dionea

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Škandalózne - Milenky -

feministicky ladená divadelná hra od Elfriede Jelinek, a to, ako som ich vnímala ja :)
"...heinz je niečo, brigita nie je nič, čo by bez námahy rovnako nemohli byť aj ostatní. heinz je nezameniteľný a heinz je aj často potrebný, napr. pri poruchách vedenia alebo keď človek potrebuje trochu lásky. brigita je zameniteľná a nepotrebná. heinz má budúcnosť, brigita nemá ani prítomnosť.
heinz je pre brigitu všetkým, práca je pre brigitu iba otravným trápením. človek, ktorý niekoho miluje, je všetko, človek, ktorý niekoho miluje a k tomu ešte aj niekým je, je to najlepšie, čo brigita môže dosiahnuť. práca nie je nič, pretože tú brigita už má, láska je viac, pretože tú ešte len treba hľadať."

    ...nechcem vás nudiť siahodlhými opismi toho, čo som videla...to by ani nebolo možné, pretože by môj pokus zlyhal na čiastkovosti, nevideli by ste všetko to, čo som vnímala počas predstavenia ja...farby, hlas, intonáciu, gestá a mimiku, pohyby žien, až troch :) a predsa som doňho pred chvíľkou spadla a tak radšej zmazala napísané:)) začnem ešte raz...ehm
    začiatok nemôžem opomenúť, išlo o oslavu Valentína, čo však ku koncu vyznelo veľmi trpko a smutne...vďaka osudu dvoch žien...
    hm, jediné, čo v tejto hre mohla poskytnúť žena mužovi, boli citujem:  "prsia, šuška, stehienka", ktoré neskôr muž aj tak vymení za mladšie a krajšie nepoužité "prsia, šušku, stehienka"...
....jedinou "vecou", po ktorej tieto ženy túžili, bol život s mužmi, ktorí chceli len to, čo im ženy mohli dať...ich jediným možným údelom bolo stať sa predavačkami alebo ženami v domácnosti....zachovávať kolobeh života, t. j. rodiť ďalšie zatiaľ nepoužité ženy, ktoré mohli mužom poskytnúť potrebné "prsia, šušku, stehienka"....hm, veru smutné :(
    až na jednu, tá túžila stať sa krajčírkou (aká to opovážlivosť), cestovať do Talianska, ísť do kina a pred svadbou ešte raz cestovať do Talianska a znovu zájsť do kina...nakoniec však zostala doma, s dieťaťom pod srdiečkom a  ako žena v domácnosti...všetky  jej plány  stroskotali a  stala sa jednou z mnohých...žien bez snov
    brigita zase (ako vyššie vidieť) glorifikovala jedného z mužov, odvodzovala od neho svoju existenciu a potrebnosť...otehotnela a vydala sa....a život neživot šiel ďalej...
    smiech cez slzy, priznám sa, smiala som sa o dušu, pretože....bolo to vo svojej absurdnosti komické...rehotala som sa z plných pľúc, pretože....inak sa nedalo...možno preto, že som iná ako tie ženy? možno nie som ;( kolegyni bolo do plaču, pretože sa v nich našla :( mne potom tiež, pretože som si uvedomila, že to nie je pasé, že ma čaká svadba, že som použitá, že raz možno budem nepotrebná...pre neho, ako moja kolegyňa, pre toho svojho...ako dnes mnohé z vás :(
    odznela tam ešte jedna (ba aj viac) šokujúcich viet..."pomiloval si ma tak, že mi je až na umretie" chválil sa heinz kamarátom...keď túto vetu do publika niekoľkokrát vrieskala milostné pohyby napodobňujúca žena, ktorej jediným šťastím mala byť láska k mužovi, bolo mi až na  v..... :(
    bola som zvedavá na to, ako to vnímali moji študenti...nerozumeli tomu, môj mužíček si zase myslí, že si tento svoj údel vybrali ženy samé...byť milované mužmi :-/

nakoniec sme si s herečkami mali pripiť na Valentína domácou (slivkou), ktorú bolo cítiť v celej sále....tak teda NA ZDRAVIE? NA NAŠU BUDÚCNOSŤ? NA LÁSKU?

peknučkú skutočne lásenkovú nedeľu vám praje jedno diušisko ;)
   
   

moja každodennosť | stály odkaz

Komentáre

  1. Diuška aj Tebe peknú nedeľu
    hm...
    život sa často zvrtne práve takto...
    ale isto z toho niečo pre študentov vydoluješ :-)
    publikované: 17.02.2008 15:28:11 | autor: zelenarusalka (e-mail, web, autorizovaný)
  2. mmmm
    snažila som sa rusalka ;) no je príliš skoro...neviem, či pochopili, čo som sa im snažila povedať :( takže súhlasíš? je to skutočne pravda?

    aj tebe peknučkú ;)
    publikované: 17.02.2008 15:31:10 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  3. Diuska, skoda, (ci skor dobre mi tak?), ze som tu hru nevidela...
    ale s Teobu ju pozriet a potom rozobrat by urcite stalo za to...
    nikdy som nechcela vidiet muza na piedestali ako nieco len zboznovaniahodne , skor som hladala rovnocennu bytost, ktora chce odo mna a od zivota nieco podobne ako ja...spolu vychovat deti, spolu zostarnut, spolu vecer sediet pri caji a rozpravat o prezitom dni, spolu plece pri pleci zaspavat a rano sa tak prebudit...
    publikované: 17.02.2008 15:32:51 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. hanuľka :)
    to isté chceli aj tieto dve ženy...ale dopadlo to inak, zle...stali sa nepotrebné, zameniteľné...vecami s maternicou (doslovne citované)...každá z nás chce len lásku, ktorá je viac ako práca, je celým našim životom, až z nej chradneme a umierame :(
    publikované: 17.02.2008 15:35:52 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Diuska, viem, ze chceli to iste,ale...
    radsej budem sama, ako handrou, ako predmetom na pouzitie...
    laska k muzovi nemusi byt jediny zivotny ciel...da sa najst zmysel zivota aj v inom...zena ma jedinecny dar - moze mat deti...tie moje sa stali zmyslom mojho zivota, vzajomne sme si pomahali, ked muz a otec prestal byt tym, cim byt mal...najhorsie je za nami, dakujem za kazdy spolocny den s detmi, tolko ma naucili...
    publikované: 17.02.2008 15:42:38 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. áno hanuľka, deti
    tiež by som dokázala žiť len pre ne....no môže byť žena naozaj šťastná aj bez muža? môže byť šťastnou, keď nie je milovaná mužom? cíti naplnenie vďaka práci, deťom? to by som sa nemala pýtať :(...prepáč :*

    pre brigitu bola práca ničím...deti ešte nemala...
    publikované: 17.02.2008 15:47:16 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  7. ppokojne sa pytaj:)
    deti milujem, su moje naj...
    praca- oblubila som si ju, nasla najoptimalnejsi pristup k nej i kolegom, dokonca obcas vyvediem nejaku hlupost na rozptylenie, zartik kolegovi, zorganizujem zajazd alebo nejaku kulturne akciu...
    obcas mi je smutno, ze nemam pri sebe niekoho, komu by na mne zalezalo, ale...
    ma to svoje ale...mam svoj ostrov istoty, domov, kde nam je dobre trom...kazdy novy clovek narusi stereotyp, kory mam tak rada, bezpecie
    mozno som prilis narocna, kamaratov mam vela, ale ani jeden so mnou "nezatriasol" natolko, aby som skusila, aby som zariskovala...
    roky utekaju a mne je takyto zivot stale viac vyhovujucejsi, pohodlnejsi, nemusim premyslat nad kompromismi, prisposobovanim sa...
    publikované: 17.02.2008 15:55:49 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. ak je ti len občas smutno ;)
    ja sa zase občas cítim ako robot, stroj, vec, prostriedok...hm, nepotrebný, zameniteľný, použitý...ešteže len občas...
    publikované: 17.02.2008 15:59:15 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Diuska,obcas to asi dolahne na kazdeho...
    pocit zbytocnosti, nepotrebnosti, akejsi "vyhoretosti"...
    mam dni, ked ma nic nebavi, ked sa musim nutit rano vstat a zacat fungovat...
    este stastie, ze je viac dni, kedy cloveka zivot bavi, kedy sa tesi z drobnosti, z toho, ze proste je:)
    a niekedy...niekedy si poviem: toto je vsetko? To uz nepride ziadne prekvapko, co zo mna aspon na chvilku urobi patnastku? Kedy zabudnem na vsetky povinnosti, obidem zrkadlo, aby ma nezrazilo na kolena a rozprestriem kridla, ktore som uz tak davno nepouzila...
    publikované: 17.02.2008 16:06:59 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. easy to nie je
    je to o ludoch .. a tam klise neplatia nikdy, ani taketo :)

    ale pozrela yb som si rada
    publikované: 17.02.2008 16:38:30 | autor: bratislavitae (e-mail, web, autorizovaný)
  11. ahoj bv :)
    veru, vôbec to nie je jednoduché...

    publikované: 17.02.2008 17:01:31 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  12. Diuš...
    ťažko k tomu niečo obšírnejšie napísať, keď som to vnímala cez Tvoje videnie tej hry. Čiže už som ovplyvnená, a teda asi nebudem objektívna. Ale okrem iného ma zaujali aj slová Tvojho mužíčka: " že si tento svoj údel vybrali ženy samé...byť milované mužmi :-/". Ja to tak nepociťujem. A už aj to slovo "údel" ako byť milovaná mužom malo prinášať iba nejaké trápenia... A čo radosť z lásky milovaného? Ale to len tak na okraj. Pekný večer.

    publikované: 17.02.2008 17:18:35 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  13. mmm, martuš
    veď to, byť milovanou ženou je to najkrajšie, čo môže ženu stretnúť...bolo to aj mojim snom a cieľom v živote...nie v každom vzťahu sú ženy vecami na uspokojenie potrieb muža...a potom, je to oveľa zložitejšie...

    aj keďmuži vnímajú ženu cez jej telesnosť, nemusí to pre nás znamenať niečo dehonestujúce ;)

    aj tebe pekný večer Martuš, nechcela som vás svojimi písmenkami ovplyvniť...
    publikované: 17.02.2008 18:00:26 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Dia... veď je to v poriadku...
    a pekne si mi odpovedala... tak to cítim. Tá hra mi nie je sympatická.
    publikované: 17.02.2008 18:12:13 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  15. to asi nebola, nie je viacerym ;)
    keď si uvedomíš podstatu tej hry...
    publikované: 17.02.2008 18:15:55 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  16. nemyslím si, že muži vnímajú ženy...
    len ako zameniteľné prsia, šušky, stehienka...
    aj keď máme ku každej z menovaných častí ženského tela veľmi kladný postoj, dobre vieme, telesnosť je len jedna stránka dobrého partnerského vzťahu.
    a tiež (zväčša) vieme, že „zameniť“ (ženu) neznamená nutne „zlepšiť“ (vzťah)...
    publikované: 17.02.2008 19:29:27 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. v tejto hre asi nešlo o vzťah hogino...
    o vzťahu sa vlastne vôbec nehovorilo...len o svadbe a láske k mužom (akoby jednostrannej)...pekným mužom...
    zameniť ženu neznamenalo vytvoriť si nový vzťah...len vymeniť telo, za mladšie, krajšie...
    publikované: 17.02.2008 19:36:44 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  18. Prepracoval som sa cez blogy Diuška až kTebe
    a vidím, že Hogo to zachraňuje za mužov, držím mu palce... :-))) vďaka za tip, ja sa rád smejem...:-)))
    publikované: 17.02.2008 19:49:33 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  19. ja nerád obkecávam
    a tak len,šuška,stehienka a prsíčka..mňam mňam ;)
    publikované: 17.02.2008 19:49:39 | autor: pod altankom (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. chlapci :))
    veď ja si o vás nič zlé ;) poznám skvelých mužov...preto som bola zvedavá, ako to vnímali naše mláďatká....ale nerozumeli tomu fňuk...

    publikované: 17.02.2008 19:54:52 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  21. Pod altánkom,
    aj ja som mal prsíčka, stehienka... ale kuracie...:-((
    publikované: 17.02.2008 19:55:59 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  22. jasne diušík
    som dĺžny pozdravu od Gabiho,chudák,až sa chvel,keď som o Tebe rozprával a tak ho to rozhodilo,že nedal gól ;)
    publikované: 17.02.2008 19:57:42 | autor: pod altankom (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. macko a prečo smútiš???
    niekto dnes nemal ani tie ;)
    publikované: 17.02.2008 19:57:44 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  24. Diuška,
    a myslíš si, že my tomu rozumieme ?
    publikované: 17.02.2008 19:58:36 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  25. maco..no,občas by som i menil ;)
    publikované: 17.02.2008 19:59:45 | autor: pod altankom (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. teiduško :)) ňo, keďže viem, že
    ty si vôôôbec, ale vôôôbec nevymýšľaš vo vážnych veciach, je mi úprimne ľúto, že nedal gól, ale teší ma, že to kvôli mne xi ;) a ďakujem za pozdrav :)
    publikované: 17.02.2008 19:59:45 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  27. :D mala som pocit, že hej...
    ale ak nie, neva, aj tak vás mám rada...
    publikované: 17.02.2008 20:01:03 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  28. Teide,
    beriem Ťa za slovo...:-)))
    publikované: 17.02.2008 20:01:24 | autor: maco (e-mail, web, autorizovaný)
  29. diuška, ak sa aj o vzťahu (výslovne) nehovorí...
    (pre mňa) to neznamená, že oň nejde alebo že nejestvuje.. aj privlastnenie si tela (ženy) je vzťah, a teda aj výmena tela za telo je zámena vzťahu za iný vzťah..
    publikované: 17.02.2008 20:01:29 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. veeeru,vôbec ale vôôôbec si nevymýšľam ;)
    a maco..kedže občas bolo včera,maj prosím strpenie a o rok sa pripomeň ;)
    publikované: 17.02.2008 20:02:51 | autor: pod altankom (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. mmmm hogi,
    môže byť...ale asi nieje vzťah ako vzťah...to zase pre mňa
    publikované: 17.02.2008 20:03:26 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  32. diuš, ak píšem "vzťah"...
    neprisudzujem mu žiadne vlastnosti. a že nie je vzťah ako vzťah je viac než isté :).
    publikované: 17.02.2008 20:19:14 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. pocit nepotrebnosti...
    Nevychadza ten pocit nepotrebnosti nahodou z toho, ze tie zeny sa rozhodli, ze jedine po com tuzia, je byt s muzom? Niekedy si ludia (nielen zeny) myslia, ze nieco musi tak byt, ako to je. Ale to je taka slepa viera v osud. Tak mi pripadaju aj tie zeny. No, neviem, ci som to napisal, ako som to myslel, hadam hej. Hlavou mi vyiria rozne myslienky, a ja nejak neviem, ako si ich usporiadat. :-)
    Inak Hanka napisala, ze laska k muzovi nemusi byt jediny zivotny ciel, a ja s tym suhlasim a posuniem to este trochu dalej - dokonca ani laska k detom nemusi byt jedina zivotna tuzba ci ciel. Je mnoho ludi, ktori najdu stastie vo svojej praci (hlavne preto, ze ju vedia robit dobre). Ale clovek moze mat mnoho tuzob a zivotnych cielov, ktore si chce vyplnit a najlepsie je, ze neustale moze na tento zoznam pridavat dalsie a dalsie veci. Pocul som navyse aj jednu zaujimavu vetu (ktora mozno trochu suvisi s mojou predoslou vetou) - stastie, to nie je dosiahnut svoj sen, ale stastie je nahanat svoj sen.

    Inak mas asi dost odvahu, ked si na tu hru zobrala decka. Zda sa, ze toto bola dost tazka hra, a myslim si, ze mnohi dospeli a o dost starsi a skusenejsi ludia to nepochopili, takze niet sa co cudovat, ze to ani decka nepochopili. :-))
    publikované: 21.02.2008 00:04:03 | autor: MarSal (e-mail, web, neautorizovaný)
  34. ahoj Martinko :)
    tú hru nám ponúkla kultúrna referentka toho divadla, resp. odporučila, nemala som ani šajnu o tom, aká bude...alsolutly :/ a po hre sa pýtala, ako decká reagovali a odporúčala aj rozbor, hm...lenže ja učím len šesť z nich...s nimi som to aj prešla, ale s ostatnými nie...kolegyni, ktorá ich učí, som vysvetlila podstatu hry, len neviem, či to bude mať nejaký zmysle, keď ju nevidela a s deťmi bude až budúci týždeň...

    k tvojim myšlienkam :) súhlasím, niektorí ujovia hovoria, že ide o sublimáciu, presmerovanie životnej energie na inú zmysluplnú činnosť :) a nemusí to byť práca...zaujala ma však tvoja prvá myšlienka...vlastne si sa zhodol s tým mojim chlapiskom...ženy si totiž vybrali svoje šťastie tým, že ho obmedzili na jedného muža...ale dnes je to snáď už trochu inak, či nie? :)

    sladké sníčky prajem ;)
    publikované: 21.02.2008 00:27:57 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  35. sublimacia
    Vzdy som si myslel, ze sublimovat znamena zmiznut (volan interpretovane), ale k tomu co si mi napisala mi to nejak nesedi. pjosim pjosim vysvetlenie. :-)

    ale mas pravdu s tym, ze dnes uz si dievcata a zeny nevyberaju jedineho muza. teda, nie ze by som myslel na nejaku promiskuitu alebo polygamiu, skor ze hladaju stastie vo viacerych veciach/ludoch. no snad som tvoju odpoved spravne pochopil. :-)
    publikované: 03.03.2008 22:29:21 | autor: MarSal (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. volan interpretovane...
    heh, tak naozaj neviem, ako sa mi podaril ten preklep v zatvorke, ale spravne to malo byt "volne interpretovane"
    publikované: 03.03.2008 22:32:04 | autor: MarSal (e-mail, web, neautorizovaný)
  37. ahoj Martinko :))
    ňo, aj som v pomykove zostala, či som zase niečo nedoplietla, ale skutočnosť je taká, že sublimácia neznamená zmiznutie danej veci v ničote, lež jej objavenie sa na inom mieste v inej forme :D joj, čítala som Vajanského, tak som prešla na jeho štýl :P

    a či už ide o promiskuitu alebo polygamiu...myslím, že mnohé z nás milujú viacerých mužov, aj keď nemusia naraz ;) ale počas celéo života...a inak si to správne pochopil :) už som ťa dávno nevidela :/ och och och, peknučký večer ti prajem ;) cmuks
    publikované: 03.03.2008 23:23:13 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  38. Ahoj Diuska :-D
    Vaka za vysvetlenie. ja som sice cajanskeho necital, ale zato som cital daco z fyziky, hehehe :-) No ale mam o daco sirsi obzor. inak ta definicia je veli dobra, tak si ju dufam zapamatam.

    Inak tiez som sa v poslednych rokoch sam seba obcas pytal, ci mozem mat rad viacej zien naraz a ci je to ok. no a vzdy mi vyslo, ze ano, je to ok. ;-) Nemusi sa s tym spajat nutne fyzicka laska alebo priamo oddanost, ci vernost. Je to proste mat niekoho rad a mat ho rad o trosku viac, nez inych kamaratov ci pribuznych.

    Velmi ma to mrzi, ze si ma uz davno nevidela, ale poslem ti moju fotku, ok? :-P Zartujem. Ale som dako moc zaneprazdneny pracou a kedze nam v praci zakazali chatovat, tak ma nestretavas. Ale prid obcas vecer na ICQ a mozeme pokecat aj nazivo. A dakujem za cmukinu! veru tento vecer uz ani krajsi snad nemoze byt. ;-)
    publikované: 05.03.2008 23:59:30 | autor: MarSal (e-mail, web, neautorizovaný)
  39. no, muselo
    to byt kazdopadne zaujimave. neviem, ci na smiech, alebo slzicky :(
    publikované: 20.03.2008 15:23:32 | autor: hviera (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014