dionea

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Tak takto funguje svet dospelých? (alebo sloboda slova)

reakcia na články: "Prečo mám blog" od Linki a "Quo vadis (hogofogo.)blog.sk?" od Hoga

     Chcem len pochopiť, čo sa tu za posledné dva dni stalo a preto som sa rozhodla uviesť svoje myšlienky k problému sloboda slova a konania na blog.(pravda).sk a snahu pomenovať najvážnejšie problémy a hľadať východiská, ktoré vo mne vyvolali dva články Prečo mám blog od Linky a Quo vadis (hogofogo.)blog.sk uverejnený ako hogova reakcia na jej invektívy.

     Linkine myšlienky smerovali k vysloveniu subjektívneho pocitu o tom, kam smerujú blogy. Mali sme možnosť prečítať si pár veľmi úprimných vyznaní o tom, čo pre ňu blog znamená a zároveň znepokojenie nad tým, ako sa priestor na blogu mení. Pozrime sa teda na ne:

  • možnosť podeliť sa, písať pre iných, ktorých to zaujíma, majú podobný pohľad na svet ako ona (resp. my)
  • vyššie ambície, profilácia, rast, učenie
  • vyjadriť svoj názor na to, čo človeka zaujalo, nadchlo a rozčúlilo
  • snaha získať "čitateľskú základničku" pred nadháňaním návštevnosti
  • súťaž na blogu nie je prijateľná, avšak súťaže typu "Valentín" sú v poriadku
  • mať pocit zmysluplnosti blogu cez vedomie, že je tu záujem aspoň jediného človiečika
  • snaha potlačiť bulvár a mainstream, no keď sa nedá, tak sa nedá, pri niektorých veciach (napr. názvoch článkov) to jednoducho nejde
  • "A tak voľme čítanosť a hodnotu, pred návštevnosťou a povrchnosťou.
  • každý by mal mať možnosť voľby a  zostať verný svojim témam, a ak sa to niekomu nepáči, môže sa rozhodnúť nečítať

    Premýšľala som nad tým, ako by sme mohli niektoré veci na blogu, s ktorými nesúhlasime, zmeniť a dospeli sme s Linki k týmto myšlienkam, najskôr uvediem názory Linki a potom svoje názory na jej postrehy:

  • s umelým zvyšovaním návštevnosti Linki nesúhlasí 
  • Linki si myslí, že názory a svoje články by blogeri mali prezentovať na svojom blogu (prípadne kolektívnom)
  • neznáša AGENDU SETTING, to jest pretláčanie niektorých tém do verejného diskurzu a zároveň vylučovanie iných tém
  • Linki je "antimainstreamáčka" a nerozumie tomu, ako môže niekto nebyť "anti", ale inak jej tieto veci nevadia, no ľudia by mohli začať tvoriť
  • ak sa projekt "Ženy o mužoch" presunie z osobného blogu na kolektívny, bude to podľa Linki lepšie, pretože najprvotnejším zámerom tohto blogu (hogovho) je vysoká návštevnosť  
  • blog nie je vhodným priestorom na rozsiahlejšie diskusie (kvôli neprehľadnosti) a je nevhodné do diskusie vyberať konkrétnych ľudí
  • Linki sa priznala aj k svojmu zámeru: "...učím sa ako ovplyvňovať mediálny svet a možno o pár rokov ho aj ovplyvním, ale už aj s nejakým titulom a diplomovkou v ruke.", v tej chvíli mi napadlo, či tiež nejde o istú snahu v budúcnosti určovať agendu setting
  • nikomu nechce brať priestor, nech si každý uverejňuje a robí, čo chce (Linki)
  • a znovu sme sa dostali k hodnoteniu toho, čo je kvalitné a čo nie, a akým spôsobom upozorniť na tie "lepšie" blogy a tiež podporiť "umelcov pera" (to už tvrdila lourdes), aby sa nevzdávali kvôli nízkej čítanosti 
  • vyskytol sa teda aj problém prehliadania kvalitných blogov (lourdes) 

    Mojimi odpoveďami boli nasledovné myšlienky:

  • napriek nesúhlasu s niektorými témami a článkami, musíme rešpektovať slobodu prejavu ostatných blogerov, dokonca, aj keď je ich jediným zámerom mať najvyššiu návštevnosť, čo neznamená, že nik iný nemá právo vysloviť svoj nesúhlas s tým, že sa deje
  •  jedným zo spôsobov ako obmedziť nežiadané články (čo je jednak neetické a potom popieraním slobody blogera), je síce osočovanie, spŕška invektív a vyštvanie blogera, ale možno by bolo vhodné hľadať iné prijateľné spôsoby, čo však znovu zaváňa popieraním slobody slova 
  • premýšľala som, ktoré články možno označiť za nekvalitné, resp. tie, ktoré nemajú hodnotu a sú povrchné, dospela som k záveru, že v duchu slobody prejavu nemožno ľudí nútiť písať inak ako píšu a primäť ich k tomu, aby sledovali "naše" záujmy a potreby, a teda nemožno v priestore blogu hodnotiť články, ktorým nejde o literárnu či publicistickú tvorbu, ale o vyjadrenie subjektívnych myšlienok a názorov
  • hogov projekt "Ženy o mužoch" nie je o návštevnosti a ako jeho autor má právo ho uverejňovať na svojom osobnom blogu, navyše, súhlasili s tým všetky spoluautorky v projekte uverejňovaných článkov

     Návrhy na niektoré zmeny v priestore blogu (nie v zmysle nútených zmien), resp. závery, ku ktorým sa v komentoch dospelo alebo závery, ktoré som si z tejto diskusie odniesla:

  • sloboda prejavu a slova by nemala byť obmedzovaná
  • kvalita príspevkov sa nedá striktne určiť (lourdes), nedá sa určovať návštevnosťou ani absenciou komentov
  • čítanosť a hodnotnosť príspevkov nie je možné dosiahnuť v priestore tohto blogu, ktorý má snahu rešpektovať prejavy všetkých ľudí bez ohľadu na výber tém a článkov, ktorými sa prezentujú a teda snahu zachovať slobodu slova
  • ak je nosným motívom hodnotenia blogov ich obsah (ktorý je výrazom konkrétneho človeka) a zmysel pre blogera (v zmysle spovede), či zmysel aspoň pre jedného človiečika, nie je vhodné snažiť sa ich eliminovať, obmedzovať, no na druhej strane nám nič nebráni tomu, aby sme sa o nich vyslovili negatívne
  • na "kvalitné" blogy je možné upozorňovať na svojich blogoch formou článkov (návrh oľgy a realizované už niekoľkými blogermi)
  • ak chceme, aby sa tu niečo zmenilo, musíme hľadať spôsoby, ktoré by nepopierali slobodu slova
  • lourdes navrhla určiť si vlastné priority, obchádzať "lacné" blogy, avšak nebyť uzavretý pred názormi iných blogerov, ktorí tiež hodnotia a vyberajú, čo je dobré (kvalitné) a čo nie

    Nakoniec ma úplne zarazil spôsob, akým medzi sebou komunikovali Linki a Hogo. Nie som správny človek na hodnotenie ich výmeny názorov, ale myslím, že tvoja reakcia Linki bola skutočne neprofesionálna a neprimerane útočná a hogova síce elegantnejšia, ale rovnako impulzívna. Až vtedy som si uvedomila, že máme medzery v komunikácii a neverila som, že by tak mohla reagovať žena. Asi som skutočne z iného sveta, pretože stále verím, že sa to dá aj inak. Netušila som, že malo ísť o zdieľanie urážok (nehovorím len o Vás, ale o všetkých urážkach, ktoré si na blogu ľudia vymieňajú). Naopak, domnievala som sa, že článok i komenty sa snažia dospieť k vyriešeniu nejakých problémov a mylných názorov. Takýmto spôsobom by z blogu mohol odísť človek, ktorého blog mnohí ľudia považujú za kvalitný a ja sa k nim pripájam (viď jeho reakcia na Linkin článok). Myslíš si Linki, že toto je spôsob, akým zvyšovať čítanosť a hodnotu blogov? Toto je ten smer, ktorý majú blogy sledovať?  Nepopieraš tým (vyššie uvedené) dôvody "prečo písať" články iným blogerom?   

PS: Pokiaľ som na niečo zabudla alebo podľa niekoho nekoretne obišla, budem rada, ak ma na to upozorníte.

Vaša dia:*


Reakcie na články | stály odkaz

Komentáre

  1. mrzi ma,
    že moju výmenu názorov s hogom (alebo nech to už nazveme akokoľvek) vnímaš týmto spôsobom. Osobne si myslím, že hogov a môj charakter sú ako dva mlynské kamene. A z toho vyplynul ten spôsob, akým to nakoniec bolo prezentované. Za svojimi názormi si však stojím, lebo niektoré veci je lepšie povedať na rovinu, ako chodiť okolo horúcej kaše. Už ma nebavilo, pristupovať k názorom diplomaticky, lebo nie vždy sa to dá. Nechcem byť diplomat, chcem písať a hovoriť, čo si naozaj myslím. A tak som to spravila.
    PS: zhrnutie je fajn.
    publikované: 18.02.2007 14:24:44 | autor: Linki (e-mail, web, autorizovaný)
  2. no
    vyzera to tak ze tu je a bude mensia polemika... rozne nazory tu proste vzdy budu, je tu vela ludi a vela myslienok, blog je subjektivny... mali by sme sa vyhnut nejakym extra ohovarackam a podobne, ale myslim si, ze tento system na blog sk je vcelku dobre nastaveny... ale drzim palce k presadeniu dobrych napadov (ako pre koho dobrych...) proste zacarovany kruh :)
    publikované: 18.02.2007 14:27:45 | autor: valasik (e-mail, web, autorizovaný)
  3. :) som rada, že si sa u mňa zastavila
    bolo mi z toho trošku smutno...všetci sme citliví na niektoré slovíčka a často smerujú veľmi hlboko do vnútra...tvoje myšlienky boli subjektívnou reakciou...hogove námietky tiež
    ak by ste komunikovali inak, zistili by ste, že Vám koniec koncov ide o to isté...
    no aj tak si myslím, že diplomacia by nemala zostávať za dverami verejnej komunikácie ľudí a že sa niektoré veci dajú povedať aj inak...
    tiež si myslím, že by sme mali byť priami, ale urážkami sa skutočne nič nevyrieši, len vzniknú nové problémy, ktoré zostávajú kdesi vo vzduchu a pritom zatarasia prístup k ľuďom...
    na druhej strane je pre teba dôležitá objektivita a konštruktívna kritika, čo je dôležité aj pre mňa...mať vo veciach jasno
    to však nejde v okamihoch, keď sme ranení, hm...avšak aj toto je spôsob, akým sa učíme a rastieme, nie?
    publikované: 18.02.2007 14:35:32 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  4. áno valasik :)
    ale čo ak sledujú rôzne (konkrétne) názory rovnaký cieľ a nedokážu sa stretnúť len kvôli "extra ohováračkám" ako hovoríš?
    ten začarovaný kruh tam vidím aj ja, ale presadzovanie dobrých nápadov by nešlo bez preferovania istých zámerov...a nejde o zámer jednej skupiny ľudí, každý má svoju predstavu, je len dôležité zistiť, ako by rôzne názory (skupiny ľudí) mohli spolu "žiť"...
    publikované: 18.02.2007 14:40:51 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Ja sa asi moc nevyjadrím,mne je tu fajn
    Vždy som spokojný,to asi preto,že občas zabŕdnem do komunálnej politiky a tam som sa obrnil :))
    publikované: 18.02.2007 15:46:23 | autor: teide (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. :)
    publikované: 18.02.2007 15:58:13 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  7. aj mne je tu fajn
    a neprekazaju mi ziadne clanky a prispevky, ved si mozem spravit vyber, aky chcem a pozerat to, co chcem
    a nakoniec, vsetko je docasne
    publikované: 18.02.2007 16:41:25 | autor: lulla (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. :) súhlasím lulla
    ešte mi napadla jedna poznámka: ak by nám skutočne išlo o čítanosť a hodnotu článkov, hogov blog je jedným z tých, ktoré tieto požiadavky spĺňajú...potom je problém asi niekde inde...
    no nechcem prilievať olej do ohňa, len to konečne vyriešiť a spraviť koniec týmto žabomyším vojnám, hm
    ak o čítanosť cez návštevnosť usilujú dobré blogy, je to problém?
    ak rastie návštevnosť konkrétneho blogu, ktorého hodnotu oceňuje určitá skupina ľudí, je to problém?
    publikované: 18.02.2007 16:50:06 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  9. tomu, čo linki a hogo "medzi sebou majú", tomu sa tiež hovorí vzťah
    :)
    publikované: 18.02.2007 20:34:58 | autor: olga (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. :D áno oli
    iskrivý....
    publikované: 18.02.2007 20:36:06 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  11. :-)
    vzťah je zaujímavý keď to isrkrí ale akú má šancu na dlhodobé prežitie,kedže z iskier vzniká oheň.....
    publikované: 19.02.2007 06:05:26 | autor: Always (e-mail, web, autorizovaný)
  12. :) pekná myšlienka Ivan
    neviem, čo je lepšie, či hasiť tie iskrieky alebo sa prizerať na plamene ohňa, hm
    publikované: 19.02.2007 13:55:05 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  13. tak som rada, ze aspon ten koniec
    je odlahceny.
    kazdy mame svoj svet.
    nebudu sa navzajom citat, a je to vyriesene :)
    radsej myslite na hladujuce deti v afrike, asi by chceli mat nase problemy.....
    publikované: 20.02.2007 17:35:39 | autor: Viera (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014