dionea

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Strach pred učiteľkou

      Minulý týždeň sa stalo niečo, nad čím odvtedy premýšľam - Mal by sa žiak učiteľa báť? Neviem si na túto otázku jednoznačne odpovedať, určite by som nechcela, aby sa ma deti báli a pravdupovediac, viem takmer na sto percent, že sa ma ani žiadne v škole neboja. Zdôverujú sa mi so svojimi problémami preto, že strácajú predomnou akékoľvek zábrany a neboja sa urobiť, povedať niečo, čo by ich mohlo ohroziť (no vždy sa to deje v miere slušnosti). Týka sa to pravdaže aj problémov s inými vyučujúcimi.
   Deti bežne robia neplechu, aj minulý týždeň sa stala v škole jedna vec (pre dôveru, ktorú voči mne prechovávajú deti v škole pomlčím o tom, čo presne), pre ktorú sa dostali na koberček pred svoju triednu učiteľku. Ja do toho pravdaže nemôžem zasahovať a myslím, že jednou z vecí, ktoré by sa deti mali v škole naučiť, je niesť zodpovednosť za to, čo robia. Na druhej strane sa mi zdal trest navrhovaný učiteľkou neprimeraný situácii (návrh na pokarhanie riaditeľkou školy) a myslím, že z jej strany malo ísť len o bu bu bu na dievčatá, aby sa to najbližšie neopakovalo. Nič vážne sa nestalo a dievčatá, mimochodom najlepšie študentky triedy, mi plakali na hodine. Mali pocit, že neboli dostatočne vypočuté a báli sa čo i len ísť k triednej. Boja sa rozprávať sa s ňou, nikdy nepočuli, že by ich mala rada, od nej samej. Je nutné, aby sa nás deti báli? Nie je iný spôsob, ako si udržať pred nimi autoritu a docieliť, aby neprekračovali isté hranice správania sa?
     Na druhej strane aj ako budúca mama uvažujem nad mierou trestu. Čo je primerané a čo nie? Ak dieťa nepostretám za prvý menej vážny priestupok, môže neskôr urobiť niečo horšie? Zatiaľ sa domnievam, že sa stačí s dieťaťom rozprávať o tom, čo urobilo. Aj deti z mojej triedy raz rozbili sklo v jedálni, no keď som sa pozrela na to chlapča, videla som strach z toho, čo ho čaká. Mal slzy v očiach, všetci asi čakali, ako na neho navrieskam (pravdepodobne bežný postup niektorých pedagógov), no ja som si ho vzala z dohľadu ostatných, pýtala sa, či sa mu niečo nestalo a tiež, či si uvedomuje, čo a prečo sa práve stalo? Ja to inak neviem, občas mám sama obrovskú zlosť, vtedy zvýšim hlas a snažím sa im "prehovoriť" do duše. Ale vôbec netuším, či to má nejaký dopad na deti, ich správanie a či to má nejaký význam - dostatočný.
   Napokon, učitelia, ktorí nedokážu dostatočne tvrdo trestať priestupky, klesajú v očiach detí. Niekedy mám pocit, že len prísny učiteľ je považovaný za správneho pedagóga. Ja si chcem vybudovať rešpekt inou cestou, ide to síce pomalšie, ale cítim, že sa výsledky dostavujú. Len netuším, či sa ešte budem chcieť vrátiť a dokazovať samej sebe, že na to mám.


prajem vám všetkým príjemne strávenú sobotku ;-)

vaša diuša :-*
     

moja každodennosť | stály odkaz

Komentáre

  1. nie som pedagog, len mama...
    deti som netrestala, obcas som na ne nakricala, ale nebila som, nedavala prisne rozkazy, zakazy ...snazila som sa s nimi o vsetkom co najviac hovorit, rozobrat situaciu, aby pochopili, co bolo na ich spravani nedobre...ved i ja robim chyby a nie malo...sama neviem, ako docielit respekt...deti mam uz dospele, vaznejsie konflikty medzi nami neboli, no obcas ragovali na danu situaciu tak, ze ma to zabolelo...proste pochopili inak, nez by som cakala... mam pocit, ze v dnesnej dobe maju rodicia malo casu na deti, nerozpravaju sa s nimi o pocitoch, ich premyslani, vnutornom prezivani, skor su to len kratke rozhovory zamerane na materialno, co potrebuju kupit, kam ist, absencia citov je prilis velka...
    poznas moj nazor, podla mna si fantasticka ucitelka (aj clovek ako taky) a aj mne sa zda, ze triedna na dievcata nereaguje spravne..mala s nimi niekde v sukromi vsetko prebrat a dohodnut si s nimi pravidla...
    publikované: 28.02.2009 11:55:53 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Dia, som rada, ze pises.
    Pedagogovia sa obvykle nechcu zaoberat dobrom vychovavaneho jedinca ale svojim vlastnym, popripade si vyventilovat ine stresy na takom chudakovi priestupcovi. Ak ty pouzivas ine postupy pri vychove zamerane na na vychovu a nie na trestanie, tak to ta cti a drzim palce aby sa ti darilo nadalej. >D
    publikované: 28.02.2009 12:42:55 | autor: cokomilka bookzinova (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. zdravím dievčatá :)
    hanka :), ja ešte neviem, aké je to byť mamou, snažím sa na to nejako pripraviť a deti v škole mi dajú zabrať, pretože sama nemám vytvorené pravidlá, ktoré bymali dodržiavať, za tie dva roky by som začínala úplne inak, to už viem a ako sama píšeš, pozorujem aj to, že sa s deťmi málo rozpráva, sami si žiadajú, aby sme sa s nimi porozprávali, keď im dáš trošku priestoru, ide to z nich ako vodopád...tiež som na túto triedu párkrát nakričala a beriem to ako svoje zlyhanie, no viem, že sa to dá aj inak...
    si namňa veľmi milá, nie som dobrá učiteľka a s tou poslednou vetou súhlasím, no možno si dospelák myslí, že je lepšie pranierovať na verejnosti, aby sa z toho poučili aj ostatní...

    čoko :) rovnako mám pociť, že exemplírne trestanie má funkciu obrany učiteľa, aby mu nedajbože niekto neskôr nevyčítal (priamo či nepriamo), že je jeho vina, ak nejaký z jeho študentov v budúcnosti vyparatí niečo zlé...chráni samého seba konaním, o ktorom si myslí, že ho od neho očakávajú ostatní...
    publikované: 28.02.2009 13:23:18 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  4. Ivka, myslím, že by bolo najlepšie,
    keby sa tvoj odkaz objavil na blogu a nie v odkazoch, čo myslíš?
    publikované: 28.02.2009 13:31:38 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  5. strach
    tie dievčatá ho cítili z prístupu niekoho, komu by mali na celej škole zo všetkých učiteľov najviac dôverovať...báli sa karhania a trestu, ich prečin bol v podstate úplne v úzadí...

    ten problém poznám z podania učiteľky a žiakov...teda z oboch strán
    publikované: 28.02.2009 13:34:48 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  6. tiež mám Ivka pochybnosti,
    či im moje "dohováranie" niečo dáva...možno by som sa mala ako niektorí ostatní začať vyhrážať a poriadne trestať, nech všetci plačú a trasú sa, keď vstúpim do triedy, čo sa dá urobiť, videla som na vlastné oči...

    lenže...ja radšej zo školy odídem...
    publikované: 28.02.2009 13:37:55 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  7. a či je správne hodnotiť reakcie iných?
    myslím, že v istých prípadoch práce to nehodnotenie utvrdzuje iných v správnosti ich konania...nemám patent na správne riešenia, môj článok je vlastne uvažovaním nad tým, aký prístup je najvhodnejší, pretože nie som presvedčená o tom, že to moje "dohováranie" stačí a na druhej strane si nemyslím, že je strach najlepším prostriedkom na udržanie disciplíny...

    aj Tebe Ivka prajem slnečné dni :) a dík za odkaz
    publikované: 28.02.2009 13:49:34 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  8. mmm a ešte niečo mi napadlo...
    nešlo mi vlastne ani tak o posúdenie celej situácie, nie som rozhodca ani sudca, bez uvedenia ich priestupku to ani nie je možné, nemôžem od vás chcieť názor na to, čo sa tam odohralo, čo ma zaskočilo, bol strach a ten ma zaujal...strach ako výchovný prostriedok, ktorý používajú dospelí v roli učiteľa ako aj rodiča...do akej miery je primeraný a efektívny?
    publikované: 28.02.2009 14:13:10 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Diuska
    neni som ucitel ale ako rodic aj ked len mlady a neskuseny nevidim v trestoch a kricani vyznam ale respekt je potrebny no ten sa neziskava podla mna krikom a trestmi ale pocuvanim a poukazovanim na to ako opravit resp predist chybam, nakolko kazdy ich robime a je len na danom cloveku aby co najlepsie zhodnotil danu situaciu v danom momente a na zaklade svojho najlepsieho presvedcenia a svedomia sa rozhodol ako zareaguje.
    A myslim si,ze si skvela ucka :) a budes aj skvela mama tak neboj ;-)
    btw. pamatam na jeden starsi film,ktory je podla mna super prikladom "Panovi Ucitelovi z lasky" or "To sir. With love" a ten by som mozno navrhoval ako povinne pre ucitelov.

    Krasnu Sobotu a zvysok vikendu prajem
    publikované: 28.02.2009 14:17:29 | autor: Always (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Diuška,
    občas je tvrdosť nevyhnutná. Aspoň ja mám takú skúsenosť, že na niekoho platí len tá. Ale aj tá tvrdosť môže mať v sebe kus ľudskosti :-)
    publikované: 28.02.2009 14:26:09 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  11. Ivanko:)
    krasny film si pripomenul, pozeram ho roky a vzdy znovu pri nom slzim:)))
    To sir with love...
    publikované: 28.02.2009 14:38:26 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Zdar a silu ! ;)
    Príjemný víkend.
    publikované: 28.02.2009 15:19:55 | autor: teide (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Ivanko, rusalka, teiduško :)
    Ivanko :) deti ma vedia dosť rýchlo vytočiť, to je pravda, sama som zvedavá, čo budem stvárať pri tom svojom...no aj tieto dva roky mi dali dosť veľa, som prísnejšia ako kedysi...cením si skúsenosť každého rodiča, aj tvoju :) máš pravdu, konáme podľa toho, čo sa nám zdá správne, ako aj pani učiteľka...

    rusalka, tiež mám niekedy dojem, že deti, ktoré sú príliš živé, inú formu vzťahu, než toho cez tvrdosť a tresty, nepoznajú...alebo naň vôbec nereagujú...

    teiduško, aj Tebe nádherný víkend! :)
    publikované: 28.02.2009 15:29:26 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Ja by som podčiarkla vzájomnú dôveru a úctu
    Úctu k človeku - pedagógovi, ale aj k človeku - žiakovi. Rešpekt je potrebný, len nesmie byť vynútený prísnosťou alebo nejakým trestom. Dnešné deti sú natoľko "odvážne", že otvorene poukazujú aj na nedostatky v práci učiteľov. Kedysi by sa to žiaci báli povedať nahlas. Treba sa zmieriť s tým, že postavenie ani vek u mládeži nevzbudzuje automaticky rešpekt. Treba si vedieť nájsť k ním cestu a tá sa určite neotvára krikom ani neprimeranými trestami. Moje malé resumé je klasika: Prísno, ale spravodlivo.

    P.S. Tvoj postoj, Diuška, podporujem.


    publikované: 28.02.2009 16:10:02 | autor: Martha Bielska (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. Diuš, na mojich deťoch
    cítim, že majú učiteľov/ľky, ktorých môžu alebo takých, čo neznášajú. Nemám pocit, že by mali z niektorého strach. Strach majú len z písomky.
    publikované: 28.02.2009 16:46:20 | autor: matahari (e-mail, web, autorizovaný)
  16. .
    uplne ti rozumiem dius ...
    a preco by si sa nemala chciet vratit ?
    publikované: 28.02.2009 16:50:52 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  17. :-)
    chystám sa polemizovať..." Pedagogovia sa obvykle nechcu zaoberat dobrom vychovavaneho jedinca ale svojim vlastnym, popripade si vyventilovat ine stresy na takom chudakovi priestupcovi. Ak ty pouzivas ine postupy pri vychove zamerane na na vychovu a nie na trestanie, tak to ta cti a drzim palce aby sa ti darilo nadalej". Pracujem v škole a som rada, ale..nemám a nemala som pocit a potrebu sa ventilovať na !chudákovi priestupcovi", ale otázka znie: prečo sa má žiak ventilovať na učiteľovi... učiteľ je od toho, aby deťom poskytol možnosť učiť sa... nemá funkciu krotiteľa, ani policajta, žiaľ často ním je... vo veľkom sa rozpráva o šikanovaní a psychickom terorizovaní žiaka učiteľom.. a čo ak to platí naopak? Prečo by mal učiteľ znižovať zo svojich nárokov? aby bol skvelý , úžasný a obdivovaný? Prečo by sa mal nechať urážať a šikanovať? Dieťa, je vernou kópiu svojich rodičov... rodič je v prvom rade zospovedný za jeho výchovu... sedeli sme v ramci komisie s rodičom a jeho dieťaťom... keď sme rodičovi oznámili, čo je vo veci, ako sa jeho dieťa správa, reaguje, neučí sa.... a podobne, jeho reakcia bola:" A čo s tým chcete ako robiť????? "... Ja s tým robiť nebudem nič...on je rodič..ja si budem plniť povinnosti rovnako a plnenie tých povinností budem požadovať aj od žiaka... a k tomu trestu...trest má byť primeraný a má plniť nápravnú funkciu... ale ... skúste sa niekedy postaviť pred plnú triedu 13 ročných pubertiakov, ktorí robiť nebudú nič, lebo oni nemusia... lebo..veď aj minule im to prešlo...
    publikované: 28.02.2009 17:15:00 | autor: snezka (e-mail, web, autorizovaný)
  18. martuš, matahari, sygon, snežka :)
    martuš, veru, dnešné deti už nemajú vo výbave úctu k učiteľovi (tú si len získavame) a pokiaľ nespĺňa ich predstavy, vedia byť aj kruté, často im chýba empatia, a preto dávam najavo, keď sa ma niečo dotkne tak, aby si uvedomili, prečo..je pravda, že sa mi neboja povedať aj to, čo robím zle a myslím, že to dokážu celkom dobre pomenovať...to beriem, je pravdaže aj náročné vedieť to povedať slušne, čo im pri mne vďakabohu nechýba...je to ťažké, začínam odznovu každý deň...v praxi je to oveľa náročnejšie, myslím, ža aj moja kolegyňa chcela byť dostatočne prísna a spravodlivotrestajúca...dík za podporu :)

    matahari :) to je fajn, ja som ten strach videla len pri týchto deťoch, je iný ako z písomky, ale JE...

    sygonita dík :) a prečo? pretože intenzívne prežívam všetko, čo sa deje v škole, je to na mňa príliš veľa emócií a nedokážem ich tak rýchlo spracovať, navyše som denne v kontakte so stovkou ľudí, každý odo mňa niečo potrebuje, alebo ma ignoruje, potrebujem k práci pokojnejšie miesto, a navyše, nemám voľný čas...nemala by som ho ani pre svoju rodinu a som z toho smutná...

    snežka :) máš pravdu, určite si na študentoch všetci učitelia neventilujú svoje problémy...no nestalo sa ti, že si mala pocit, akoby niektorý kolega povedal niečo len kvôli svojim kolegom? aby sa utvrdil v tom, že ako prísny trestajúci spravodlivý učiteľ je ten správny pedagóg na svojom mieste? chválil sa niekomu tým, že ho niektorý žiak počúval na slovo ako cvičená opica? je to istá forma satisfakcie, keď sa verejne pochválime za to, ako sme tých "zlých" žiakov perfektne zvládli...ja to počúvam dennodenne...mňa neteší, keď moji žiaci napíšu písomku na päťky, mám pocit, že som zlyhala ako učiteľ, aj keď viem, že mnohé záleží aj na nich...nemám dobrý pocit, keď dám niekomu poznámku, keď na niekoho zvýšim hlas...neznižujem zo svojich nárokov, dokonca nemám ani potrebu, aby ma deti zbožňovali, jediné, čo chcem, je dať im to, čo mám dať...vzdelanie a to cez seba...

    s ventilovaním sa žiaka na učiteľovi som sa ešte nestretla, no určite sa deje aj to, vlastne, keď sa tak nad tým zamyslím, možno sa s ním stretávam každý deň, keď sa znich idem zblázniť...a jasné, že to nie sú len nevinné chúdence a majú na tom aj svoj podiel...veď som sa tu už mnohokrát priznala, že by som ich občas najradšej och!

    a súhlasím s tým, že by mal byť trest primeraný a plniť nápravnú funkciu...hm, len ako na to?

    pekný večer všetkým a dík za komenty :)



    publikované: 28.02.2009 19:05:26 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  19. Diuš...
    nezávidím ti. Vybudovať a udržať si prirodzenú autoritu je veľmi ťažké, neviem si seba predstaviť ako pedagóga, najskôr by ma šľak trafil. Ale prajem ti, aby si sa postupom času nemusela zmeniť na učiteľskú harpyu, aby si deti udržala na uzde... ((-:
    publikované: 01.03.2009 07:03:09 | autor: lasky (e-mail, web, autorizovaný)
  20. ahojky lasky :)
    na začiatku som si myslela, že stačí učiť...ale som sa sekla...kým začnem učiť, musím sa sama naučiť kopec iných vecí...deti vedia veľmi rýchlo formovať, nerobíme to len my, ale aj ony nás menia...tie harpie si asi samy nevedeli rady a siahli po najúčinnejších, ale nie po najvhodnejších prostriedkoch udržania rešpektu...hm, ja aspoň na dva roky skladám zbrane a potom uvidím, čo ďalej...ale ďakujem za milé prianie :)

    pekný deň všetkým :)
    publikované: 01.03.2009 09:40:34 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  21. hmm,
    z toho čo čítam, predpokladám, že už učíš malé deti asi na základke..hmm..to neviem posúdiť, to už bolo dávno, keď som tam bola..ale deti by sa učiteľov určite nemali báť..
    no a čo sa týka stredných škôl, je pravda, že ak učiteľ nie je prísny, stratí autoritu!! a už len ťažko si ju získa späť..hmm..
    publikované: 01.03.2009 10:22:40 | autor: lusila (e-mail, web, autorizovaný)
  22. ahoj lusila :)
    učím na osemročnom...od 10 po 18 ročných, a aj "mäkký" učiteľ sa dokáže veľmi rýchlo zmeniť na nepriateľa žiakov, závisí to od detí...vynúti si autoritu trestami...kolegovia mi radili, aby som bola prvé tri mesiace veľmi prísna a potom upúšťala...dnes som prísnejšia ako kedysi a decká už vedia, čo si môžu či nemôžu dovoliť...mám problém len s jednou triedou, s malými...ale to už nestihnem napraviť...a aj tam sa to v podstate zlepšilo :) odídem celkom spokojná...
    publikované: 01.03.2009 10:33:25 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014