nie je možné to posúdiť z daného stavu, ale iba spätne...
a k tomu božiemu plánu a diabolskému zámeru
pokracuj
Ad ‚vývoj psychiky na celom svete je odlišný’
dia, prečo myslíš, že intelektualizačný proces (vývoj) nemožno ľudským úsilím ovplyvniť? Aké sú dôvody pre takéto tvrdenie? Z čoho plynie?
Ad ‚mémy nie sú výrazom mladších vývojových štruktúr’
Ako najstaršiu vnímam neživú prírodu, potom jednoduché organizmy, potom zložitejšie (viacbunkové) a na konci radu vidím človeka a potom mémy... Alebo vari mémy vznikli skôr ako sa objavil človek a sú na ňom nezávislé? Nazdával som sa, že mémy sú ľudský “vynález”, že človek je ich (jediným) tvorcom a hlavným vehiklom, že so zánikom človeka by sa existujúce mémy zakonzervovali, prestali sa vyvíjať alebo by sa ich vývoj prinajmenšom výrazne spomalil.
Alebo je to všetko úplne inak?
Ad ‚príspevok vedy k zvyšovaniu determinizmu vesmíru’
btw
mily ancikrist
som hlupak
suhlasim hogo:)
nuz nerozumiem
ancikrist, viem, nie som zďaleka taký múdry...
Že sa „múdrosť“ a „guľatosť“ (rozumej tuposť) DOSŤ vylučujú, to aj pri svojej guľatosti celkom dobre chápem... ;)
Neboj, svojimi komentármi som nereagoval na tvoj komentár, ale na článok, oki? :)
ja by som si clanok a komentare
Ross, keď sa zadarí a pochopím aspoň časť...
... a že ťa odrádza tá dĺžka? ale veď ty...
Ad 'my sme podla teorie memov iba ich nositelmi'
Ak sme podľa memetiky len neslobodnými vehiklami mémov, potom ma zaujíma, prečo a na základe čoho memetici prichádzajú s takým silným tvrdením? s podotázkou "je to naozaj jediný možný a dokázaný popis vzťahu medzi človekom a mémami?"...
dia, nie sú náhodou aj láska a nenávisť vlastne mémy?
A nie sú teda mémami, mimochodom, vlastne úplne všetky vyššie city bez výnimky???
Veď vyššie city má vari len človek, okrem neho (možno) ešte niektoré primáty...
<b>Kladné vyššie city</b> pôsobia v prospech génov, <b>záporné vyššie city</b> proti nim.
<b>Vyššie city</b>
= kon/deštruktívne mémy v ne/prospech génov (pro/anti gen) a života (pro/anti life)
<b>Láska</b>
= konštruktívny, (najviac) v prospech génov (pro gen) a života (pro life) pôsobiaci mém
<b>Nenávisť</b>
= dekonštruktívny, (najviac) proti génom (anti gen) a životu (anti life) pôsobiaci mém
Týmito otázkami by sa mohla či mala(?) zaoberať <b>mémo-psychológia</b>, no nie??? :)))
... sorry, ´dekonštruktívny´ má byť ´deštruktívny´
dia, nebolo by vhodné medzi východiská zaradiť...
mmmm
podľa mňa
mémy
hm, dia, vravíš, že láska a nenávisť nie sú mémy...
Naozaj nenapĺňajú tebou uvedenú definíciu mémov, podľa ktorej sú to <b>myšlienky</b> prenášajúce sa imitáciou a šíriace sa písmom, jazykom, médiami...
V tejto súvislosti ma však napadá, či táto definícia mémov nie je (zbytočne) príliš úzka...
Ad ‚mémy nie sú výrazom mladších vývojových štruktúr’
Ad 'my sme podla teorie memov iba ich nositelmi'
myslím, že definícia mémov
dia, definícia mémov sa mi vidí byť úzka...
vari sa napodobňovaním nemôžu prenášať aj emócie?
napríklad ak nežne pohladkáš malé dieťatko po líčku, rovnako nežne pohladká ono teba...
ak človek vyžaruje lásku, lásku od ľudí aj dostáva, ak šíri okolo seba neznášanlivosť a nenávisť, rovnakou mincou mu to spláca aj jeho okolie...
mémy
alebo sa
dia, myslím, že aj emócie sa dajú imitovať...
a či sa učíme aj láske? možno... možno sa to učíme už v prenatálnom období, a možno ako maličké, všetko so záujmom pozorujúce a citlivo vnímajúce dojčiatka...