dionea

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Pokračovanie mojej teórie o slobode II.

Sex, sex, sex....
    
    Ak ste klikli na tento článok kvôli podtitulu, pokúste sa prečítať si ho dokonca. Ak sa Vám nechce, nevadí, len mi prosím napíšte, že ste si naň klikli (ide o malý experiment)...Ona tvrdí, že nie sme slobodní, naše vedomé Ja je iba ilúziou rovnako ako naša predstava o tom, že sme slobodní!!! Práve tieto slová sa nám snaží povedať S. Blackmore a teória mémov: „Veškeré lidské jednání, ať vědomé či nevědomé, vzniká ze složitých interakcí mezi memy, geny a jejich produkty v navýsost složitém prostředí. Lidské „ego“ není jejich nástrojem, protože nemá „vědomí“, jež by mu umožnilo „vědome se rozhodnout.“ Ani zbla pravdy není na představě niterného já uvnitř mého těla, které by ovládalo mé tělo a mé myšlení. A protože neexistuje autonómní ego, nemůže být ani svobodná vůle“ (Teória mémov, s. 272).
            Možno Vás tieto slová zaskočili, možno urazili, rozosmiali, avšak napriek všetkým pocitom, ktoré v nás tieto slová vyvolávajú, nie ste zvedaví, akým právom môže táto žena tvrdiť, že nie sme slobodní? Mňa to rozhodne zaujalo a dnes a práve teraz Vám rozpoviem, prečo to tak podľa teórie mémov je.
             Kedysi veľmi dávno žil pračlovek Adam, ale už ho vyhnali z raja a on sa snažil uloviť čo najviac žien, nie moji milí, nebol monogamista, ale aj keď miloval viac žien, možno to skrýval, aby sa nemusel neustále biť s ostatnými chlapmi v tlupe alebo bol najsilnejší samec a všetky ženy ním chceli byť „opeľované“....Vtedy prežil iba ten, kto sa vedel dobre prispôsobiť prostrediu, a keď niekto vymyslel ako lepšie zabiť mamuta či iné zviera, zošiť kožuchy, vyrobiť nejaký nástroj, založiť oheň, sledoval aj náš Adam (pokiaľ na to neprišiel on sám), ako to iný pramužíček robí a začal ho imitovať (napodobňovať), naučil sa používať oheň, vyrobiť pästný klin apod. A práve vtedy sa zrodil možno prvý mém (z angl. memory - pamäť). Je to „sebecký“ replikátor - jednotka informácie, teda aj spôsob správania, ale aj myšlienka, ktorá nemusí byť pravdivá a jej veľkosť sa pohybuje od jedného slova, nejakého úkonu, vety až po celý román. Určite sa Vám aj teraz v hlave a neustále víria nejaké myšlienky, alebo sa občas ozve nejaká okrídlená vetaa ani neviete prečo: „Byť či nebyť....“ dokončili ste v mysli túto vetu? Dovolím si tvrdiť, že asi väčšina z Vás áno. Alebo „Duní dunaj a ....“ niekedy sa prenášajú a reprodukujú iba nejaké motívy, určite väčšina ľudí na svete pozná prvé štyri tóny Bethovenovej osudovej. Skúste sa zamyslieť nad tým, koľko slov, viet opakuje a pozná človek vďaka médiám, internetu a knihám....To znamená, že každá info, ktorá prežíva medzi ľuďmi a ďalej sa šíri, je mém.
         A keďže musel mozog vynaložiť množstvo energie na podporu rastu oblastí mozgu (čelných lalokov výrazne sa zväčšujúcich), ktoré nie sú napojené na žiadny zmyslový lalok a môžeme sa bez nich zaobísť, došlo k vytvoreniu mozgov schopných skladovať a šíriť mémy. Ani neviete, aké je energeticky náročné myslieť (ja viem, skôr sa hovorí, že to bolí) a možno aj preto sme začali jesť mäso. Máme totiž trikrát väčší mozog, ako by sa na veľkosť nášho tela patrilo a doteraz nevieme načo. Vznik nového replikátora tak vraj podnietil nielen rast mozgu, ale aj vznik jazyka ako dokonalejšieho kopírovacieho aparátu mémov (a nie kvôli lovu a zberačstvu, veď by sme vyplašili korisť) a neskôr médií, filmu, netu, blogu....hm. Ak si to zhrnieme, vznikla schopnosť imitovať, preto nám začal enormne rásť mozog a vytvoril sa jazyk, aby sa mémy presnejšie kopírovali, ale to nie preto, že by sme to sami chceli! 
            Mém totiž nie je výtvorom človeka (podobne ako prvý replikátor gén), a jeho jediným „záujmom“ je skopírovať sa a šíriť imitovaním (preto „sebecký“ replikátor), má vlastnú evolúciu (mnohí hovoria o kultúrnej evolúcii), ktorá dokonca nemusí byť biologicky výhodná (môže nás aj zlikvidovať) a pravdepodobne má aj svoj hmotný korelát v mozgu. Čo znamená, že má v našom mozgu nejaké svoje miestečko, ale zatiaľ neviem, či ho objavili. My ľudia sme iba ich nositeľmi – vehiklami, ako nejaký kamión, ktorému naložili gény, neskôr mémy a teraz to všetko medzi sebou súťaží a svoj náklad (ak máme to šťastie byť „samičkami“ vybratí) prenášame ďalej, a síce návody na to, ako ten tovar vyrobiť. A nový vehikel sa líši kombináciou týchto návodov a tým, že sa tie návody môžu v továrni zle prepísať, „chybička se vloudí“ a vznikne úplne nový vehikel s novým nákladom, ktorý sa môže, ale i nemusí ďalej prenášať na ceste evolúcie. A kde je konečná zastávka? A ako vyzerá? Je to túžobne očakávaný bufet? Priepasť? Alebo skončíme hromadnou haváriou? Kto to môže dopredu vedieť?  
             Isté však je, že náš Adam, mal väčšiu šancu u ženičiek vtedy, keď bol jeho náklad zaujímavý (ak bol skvelý imitátor), pretože žena ľúbi muža, pri ktorom vie, že bude dobrým otcom, že sa dobre postará o svoje detičky a aj o ňu, ale aj muža, ktorý má najviac vlôh pre jej budúce detičky (génov aj mémov). „Srdce ženy je oceánom plných tajomstiev“ (práve som to počula v telke), keby si ženy vyberali geneticky naj samcov, skôr by poškuľovali po pekných, urastených a mužných chlapoch, hm, ale načo ti je krása, keď to už nestačí (dôležité je prežiť), jednak ich nie je tak veľa (aj keď chlapi, nemusíte byť manekýnmi, aby ste sa nám páčili), najlepšia je kombinácia dobrých génov a aj najpopulárnejších mémov (veď ženy vedia, aké je príťažlivé, keď  vie chlap spievať a tancovať, je vtipný a vie aj pomilovať hmmmm). Tu by sa zdalo, že si vyberáme a máme slobodnú vôľu, lenže....uvidíte, čo bude ďalej. A inak, vraj si vyberáme mužíčkov aj podľa toho, na čo máme, určite sa Vám už stalo, že ste poškuľovali po peknom mužovi, ale nestalo sa nič viac (no netvrdím, že nie sú výnimky).
                Naše mozočky ktoré vznikli genetickou evolúciou najskôr s mémami spolupracovali, a preto sa dnes zaujímajú predovšetkým o základné potreby, a to sex , jedlo a moc a najviac budú šíriť mémy, ktoré sa týchto tém týkajú. Preto ten "sex, sex, sex" na začiatku, taký malý pokus, či to naozaj zaberá xi. Slobodu niektorí myslitelia chápali ako emancipáciu od pánov génov. Podľa Susan je zaujímavé, že v tejto teraz už možno mylnej predstave sa čoraz viac podriaďujeme vplyvu týchto mémov. Všimli ste si, že práve myšlienky týkajúce sa sexu, jedla a moci dominujú v našich rozhovoroch, sú bulvári a diskutuje sa aj o stále narastajúcej hrozbe vojny o moc (terorizmus), o náboženstvách? Sme potom skutočne vrcholom trendu organizmov oslobodiť sa od génov, alebo naopak strácame, resp. nemáme kontrolu nad replikátormi, ktoré nás riadia?
            Najskôr sa mémy šírili najmä z generácie na generáciu (vertikálne) a podporovali rozmnožovanie, patria k nim napr. myšlienky o sexuálnom tabu (masturbácii, o homosexualite), odsúdení cudzoložstva, myšlienka veľkej rodiny a v podstate by sme sem mohli zaradiť aj mnohé morálne zákony (Nezabiješ. Nezosmilníš. Nepokradneš apod.). Pýtate sa, ako mohlo sexuálne tabu podporiť rozmnožovanie xi xi? To je zvlášť zaujímavé, hm asi ma moje myšlienky naozaj ovládajú, keď ma takéto veci zaujímajú. Vraj sa kedysi hovorilo, že keď budete často alebo aj menej onanovať (masturbovať), oslepnete, narastú Vám chlpy na rukách a zhoríte v pekle apod. (možno aj Vy poznáte nejaké podobné zariekanie), lenže vďaka tomu si mužíčkovia hľadali ženičky a ženičky ich, aby svoje sexuálne túžby mohli naplniť čo najskôr a bez strachu. A že prečo sa naše babky vydávali tak skoro...Podobne je to aj s obriezkami, masturbácia bez predkožky vraj nie je bohviečo (alebo bohneviečo xi) a tak sa Židia ponáhľali založiť rodinku a mať koitusssss a mali tooooľko detí.
    Teóriu mémov podporuje aj vysvetlenie geneticky nevýhodných javov (v evolúcii totiž neprežije to, čo nie je výhodné, a veľa ľuďom lámalo hlavičku, prečo tu máme toľko „zbytočných“ vecí), ktoré sa šíria horizontálne (medzi ľuďmi v rámci jednej generácie, tým šírenie mémov  nabralo obrovské obrátky a dnes je možné tvrdiť, že sú mémy vo vývoji oveľa ďalej ako gény) ako je napr. celibát (väčší vklad energie do šírenia mémov, ak človek nemá rodinu, viď zásady Štúrovcov oddaných myšlienke samostatného Slovenského národa a rozvoj slovenského jazyka, osveta, vzdelanie. Čo to je, ak nie šírenie a tvorba myšlienok?), emancipácia žien (kariéra pred materstvom, šírenie myšlienok o kontrole pôrodnosti, čo môže mať katastrofálne následky, pretože sú emancipované ženy viac viditeľné a napodobňované, mnohé mamičky skôr sedia doma a pozerajú aj telku), adopcia (ľudská túžba predať svoje celoživotné skúsenosti, aj keď ide o investovanie energie do cudzích génov), altruizmus, charita (ľudia sú naklonení počúvať a prijímať mémy od ľudí priateľských, obetavých, sympatie vedú k imitácii, počúvame ľudí, ktorým sme zaviazaní) a láska k zvieratám a vegetariánstvo (predtým sme zvieratá lovili alebo pred nimi utekali, dnes to súvisí pravdepodobne s inými mémami, napr. altruizmom). Aj blog je o šírení mémov a najviac čítate asi tých, ktorí sú Vám sympatickí, alebo ktorí hovoria o sexe, moci, neviem či aj jedlo je také populárne...
            Veľmi úspešnými systémami mémov (tzv. memplexami) sú aj náboženstvá, ktoré spätne mohli ovplyvniť aj genofond ľudstva, ak mali ľudia veľké rodiny a stabilnejšie sa rozmnožovali, určite dosť ovplyvnili aj to, ktoré gény sa budú prenášať. Podobne možno uvažovať aj o vlastnom Ja (egoplexe). Podľa Libetovho experimentu meraného nejakými prístrojmi, dochádza k iniciácii v mozgu oveľa skôr ako k vedomému rozhodnutiu, uvedený experiment potvrdzuje, že neexistuje žiadne ústredie, či centrum, ktoré by všetko riadilo, ale naopak, nejakú dobu trvá, kým si vytvoríme vedomie, hovorí sa tomu „subjektívne atendovanie“ (Libet, 1981), to znamená, že vedomé vnímanie sveta zaostáva za udalosťami, ako keby sme sami sebe rozprávali príbeh v určitom časovom slede. Och, aká to opovážlivosť!!! Že vraj nerozhodujem o tom, či si dám na raňajky praženicu alebo cesnakovú pomazánku? Hm, alebo či skočím alebo nie? Žiť či nežiť, ani to nie je moje rozhodnutie? Prepáčte mi moje skoky, ale ak by to platilo,  nie sme samovrahovia, ale genomemozabití, pretože práve naše gény a mémy podmieňujú naše rozhodnutia a prostredie a výchova, ale čo je výchova, ak nie myšlienky, ktorým sa na začiatku nebránime?
            Aké biologické či memetické výhody má však vytvorenie nášho ega? Veď vedomie vlastného Ja sa skôr spája s vedomím smrteľnosti, utrpenia a nešťastia, pokiaľ sa naše potreby, sny či túžby nenaplnia a výhodnejšie by preto bolo skôr reprodukovať sa bez zložitých systémov upevňujúcich zmysel života a tvoriacich prijateľnú predstavu sveta a človeka v ňom (teda memplexy). Preto Susan chápe egoplex ako autoprotektívny memplex, ktorý je trikom na šírenie vybraných mémov a vhodným selekčným prostredím (v ktorom sa vyberá to naj v súťaži), prostriedkom autonómnych replikátorov, aj keď mohol pôvodne spĺňať práve biologické výhody. A preto moje Ja nevystupuje ako tvorivý agens, nespôsobuje, že sa niečo deje, nemôže nič robiť, podľa tejto koncepcie je naša voľba, pre ktorú sa moje Ja zdanlivo rozhoduje, vždy výsledkom genetickej a memetickej minulosti a nedá sa proti nej vzbúriť. Šírite iba to, čo je v súlade s Vašim Ja, skúmate, čomu by ste mohli uveriť a čomu nie, prijmem myšlienku existencie Boha alebo nie? Ak áno, nemôžem sa predsa zabiť, ak nie...ale ešte je tu pud sebazáchovy, ktorý však občas nefunguje. 
    Nie sú aj vedecké teórie len memplexami, ktoré medzi sebou súťažia a závisia aj od nášho egoplexu, ľudskej prirodzenosti, ilúzie slobodnej vôle, ktoré sa vytvára a mení v interakcii s vonkajším prostredím a inými egoplexami? Možno preto nás táto teória tak pobúrila, alebo aspoň prekvapil a som veľmi zvedavá, koľkí z Vás by boli schopní ju prijať. Ak sú mémy len ilúziami, ako to, že nám tieto falošné idey hrozia zánikom ľudstva? Alebo dnes víťazí len istý memplex vedeckej teórie, paradigmy, ktorá už nie je kompatibilná s myšlienkou autonómneho egoplexu a ktovie akými inými mémami? Je v tomto prípade iluzívnosť mémov dôležitá? Veď ak by aj naše Ja a slobodná vôľa boli iba ilúziou, predsa len existujú, síce ako klam (nepravdivé mémy), ale aj tak. Čo je vôbec dôležité pre ľudskú realitu – vedieť, že nie sme slobodní alebo vedieť, že aj keď nie sme slobodní, je dôležité veriť tomu, že sme a dávať si pozor na to, čo chceme? Haló!!! ale, ak nie sme pánmi svojich myšlienok a ani génov a nemáme slobodnú vôľu, ako sa máme brániť? Je to vôbec možné?  
 
Vaša zmätená Dionea :*
 
             
    

filozofia podľa dioney:) | stály odkaz

Komentáre

  1. dia, viem, že to, čo napíšem, nemá povahu...
    vedeckých argumentov, základné koncepty memetiky sú pre mňa zatiaľ príliš nové, ešte som ich ani poriadne nepochopil a ťažko je mi s nimi polemizovať alebo ich bezvýhradne prijať či odmietnuť, nuž teda (zatiaľ) len takáto insitná úvaha...
    V prvom rade musím povedať, že koncept mémov ma nesmierne oslovuje, lebo je v súlade s mojím intuitívnym presvedčením, že všetko, čo sa počas miliard rokov evolúcie osvedčí, nachádza uplatnenie aj na vyšších závitoch vývojovej špirály a premietne sa do komplexnejších, sofistikovanejších mladších štruktúr... ak sa vo vývoji živých organizmov neuveriteľným spôsobom osvedčil princíp replikácie, kopírovania, s náhodnými mutáciami a selekciami, ak sa replikátor (gén) stal evolučne tak neskutočne úspešným, potom by nemalo byť žiadnym prekvapením, ak sa objaví vyšších typ replikátora (mém), ktorý môže ten prvý podporovať, ale i pôsobiť proti nemu...
    Názory Susan Blackmore sa mi zdajú byť (aspoň podľa tvojich citácií a parafráz) hodne fundamentalistické... áno, tento fundamentalizmus aj do značnej miery chápem, keď sa vytvárajú nové koncepty, pre ich zdôraznenie a vyzdvihnutie je asi nevyhnutný... veľmi mi to pripomína rané obdobie psychoanalýzy, keď bol celý svej očarený Freudovými objavmi a jeho uhlom pohľadu na ľudskú psychiku, predovšetkým poznatkom, že za všetkým, čo človek prežíva, čo ho teší i znepokojuje a desí, je pudová sexualita... s odstupom času sa však mnohé Freudove tvrdenia relativizovali, boli spochybnené či dokonca vyvrátené... a hoci (takmer) nikto nespochybňuje Freudov prínos pre psychológiu, osobitne pre pochopenie mechanizmu neuróz, dnes už psychoanalýza zďaleka nie je na tom výslní, ako kedysi a stratila kus svojho počiatočného čara i vplyvu...
    Predpokladám, že to isté sa udeje s memetikou... ok, užime si teraz očarenie z možností, ktoré otvára v interpretácií spoločenských javov, skúmajme správanie človeka a medze jeho slobody z tohoto nového, šokujúceho hľadiska, no buďme súčasne triezvi a pripusťme aj to, že nepochybne skvelá Susan Blackmore sa môže vo všeličom mýliť, jej teória môže byť aj neúplná, nepresná a vo všeličom i nepravdivá...
    Pre mňa osobne je neprijateľný koncept, podľa ktorého o všetkom rozhodujú replikátory (gény, mémy) a my sme len ich slepé vehikle... prečo by som si mal myslieť, že ak evolúcia v podobe replikátorov vyvinula neuveriteľne efektívny vývojový mechanizmus, že to je jej konečné slovo a štruktúry s vyššou mierou komplexity, ktoré sa vyvinú nad nimi, budú len ich slepými a bezmocnými otrokmi? ... počkám si na dôkazy, potom uvidíme...
    Na úvod toľkoto, keď tvoj článok strávim, určite sa ešte vyjadrím aj k rôznym jednotlivostiam...
    publikované: 28.10.2006 09:32:50 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Som rád, že si sa tu objavila...
    Pekný článoček, niečo podobné som zvažoval napísať aj ja,tak chválatebe nemusím.
    Ako iste vieš, ja som z veľkej časti teóriu memplexov akceptoval, o antropocentrickej povahe slobody ani nehoviac. Hlavne koncepcia memplexu Ja, teda egoplexu, je konečne po stáročiach prvá skutočne nenáboženská koncepcia duše. Konečne tí, čo neveria v Boha a stvoriteľské dielo majú reálnu koncepciu človeka, pri ktorej nemusia mať zlé svedomie. V konečnom dôsledku postupne teória mémov odsunie psychológiu, alebo aspoň jej väčšu časť, do sféry metafyziky a nahradí ju pravdepodobnostnými modelmi správania sa.
    Na druhej strane mi na teórii mémov prekáža tá nadšenecká snaha vysvetliť všetko pomocou jedného modelu. Tak napríklad Veda podľa mňa nie je memplex, pretože sa nereplikuje. Veda je skôr vehiklom mémov - memplexov vedeckých teórií. Ale ani toto nemusí byť celkom dobrý model, pretože memplexy vedeckých teórií môžu byť rovnako vehiklami Vedy. Skrátka tu podľa mojej mienky chýba nejaká iná koncapcia, nejaký zložitejší model. Podobne Politika je akýsi výsledok a zároveň súčasť memplexov národných záujmov, memplexov parciálnych záujmov, Trh je výslednicou a súčasťou rôznych zložitých memplexov spoločenskej deľby práce... a podobne. Skrátka podľa mňa je kultúra niečo iné ako supermemplex.
    Z tvojho článku cítim, že ty si koncepciu (ne)slobody ja na základe teórie mémov prijala.
    publikované: 28.10.2006 10:36:52 | autor: Daimonion vonCave (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Klikol som si,
    ale nie koli sexu. Asi to je na strankach internetu uz trochu osuchane slovo.:-)
    Velmi zaujimave ,tie memy, neviem o nich vela.
    Pravda, ze aj ked sam premyslam a pisem, omielam vacsinou to, co som uz niekde cital, alebo pocul.
    Ale, ze by som neprisiel nikdy na nic vlastneho?
    Ako to, ze mem nie je vytvorom cloveka? Kde sa potom vytvaraju? A ked uz sme iba tymi vehiklami, preco sa nam vlastne niektore memy pacia a niektore nie, co nas vlastne nuti vyhladavat skor partnerov/vehikle s peknymi memami.
    publikované: 28.10.2006 18:31:41 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. hm, DvC, tvoja prognóza, podľa ktorej...
    "... teória mémov odsunie psychológiu, alebo aspoň jej väčšu časť, do sféry metafyziky a nahradí ju pravdepodobnostnými modelmi správania sa" je odvážna a provokatívna...
    Dúfam, že na ňu zareaguje niekto z "postihnutých" psychológov a že príde k produktívnemu stretu tejto tvojej predstavy s nepochybne zásadne odlišnými predstavami psychológov. :)
    publikované: 29.10.2006 09:29:13 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  5. sestko, s mémami som na tom podobne ako ty...
    tiež mi pripadajú veľmi zaujímavé a tiež o nich neviem skoro nič. :)
    Určite nie si sám, kto pri premýšľaní a písaní „omieľa“ väčšinou to, čo už niekde čítal či počul... no ak tomu správne rozumiem, teória mémov netvrdí, že jednotlivec nepríde nikdy na nič vlastného, skôr ide vari o to, že vlastné prínosy jednotlivcov možno považovať (v súlade s mechanizmami pôsobiacimi u génov) za náhodné mutácie, ktoré v selekčnom boji s inými mutáciami buď podľahnú alebo obstoja a presadia sa vďaka tomu, že ich prevezmú a „kopírujú“ ďalší ľudia, ďalšie hlavy. Mimoriadne úspešnými tvorcami mémov sú pravdepodobne tvorcovia módy (Versace), výtvarných diel (Picasso), románov (Dan Brown), filmov (Mel Gibson), hudby (Jožo Ráž) a ďalší... my blogeri sa podľa memetiky asi tiež usilujeme šíriť svoje mémy, no fungujeme v omnoho menšom, skoro mikroskopickom rybníku a úspešnosť repikácií našich mem-blogov je nízka až mizivá... :))
    publikované: 29.10.2006 09:46:04 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  6. jeeej, tak to sa mi páči,
    ďakujem Vám za komentáre, doma sa na ne pozriem a odpoviem, aby som sa neopakovala....ale aspoň pár poznámok: mémy sú iba myšlienky, ktoré sa kopírujú ďalej, to znamená, že pravdepodobne nemáme hlavy plné mémov a okrem toho už nič iné...a práve tu vidím možnosť slobody a jej evolúcie ako myšlienky, ale ešte potrebujem nad tým uvažovať...nedokážem sa zmieriť s evolučnou teórioiu kultúry, aj keď po sledovaní vývoju myšlienky slobody by to mohlo byť vysvetliteľné aj na základe geno-memetickej evolúcie
    sestko: co sa týka výberu mémov, ide o to, aký balík mémov nesieš, podľa toho ti niektoré mémy sedia a iné nie, musia byť asi kompatibilné, nemôžu sa popierať, ale aj to je iba môj názor, ako by to asi malo fungovať
    a mojej kompetencii tvrdiť niečo o mémoch: ja o mémoch tiež toho veľa neviem, ale mám toľko drzosti, že som Vám o tom, čo viem, povedala...xi xi, pekný večer blogeri:)))
    publikované: 29.10.2006 21:13:21 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  7. dia, dovolíš niekoľko zvedavých otázok?
    - akými dôkazmi Susan Blackmore podporila svoje závery týkajúce sa neexistencie ega?
    - čo ju oprávňuje kategoricky tvrdiť, že nie je ani zbla pravdy na predstave vnútorného JA?
    - ako vedecká komunita prijala teóriu mémov? je ohlas viac pozitívny či má viac odporcov?
    - neprekračuje SB svoju vedeckú kompetenciu, ak pochováva slobodnú vôľu?
    - nie je teória sebeckého replikátora (génu, mému) len „vedeckou“ formou fatalizmu?
    - nepodlomí extrémne chápaná teória génov a mémov koncept individuálnej zodpovednosti?
    - neabsolutizuje koncept sebeckého replikátora jeho všemocnosť a nemennosť tejto všemoci?
    Poznámka k otázke, aké výhody má vytvorenie nášho ega:
    Vedomie vlastného ja je jednostranne spájané s vedomím smrteľnosti, utrpenia a nešťastia, ak sa naše potreby, sny a túžby nenaplnia... Úplne sa pomíňa skutočnosť, že naopak, pri splnení potrieb, snov a túžob človek vďaka egu zažíva až euforickú radosť a šťastie. Preto sa mi chápanie egoplexu ako autoprotektívneho memplexu, ktorý je len akýmsi trikom na šírenie mémov, príliš nepozdáva...
    A úplne na záver:
    Otázky, ktoré uvádzaš v závere svojho zaujímavého článku, sú veľmi aktuálne a naliehavé...
    ponúkneš v ďalších častiach aj odpovede??? :)
    publikované: 30.10.2006 14:53:03 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  8. kuk hogo
    Odpoveď:
    "osvedčil princíp replikácie, kopírovania, s náhodnými mutáciami a selekciami“ – neviem či možno hovoriť o osvedčení, to by navádzalo k tomu, že bolo na začiatku niekoľko princípov, z ktorých sa zachoval práve tento...aj keď aj táto možnosť je prípustná, ale skôr sa asi uvažuje (trúfam si tvrdiť, ak vie niekto viac, nech sa ozve) nad tým, že celkom stačilo, aby sa po utvorení niekoľkých štruktúr (jednoduchých buniek, vírusov, niečo v tomto zmysle) začalo „nevedome“ súťažiť o matériu, kopírovanie sa v evolúcii neosvedčilo, ale evolúcia = reprodukcia a selekcia a mutácia, a predpokladá sa, že sa rovnaká evolúcia deje aj v kultúre a mémoch, pričom nejde o vyšší replikátor, ale replikátor, ktorý je iného druhu, autonómny, nevie sa ako vznikol, v tomto sú iba dohady, na začiatku mohol byť biologicky výhodný (to sa už opakujem), ale evolučne sa utvára a pretvára....iný je napríklad v tom, že sa dokáže prenášať horizontálne, že nepoznáme (aspoň si myslím), čo je jeho hmotným korelátom (na rozdiel od génov)...na základe týchto odlišností by sa mohlo hovoriť o replikátore, ktorý sa viaže na špecifický druh organizmov (to či je to výhoda sa ukáže až spätne, na základe toho, či vďaka novému replikátoru prežijeme alebo nie, skôr pôsobí zhubne, preto sa zdráham hovoriť optimisticky o vyššom type replikátoru), preto by som skôr použila vo vzťahu k mémom prívlastok „odlišný“ než „vyšší“.
    K Susan: ona bola jednou z prvých mysliteliek, ktoré sa snažili postaviť základy memetiky, preto sa nečudujem tvojmu pocitu, a je nesporné, že neskôr bude aj táto teória prekonaná alebo aspoň upresnená, veď sama Susan nám poskytuje situácie (navrhuje experimentálne skúmanie do budúcnosti), za ktorých by jej teória nefungovala (to je tzv. falzifikácia)
    Priestor sa ponúka v našej individualite, odlišnosti v tom, ktoré mémy prijmeme, každý človek žije v inom prostredí, s inou genetickou výbavou a ako som už povedala, nie všetky naše myšlienky sú mémamy, v tom je možnosť podpory, výberu, mutácie a slobody...a možno nie, možno sme podmienení tým, čo sme a prenášame práve určité mémy a naša nevedomosť nám poskytuje pocit slobody v tom, kým sme...

    publikované: 30.10.2006 15:27:28 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  9. zase sa hogo
    pozriem na tvoje ďalšie otázky a určite ti odpoviem a moje otázky v závere článku sú pre moju ďalšiu prácu kľúčové, pretože nie som vedec, ale snažím sa uvažovať v medziach filozofie...a musím sa vyrovnať aj s tým, nakoľko budem akceptovať o vedeckých záveroch...filozofia buď syntetizuje poznatky vedeckých teórií, alebo si razí cestu sama, ja len nechcem zatvárať oči pred tým, čo sa deje vo vedeckých kruhoch, no nechcem byť "iba" niekým, kto domýšľa dôsledky ich koncepcií...
    publikované: 30.10.2006 15:33:04 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Odpoveď DvC:
    „koncepcia memplexu Ja, teda egoplexu, je konečne po stáročiach prvá skutočne nenáboženská koncepcia duše“ – nooo, ja by som povedala, že nejde o nenáboženskú predstavu duše v tom zmysle, že by ateisti mohli konečne tvrdiť, že nie sú bezduchými bábkami a majú „dušu“ egoplex, aj keď neveria v Boha (neviem, v akom zmysle si to chápal ako „nenáboženské“ ty), pretože na základe tejto teórie a Jungovho kolektívneho nevedomia (ide o to, že podľa Junga máme všetci ľudia niečo spoločné, čo je súčasťou nášho nevedomia a prejavuje sa ako symboly a obrazy) by bolo možné vysvetliť a akceptovať aj náboženskú predstavu duše, avšak stratila by sa to zázračné, sakrálne a božské, v podstate ide o sekularizačnú teóriu, ktorá by vysvetlila, prečo ľudia veria v Boha, posmrtný život a dušu....ale to je veľmi úzky ľad, a neviem, či by som chcela, aby sa prelomil, keď si predstavím, že by bolo možné dokázať, že viera je iba nevyhnutná súčasť človeka, keby veriaci stratili nádej, mnohí by neskončili dobre...patológia ľudstva (početné neurózy a depresie, samovražedné myšlienky) vraj spočíva práve v tom, že túto nádej strácajú....ale aj ja som príkladom toho, že je možné žiť aj bez Boha, ale viem, aké je to ťažké...mám zlé svedomie z toho, že vidím možnosť uvažovať o nenáboženskej koncepcii človeka...
    Čo sa týka iných vehiklov, myslím, že memetika nehovorí iba o nás ako jediných možných vehikloch (dáva priestor pre vznik nových, možno vytvorenie umelej inteligencie bude jedným z nich), aj keď neviem, či uvažuje o vede ako o vehiklu, asi nie.....ale keď si zoberieme náboženstvo či egoplex, ide o podobný memplex ako veda a jej teórie...je možná veda bez vedeckých teórií a politika bez národných či parciálnych záujmov (názorov)? Pokiaľ sa vo vede dospelo na základe nejakých nových teórií (ktoré vznikali na podloží tých starých) k neúnosnosti starých presvedčení, došlo k zmene paradigmy....nové myšlienky dokázali lepšie vysvetliť stav vecí, nové myšlienky sa stali kompatibilnejšie s inými objavmi a preto sa staré, neudržateľné mémy (tézy, vysvetlenia) už nemohli ďalej replikovať, resp. spoluutvárať ďalší memplex, a to našu predstavu o svete...napriek tomu sa myšlienky starých vedcov naďalej replikujú v knihách a iných médiách, ktoré sú ich prostriedkami na šírenie (zachovávanie), môžu byť staré aj tisíce rokov a stále sú medzi nami, až raz príde niekto, kto ich uvidí v iných súvislostiach, oživí ich a bude šíriť, pokiaľ budú nové kombinácie myšlienok udržateľné, prijme ich čoraz viac egoplexov a ich evolúcia bude pokračovať ďalej....som zvedavá na tvoje uvažovanie o kultúre, máš nejakú inú predstavu, ako by to mohlo fungovať?
    Uvažovala som aj o tvojej myšlienke komplexity – čo ak je príčinou sofistikovanejších štruktúr nedostatok materiálu? Ak by bolo nekonečne veľa možností ako sa realizovať, nekonečne veľa materiálu, možno by sa univerzum tak neštrukturovalo, ako ho vidíme tu na Zemi....v istom zmysle sme uzatvorený na určitom mieste a náhodne vznikol prvý, neskôr ďalší a iné replikátory, ktoré majú jediný „záujem“ prežiť, možno jeden podporil vznik druhého, a tak náhodne zvýšil svoje šance (tiež nie zámerne), lenže pre univerzum možno nie je dôležité, aby prežili, pretože neexistuje žiadny zámer, cieľ, účel, alebo áno?

    publikované: 30.10.2006 15:33:51 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  11. milý môj sestko;)
    prečo ťa niektoré ženy fyzicky priťahujú viac ako iné? podobne je to možno aj s mémami, niektoré ti proste sadnú, iné nie, záleží na tom, ktoré mémy "nesieš", asi by si nevydržal so ženou, ktorá by mala názory radikálne odlišné od tých "tvojich", ale možno dokážeš nepočúvať a venovať sa iba svojim zmyslom xi xi, ale nie, ja iba vtipkujem:))) a mémy sa vytvárajú v človeku (aspoň zatiaľ), ale on ich vraj sám vedome nevytvára, iba nesie....ale to ešte spoločne preskúmame, ak by si si náhodou o mémoch niečo našiel a dozvedel sa niečo zaujímavé, budem rada, ak nám o tom povieš a keď sa táto myšlienka bude šíriť ďalej, vytvoríme spolu nový mém xi xi
    publikované: 30.10.2006 15:41:01 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  12. Moj egoplex zasne
    nad vasimi memetickymi strukturami,ktorych komplexita je nenarusitelna, kam sa hrabu specialisti na patamemetiku/alebo inac patomemetiku/ a patogenetiku...skoda, ze som to nanasla skor, tento sqely clanok dionea.
    publikované: 30.10.2006 17:32:10 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  13. dia, nechcem sa s tebou za každú cenu prieť...
    no ak na jednej strane tvrdíš, že v prípade mému nejde o vyšší replikátor, ale replikátor, ktorý je iného druhu a je autonómny, a súčasne tvrdíš, že sa nevie, ako vznikol a či má (podobne ako gén) nejaký hmotný korelát, potom to vnímam ako určitý rozpor - otázka sa mi javí byť prinajmenšom otvorená. A ak je otázka pôvodu a povahy mémov otvorená, potom nemožno vylúčiť ani domnienku, že mém nie je až tak autonómny, ba dokonca ani domnienku (špekuláciu?), že medzi génom a mémom JE nejaká súvislosť. A ak medzi nimi je súvislosť, potom možno pripustiť aj to, že mém je v porovnaní s génom vyšším druhom replikátora. Veď replikácia mémov (asi) nespadla z neba, tak ako (asi) nespadla z neba ani replikácia génov...
    publikované: 30.10.2006 19:41:39 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  14. ani ja sa s tebou hogo nechcem prieť
    moje poznámky skôr polemizujú s nejakou hierarchizáciou, ktorú ty a DvC (aspoň mám taký dojem pripúšťate), mém je "vyšší" v tom zmysle, že je vývojovo mladší ako gén a nachádzajú sa medzi nimi súvislosti (o tom bude snáď ďalší článok) a potom by sme v tomto zmysle mohli povedať, že je sofistikovanejší, ale sú to dve veci, ktoré sú úplne iné, aj keď majú spoločný "princíp evolúcie"...ale ani mne táto odlišnosť nesedí, domnievala som sa, že aj niektoré myšlienky v podobe obrazov a symbolov sú geneticky kódovateľné (alebo možno povedať memeticky?) a prenášajú sa ako kolektívne nevedomie z generácie na generáciu, ale to je iba moja špekulatívna fikcia...pozriem sa na to bližšie a dám ti vedieť;)
    publikované: 30.10.2006 20:05:47 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  15. ani ja sa nechcem za kazdu cenu priet :-)
    ale momentalne som zahlbeny do memokomplexu, ktory po sebe zanechal Schopenhauer a tak chcem spolu s nim namietat proti tomu co tvrdi S. Blackmore, ze nie je ani zbla pravdy na predstave nejakeho niterneho ja. S.Blackmore sa podla vsetkeho usiluje vysvetlit niterne ja (resp. subjekt ako by povedal Schopenhauer) niecim co pozna iba cez niterne ja. Ked si teda nazbierala rozne vnemy, predstavy, suvislosti a ich nazvy - geny, memy a ich interakcie v zlozitom prostredi, snazila sa potom z tymcho nazbieranych kuskov poskladat nieco-niterne ja, do ktoreho ich zbierala. To je ale neuskutocnitelna uloha, niterne ja stoji nad vsetkymi tymito castami, zahrnuje ich. Ak by niterne ja neexistovalo, nemohli by existovat ani vsetky ciastky,z ktorych sa ho S. Blacmoresnazi poskladat/vysvetlit/popriet.

    P.S. Dufam,ze som to nedoplietol a to co mysli Blackmore pod ego je to iste co mysli pod niternym ja a priblizne sa to zhoduje s tym ,co mysli Schopenhauer pod subjektom.

    publikované: 30.10.2006 20:25:26 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. Názor psychológa
    Každá teória je výsledkom činnosti konkrétneho človeka a konkrétnych ľudí.
    Bez jeho/ich integrovaného JA by ani pri sebalepšej vôli žiadna teória nevznikla.
    Pod integrovaným JA človeka mám na mysli človeka, ktorému funguje nielen jeho genetický základ a tá časť poznatkového systému, za ktorý všeobecne považujeme výsledok procesu učenia sa v jeho výchovnom formatívnom prostredí (v podobe nadobudnutých poznatkov alebo systémov poznatkov o kultúrnom, spoločenskom, historickom, politickom, náboženskom, vedeckom, ... kontexte), ale aj tá jeho časť, ktorá podmieňuje, či tento proces osvojovania si poznatkov môže vôbec viac alebo menej úspešne prebiehať. Niekedy, hoci má človek podľa biológie a sociálnych, či materiálnych kritérií tie najlepšie predpoklady, aby tento proces prebiehal úspešne, sa tak nestane, a inokedy zasa napriek nevýhodám v biologickom či spoločenskom zázemí človek dokáže neuveriteľné veci.
    Áno je to tak... Človek je zložitejší (systém) než akýkoľvek iný systém, na ktorý by sme ho chceli redukovať (viď niektoré citáty v článku a vyššie uvedená diskusia), a má viac rovín, ktoré nedokáže zatiaľ postihnúť žiadna jednotlivá veda o človeku ani žiadne teórie - ani teórie o nižších živých tvoroch, ani žiadna hoc ako exaktná matematická alebo pravdepodobnostná teória.
    Človek je viac ako jeho správanie. Viac ako cítenie. Viac ako jeho myšlienkové pochody. Viac ako procesy motivácie , túžby, viac ako jeho potreby.
    Človek je viac ako jeho existenciálna rovina, viac ako jeho spirituálna dimenzia, ktorou sa usiluje poznať a postihnúť zmysel svojej existencie na tomto svete.
    Človek je viac ako zážitok tu a teraz, viac ako podstata integrovaná do alebo okolo svojho stredu - JA.
    Človeku ide o viac než o sex, viac než o množenie, viac než o ovládanie alebo moc nad druhými - ako inak si možno vysvetliť, že ľudia pri moci cítia prázdnotu, že ľudia majú potomkov, ale ich to neuspokojuje, že dosahujú spoločenské uznanie, no napriek tomu im chýba pocit vnútorného uspokojenia, hoci podľa rôznych teórií by im už nemalo nič chýbať?
    Stačí počúvať ľudí v ambulanciách psychiatrov a psychoterapeutov a vytvoríte si obraz...
    Každý človek chce byť slobodný, ak nemá voľbu, cíti sa spútaný, ak má pocit, že je ovládaný pravidlami alebo princípmi či ľuďmi (matkou, manželom. deťmi, ...), psychickými obsahmi (minulými strachmi, spomienkami, katastrofickými očakávaniami, traumatickými spomienkami alebo desmi), prestane žiť a začne živoriť, a vyhľadáva (aj psychologickú) pomoc, aby prežil. A pritom hovoríme len o jednej z mnohých jeho nenaplnených túžob, o túžbe po slobode.
    My psychológovia a psychoterapeuti sa snažíme pomôcť oslobodiť spútané JA človeka a oživiť ho k vlastnému výkonnému a uspokojivému fungovaniu a bytiu.
    Každý človek je totiž originál, aj keď sa veda snaží už aj toto spochybniť či zmeniť.
    Človek je neopakovateľná bytosť, ktorá žije vo svojom časopriestore a má konkrétne mnohopočetné úlohy - nielen sa množiť (hoci aj to) - voči sebe, svojim rodičom, partnerom, deťom, spoločnosti, aj voči génom či mémom, ale človek je viac ako súhrn tohto všetkého.
    Človek je zázrak života a jeho úlohou je hlavne množiť dobro v sebe a okolo seba a ak to nerobí, čuduj sa svet alebo teória alebo mémy či gény - trpí a dokonca hynie.
    Ale o tom sú už iné (možno aj psychologické) teórie...
    publikované: 31.10.2006 16:44:40 | autor: terapeut (e-mail, web, autorizovaný)
  17. mmm sestko:)
    S. Blackmore tvrdí, že vnútorné Ja, ako ho nazývaš, je iba ilúzia, čo neznamená, že tvrdí, že toto Ja neexistuje...čítala som aj A. S- a a on vnímal to Ja ako subjekt tiež dvoma spôsobmi a to ako našu predstavu, ako subjekt, bez ktorého by sme nemohli hovoriť o objekte, ako to vonkajšie a Ja ako vôľu, teda to vnútorné...v podtste aj A.S. tvrdil, že človek ako jedinec nie je taký dôležitý, význam má prežitie druhu a nikdy nekončiaca slepá vôľa k životu...preto navrhuje asketický spôsob života, ktorý by znížil naše túžby a potreby na najnižšiu hranicu aako aj sexuálny pud...a je pravda, že bez vymedzenia thto ja a sebavedomia či vedomia iného, by sme nedokázali niečo tvrdiť alebo popierať, preto sa domnievam, že aj keby bolo Ja vnímané ako ilúzia, je to pre nás nesmierne dôležitá záležitosť...bez ktorej by sme však aj mohli byť, ale na inej úrovni, resp. tak, ako sú na tom nižšie primáty (ktoré nás dobiehajú) a iné cicavce:)
    publikované: 31.10.2006 22:04:02 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  18. sestko: ešte k Shopikovi...
    on tiež vnímal vôľu k životu ako niečo, čo je nad subjektom, teda vnútorným Ja...Ja je iba prejavom vôle, tiež by sa potom dalo polemizovať nad tým, či máme slobodnú vôľu, ak napĺňame vôľu k životu, avšak ak budeme tvrdiť, že my sme vôľa k životu, potom bude odpoveď "áno"...potom by sme mohli uvažovať aj nad tým, či zánikom človeka zanikne aj vôľa k životu, na to by A.S. odpovedal skôr "nie", ale posúď sám, či sa nemýlim, budem rada, ak napíšeš...Shopenhauerova filozofia je skôr pesimistická, pretože tvrdí, že človek pociťuje utrpenie práve kvôli tomu, že neustále niečo chce a po niečom túži...a že jediným východiskom je iba utlmenie týchto túžob (inšpiroval sa aj Východnými náboženstvami), pocit šťastia plynie iba zo spomienky na minulé strádanie, samovražda by tiež nepomohla, pretože do svojej koncepcie A.S zahrnul aj reinkarnáciu...keď tak nad tým uvažujem, zánik ľudstva by preto asi neprichádzal do úvahy...neviem, povedz sám:)
    publikované: 31.10.2006 22:13:52 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  19. ďakujem terapeut:)
    za koment, ja si plne uvedomujem, že táto teória nedokáže vysvetliť človeka v jeho celistvosti, to vraj už dnes nie je možné...ani vo filozofickej antropológii, práve preto sa snažím načrtnúť, že obrazu, ktorý nám ponúkajú špeciálne vedy, nevystihujú ľudskú realitu v jej jedinečnosti a neopakovateľnosti...je však možné vysvetliť, prečo tak človek túži byť slobodný, mať vlastné ja, byť naplnený, milovaný a milovať, je vôbec nutné na tieto otázky odpovedať? ak nie, prečo nás tak zaujímajú? Čo znamená množiť v sebe dobro a oklo seba? Čo ak mám inú predstavu o dobre? Čo je dobro? Je dobré skúmať človeka a využívať tieto poznatky? Ak človek na niečo príde, vo viere vo vlastnú slobodnú vôľu, svoje ja a snahe konať dobro, môže vykonať nielen veľké ale aj posledné veci.
    publikované: 31.10.2006 22:24:16 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  20. k Schopikovi
    Mas pravdu Dionea. Schopenhauer tvrdil,ze clovek ako jedinec nie je taky dolezity a ze zalezi skor na preziti druhu. Dalej tvrdil,ze jednotlivy clovek je iba prejavom vole a jeho "ja" bolo rozvinute iba k sluzbam vole. Predstava seba sameho ako oddeleneho od ostatneho sveta je podla neho iba iluziou /klamstvom,zavojom,Majou/ a zdrojom vsetkeho sebectva a zla.

    Ale subjekt je pre neho cosi ine. Je to druha polovica sveta, pricom prvou je objekt,t.j. vola.
    Jedna polovica sveta bez druhej nemoze existovat. Vola sa prejavuje vo svete, ktory pozname iba cez subjekt ako predstavu a jednak priamo /v subjekte?/ ako chcenie,bolest.. . Podla Schopenhauera si sice mozno predstavit, ze by mohol existovat objektivny svet, bez toho aby existoval subjekt, ktory ho vnima a predstavuje si ho, ale paradoxne je na tejto predstave prave to, ze si ju predstavujeme prave v tom subjekte, ktory by mohol aj neexitovat.
    Samovrazda nie je poprenim vole, skor jej najparadoxnejsim protirecivym prejavom /bojom seba proti sebe samemu/. Poprenie vole a jej porazka je mozna cez asketizmus/vzdanie sa boja. Co by sa stalo po porazke vole, sa podla Schopenhauera neda popisat pomocou pojmov, ktorymi popisujeme svet /odkazuje len na mystikov, ktori hovoria nieco o splynuti s Bohom../

    Aky je vztah medzi subjekt-a-ja presne nechapem.
    Musim sa priznat,ze som len v polovici knihy a celkom dobre Schopenhauerovu filozofiu nechapem.

    publikované: 01.11.2006 15:05:06 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. trochu lepsie chapen vztah subjekt-a-ja...
    "Ja" ako subjekt a "ja" ako objekt (vola alebo predstava)

    To, co vsetko poznava a nemozno to poznat je subjekt. Kazdy z nas je subjektom, pokial poznava, ale uz nim nie je, ked poznava sameho seba ako objekt. Objekt je uz aj nase telo, ktore z tohto hladiska nazyvame predstavou. Citime tiez ze nieco chce a z toho hladiska je pre nas objektom - volou. (volne od Schopenhauera)

    takze..Memeticka teoria nemoze povedat nic o subjekte, lebo ho nikto z nas nepozna...
    publikované: 06.02.2007 09:35:33 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. ahoj sestko :)
    takže pri poznávaní seba nemožno podľa Shopenhauera prekročiť subjekt-objektovú orientáciu? teda, vždy tu bude poznávajúci subjekt a poznávaný objekt, nech je to vec vo svete, či my sami (povedal si: "Jedna polovica sveta bez druhej nemoze existovat. Vola sa prejavuje vo svete, ktory pozname iba cez subjekt ako predstavu")....možno nemôžeme poznávať seba ako subjekt, ale čo iné subjekty? jasné, aj tie poznávame len ako pred-mety, niečo, čo sa nám ukazuje ako objekt...poznanie o subjekte pred reflexiou (subjekt-objektívnym poznávaním) je tým, čo sa nazýva intuitívnym predvedením...niečím predpokladaným
    "Kazdy z nas je subjektom, pokial poznava, ale uz nim nie je, ked poznava sameho seba ako objekt." - toto mi nebolo celkom jasné, teda nezapadlo mi to do toho, o čom sme sa rozprávali vyššie....ako keby si tvrdil, že S-O orientácia pri poznávaní seba mizne...avšak ak sa poznávam ako objekt, musí tu byť niečo, čo ma ako objekt poznáva, t.j. subjekt, nie?
    poznávame subjekt ako objekt medzi inými objektami...netuším, čo memetika tvrdí o memplexe Ja (či ho ďalej "poznáva" ), ale jej stačí tvrdiť, že ako jeden z memplexov existuje (ako to tvrdil aj Shopik) a nič viac....že je ilúziou a v súlade so Shopikom vlastne tvrdí, že to nie je objekt, niečo, čo sa nachádza v nás a riadi naše konanie. V podstate by sme možno mohli povedať, že tak ako Shopik, aj memetika tvrdí, že Ja je iba predstava....čo ty na to?
    napadá mi, že ak je predstavou objekt poznávania (či už vec vo svete alebo subjekt, ktorý nemôžem poznávať inak ako niečo, čo sa mi premieta), či týmto objektom môže byť niečo, čo neexistuje, čo je iba ilúziou....pretože ak poznávame svet ako predstavu, tak by to nemal byť problém....otázne je potom aj to, čo z týchto predstáv dáva záruku objektivity, resp. na základe čoho môžem povedať, že toto je skutočné, reálne a či iluzívne....ak poznávam objekty ako predstavy?

    ďakujem ti za to, že ďalej nad tým uvažuješ :)
    publikované: 06.02.2007 11:13:13 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  23. dionea, niet za co, to skor ja by... :-)
    Co sa tyka tej nejasnosti:
    "Kazdy z nas je subjektom, pokial poznava, ale uz nim nie je, ked poznava sameho seba ako objekt." - Tym chcel Shopik iba trochu zlozitejsie a krajsie povedat, ze subjekt nemoze poznat sameho seba, ze subjekt nemoze byt sam sebe objektom. To co subjekt poznava je vzdy len objekt. Aj ked clovek poznava svoje ja, poznava svojim subjektovym ja svoje objektove ja. To sa Schopik naucil od Kanta - ze oko moze vidiet vsetko okrem seba sameho, ruka moze uchopit vsetko okrem seba samej a subjekt moze poznat vsetko okrem subjektu.

    Co sa tyka dalsich tvojich uvah - si na mna prilis rychla a prilis vyskolena - musim si to po praci lepsie precitat.
    publikované: 06.02.2007 13:41:41 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. oki :)
    rozumela som tomu, ako si to myslel, ale potom tá veta nie je v poriadku...pretože kým subjekt poznáva, nemizne, ani keď poznáva sám seba....no nepoznáva subjekt, ale zase len objekt....v epistemológii (náuka o poznaní) nie som až taká dobrá, ale myslím, že sa dosť kritizovala práve táto subjekt-objektová orientácia....človek totiž pri poznávaní, v živote nie vždy nevyhnutne potrebuje rozlišovať medzi sebou a objektom, resp. keď poznávame, vnímame, uvažujeme, nie vždy si uvedomujeme, že poznávame, vnímame a uvažujeme My
    no neviem, keď ide o reflexívne (vedomé, myšlienkové) uvažovanie v jazyku (vokálnom, či mentálnom), to moje Ja je tam vždy nejako obsiahnuté, explicitne vyjadrené vo výpovedi (a možno trepem hlúposti xi xi)
    memetika sa snaží vyvrátiť fakt, že sme iniciátormi skúmania a poznávania...antropocentrický model myslenia sa obrátil totálne naruby a likviduje sa subjekt, Ja, slobodná vôľa a človek ustupuje do úzadia...čo sa mi zdá až príliš radikálne a redukcionistické...tak teda zatiaľ šestko, budem sa tešiť na tvoje dumanie :)
    publikované: 06.02.2007 14:19:08 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  25. :) dia
    klikla som si ako vzdy a ako vzdy nad tym budem rozmyslat a ako vzdy sa k tomu nebudem vyjadrovat :)
    publikované: 06.02.2007 14:49:13 | autor: essence (e-mail, web, autorizovaný)
  26. to je škoda ess
    potešila by ma tvoja spoločnosť a možno by som ťa tu ako ženskú podporu aj potrebovala ;)
    publikované: 06.02.2007 14:53:44 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  27. memetika a "ja" ako abstraktna predstava
    Mila Dia.
    K niecomu sa zatial necitim vobec schopny vyjadrit - napr. co je realne a co iluzivne, ked vsetko je nam dane ako predstava... ale volaco este pokomentujem. :-)

    Schopik by zrejme chvalil memetiku a suhlasil by, ze "Ja" je iluziou, predstavou, navyse predstavou abstraktnou. Suhlasil by, ze "Ja" nic neriadi a ze je riadene ... a to volou. Ale nesuhlasil by s tym ako memetika kladie memy nad cloveka ,ktore si vola cloveka iba "vyvinula" pre svoje potreby. Memy si clovek vyvinul a osvojuje, lebo mu pomahaju dosahovat to, co chce. Obcas ho sice memy uplne popletu, ale volu nezmenia. Chlap, ktory tuzi po zene bude stale tuzit po zene, cokolvek by sme do neho hucali. Pocul som, ze vraj aj Dalajlama sa vyjadril na otazku ako je na tom s tuzbou po zenach - "Uz som dost ovladol svoju mysel, myslim na zeny iba cca 10% casu".
    publikované: 06.02.2007 20:59:29 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. mmmm :) milý šestko
    ďakujem za príjemné oslovenie

    nakoniec my vychádza, že Schopik je memetik...
    pretože vôľa je vôľou k životu a ten sa zachováva bez ohľadu na to, či prežije jedinec (človek) ako taký...u Shopika ide skôr o prežitie druhu, ale možno by Shopik pod vplyvom najnovších výskumov súhlasil s teóriou o replikácii sebeckých génov, hm :(
    ďalej musím podotknúť, že mémy nie sú nič, čo by existovalo bez nejakého nositeľa a keďže jedným z jeho nositeľov je aj človek, mémy = súčasť človeka, nie sú celkom nad človekom....sú to jednotky info rovnako ako gény a pritom napr. nehovoríme, že gény sa reprodukujú a riadia človeka, teda, že sú nad človekom, pretože sme dielom génov....
    tvrdíš, že mémy sú pod vôľou človeka, ktorá je prejavom vôle k životu....memetik by asi namietal, že vôľa človeka je jedným z mémov, ktoré podporujú reprodukciu a prenos iných mémov....
    a teda, že mémy si človek nevyvinul, ale vznikli ako prejav vôle k životu realizujúci sa cez človeka....
    tvoj vtipný príklad s chlapom skôr hovorí o tom, že mémy nemajú vplyv na gény a naše inštinkty, ktoré vďaka nim máme...ale je mnoho príkladov na to, ako sa pod vplyvom mémov mení preferencia niektorých génov....ak by bolo v určitom období populárne byť rybárom (teda mém ako zručnosť chytať ryby), rybári by mali väčšiu šancu na reprodukciu a dedili by sa ich gény (napr. strelím úplný extrém: mohli by sa v evolúcii viac presadiť dlhšie prsty, ktoré sú výhodnejšie pri pletení sietí :))))....
    pritom sa vôľa k životu nemení (v tom sa nemýliš), mení sa iba paleta génov a mémov, ktoré sa prenášajú....uff

    tak zatiaľ šestko, najsmiešnejšie na tom je, že ti protirečím a pritom mi ide o to isté, o čo tebe :) zatiaľ len hľadám a uvažujem rovnako ako ty ;)
    publikované: 06.02.2007 22:02:18 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014