dionea

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Má zmysel baviť sa o slobode?

        
Be free, be what ever you wanna be, do what ever you wanna do, just so long, you don’t hurt anybody and remember kids, I am your friend    (z muzikálu Hair) 
 
...ten pocit, že môžete všetko, alebo aspoň to, bez čoho by ste nemohli ďalej žiť...krajná možnosť slobodnej voľby medzi životom a smrťou...slobodná tlač, slobodný občan...sloboda, ten sladký pocit v duši...existuje vôbec? nie je to len ilúzia, ktorú potrebujeme na to, aby sme išli ďalej? alebo ju vôbec nepotrebujeme? a má vôbec význam rozprávať sa o nej?
 
    Prečo vlastne o nej začal človek uvažovať? Nuž aj pre mňa je to veru veľmi ťažká otázka, v podstate tu stále bolo niečo, čo nás v našej slobodnej vôli obmedzovalo (fatum, Boh, príroda, spoločnosť apod.). Ale ak sa vrátime takmer o 2000 rokov späť, zistíme, že si ľudia začali nad tým lámať hlavičky v období vzniku kresťanstva. V čase, keď staroveký kresťan ujo filozof aj teológ v jednej osobe - sv. Augustín budoval učenie o jedinom Bohu, existovalo cca 80 pohanských kultov a musel mať naozaj takmer všetko logicky zdôvodnené (aj kresťanstvo bojovalo o svoje prežitie, preto podľa mňa vznikol aj sofistikovaný systém dôveryhodných argumentov, ktoré sú jednoduché, zrozumiteľné a elegantné)...je jasné, že nešlo o dielko jedného muža   
    Úlohou kresťana bolo "slobodne milovať Boha", čo to však malo konkrétne znamenať, ak je Boh všemohúci, vševedúci, on dáva milosť, vďaka ktorej môžete veriť, a navyše, ak je už aj tak predurčené, kto skončí v pekle a kto v nebi?    Má potom človek možnosť slobodne milovať Boha, ak je už dopredu rozhodnuté a on to nemôže zmeniť?Ako je možné dovedna skĺbiť slobodu kresťana a zároveň veriť v predurčenosť a všemocnosť Boha? Záleží vôbec na tom, ako sa v živote rozhodujem, či sa prikloním k dobru alebo ku zlu, ak je už aj tak všetko dávno spečatené? mám veriť v takého Boha? dozviem sa, či budem ten šťastlivec a skončím v nebi? alebo som ten, ktorý sa dostal do duhého "mužstva"? 
    Je zrejmé, že odvtedy sa v kresťanstve pár vecí zmenilo, aj keď je práve sv. Augustín a na neho nadväzujúci sv. Tomáš Akvinský základným pilierom v teológii. Napriek tomu sa problém slobody riešil v celých dejinách, človek sa jednoducho nedokázal zbaviť potreby byť autonómnou bytosťou a zmieriť sa s tým, že nie je pánom sveta alebo aspoň seba samého, humanistická túžba po emancipácii človeka nás doviedla až do 20. st., kedy sa vyhlásil Boh za mŕtveho, ignorovala sa akákoľvek forma determinizmu a boli sme absolútne slobodní (až na to, že sme si nemohli zvoliť nebyť slobodní), stali sme sa jediným a suverénnym zdrojom, dôvodom a autorom svojich činov...myslíte, že nám to pomohlo? bitku sme vyhrali a čo ďalej?    
 
    Posúvame všetky hranice, nič nie je sväté (ani život, človek, Zem, či Boh) a dokonca ani sloboda nezostala zachovaná...veda napreduje míľovými krokmi dopredu, cestujeme na Mesiac, chceme klonovať ľudí a vyrábame čoraz účinnejšie zbrane...sme slobodní a nemáme žiadne hranice...ale pozor!
Dnes sa vo vede odhalila ilúzia radikálne slobodnej a ahistorickej bytosti, ilúziou je podľa nej aj naša duša, vlastné Ja, posmrtný život, Boh a mnoho iných vecí. Problém determinizmu a indeterminizmu (teda to, že sa naše konanie a správanie dá predvídať a všetko funguje ako hodinky, to znamená, že slobodnú vôľu nemáš alebo to nemožno predvídať vôbec či iba pravdepodobnostne a slobodnú vôľu máš) preniesol do kvantovej fyziky a problém slobody do neurovied. Ak je však sloboda iba ilúzia a ja nie som fyzička ani biologička a chcem riešiť problém slobody, som v koncoch. Jedinou záchranou sú pre mňa otázky, ktoré sa z takto chápanej slobody podľa mňa vynárajú.      
 
    Vzniká dilema, prečo by nás mal problém slobody naďalej zamestnávať, pokiaľ je empiricky dokázané, že naše vedomé rozhodnutie nastupuje až po reakcii nášho tela na nejaký podnet (to sú súčasné výsledky výskumov neurovedy)? Je asi zrejmé, že fatalizmus by narobil iba neplechu, či už v otázkach etiky alebo justície. Predstavte si, že by sa zločinci začali obhajovať prítomnosťou génu zločinnosti, vplyvu kriminálneho prostredia (čo aj robia) a nemožnosti spoločnosti zmeniť tento stav, mohli by sme vôbec hovoriť o nejakých zločincoch?
    Predtým veda nebola až tak ďaleko, zamysleli ste sa však nad tým, či má absencia empirického dôkazu alebo naopak objav nejakej vedeckej teórie vplyv na to, ako žijete? čomu veríte? veríte v Boha, aj keď nie je dôkaz o jeho existencii? veríte v to, že máte dušu, posmrtný život? zmenila vo Vašom živote niečo teória relativity, uvedomujete si aký je dopad nových vedeckých teórií na Vaše vnímanie sveta? Človek nebol spokojný, kým nedosiahol nárok na tzv. „absolútnu“ slobodu a akonáhle sa objavili nejaké slobodu podmieňujúce faktory, ups, máme sa stať neslobodnými? Čo môžem vedieť? Čo mám robiť? V čo mám dúfať? A čo je vlastne človek? (toto sú napríklad 4 základné otázky filozofa Imanuela Kanta).    
          Myslím, že ani nie je dôležité to, či veda poprie existenciu čohokoľvek, ale najmä to, ako prežíva svet konkrétny človek, Vaša suseda, či dcéra, my všetci (a čo z empiricky overeného vedenia o svete infiltrujeme), sloboda bude problémom dovtedy, kým v ňu budeme veriť a podľa toho sa aj správať („hlavní je jak ten svět berem“). Ako aj to, ako sa k tomu postavíme a či a ako najlepšie je možné z tohto vedenia rozvinúť potencionalitu ľudskej situácie.    
 
             Práve takýmito otázkami a mnohými inými sa zaoberá filozofia. Možno si niektorí z Vás poviete, že ide iba o prázdne krčmové reči, keď som rozprávala jednému známemu o tom, čomu sa venujem, s údivom sa na mňa pozrel a spýtal: „To sa naozaj môže študovať a to ťa za to ešte aj platia?“, ale pokiaľ ste sa  v čítaní tohto článku dostali až sem, pravdepodobne Vás zaujíma, čo bude ďalej. Presvedčte sa na „vlastnej“ koži, či to má nejaký význam.
 
            Nakoniec Vám ešte rozpoviem vtipnú anekdotu, ktorú vymyslel neurovedec G. Edelman, ale v inej súvislosti a prerozprával mladý vysokoškolský učiteľ a mysliteľ Marek Petrů vo svojej knihe Možnosti transgrese. Je třeba vylepšovat člověka? Praha : TRITON, 2005. vrelo odporúčam!!!, chcel ňou ilustrovať  stav špeciálnych vied bez filozofie:
 Jeden dostatočne paranoidný pán podozrieval svoju ženu z nevery, a preto sa jedného dňa vrátil domov o niečo skôr ako obyčajne a v záchvate žiarlivosti prehľadal celý dom odhora až dole. Keď nikoho nenašiel, zúrivo sa vrhol k oknu, aby sa uistil, či milenec neutiekol zadným východom a skutočne na chodníku zazrel nejakého muža, ktorý si práve naprával golier na košeli a utieral pot z čela. Do nášho žiarlivca udrela taká zlosť, že pribehol k tomu mužovi, chytil najbližší predmet (čo bola obrovská chladnička) a nadľudskou silou, s vypätím všetkých síl ju hodil tomu mužovi na hlavu.
    Ďalšia scéna sa odohráva v raji, kde sú práve prijímaní traja muži. Svätý Peter ich chváli, že správne vyplnili všetky údaje vo formulári, až na jeden, a to o okolnostiach úmrtia. Prvý muž teda začal vysvetľovať: „Je to jednoduché. Mal som dojem, že sa doma deje nejaké svinstvo, tak som si to chcel overiť a nakoniec som našiel tohto chlapíka, a keď mi stúpol adrenalín, zobral som chladničku, ktorá by bola pre mňa za iných okolností ťažká, a v tom som asi dostal infarkt.“ Druhý muž vysvetľuje: „Nič moc o príčinách svojho úmrtia neviem, bol pekný letný večer, šiel som na prechádzku, zastavil som sa na chvíľku na ulici, aby som si rozopol golier a utrel čelo a zrazu na mňa niečo obrovské spadlo. Vyzeralo to ako chladnička.“ A tretí muž: „Vôbec ničomu nerozumiem, len som si celkom pokojne sedel v chladničke.“ xi xi
            Určite ste postrehli, aké poučenie z anekdoty vyplýva, nie, nemáte si dávať pozor na prechádzkach a uhýnať sa pred náhodne letiacimi chladničkami, ani Vás nechcem odradiť od vysedávania v chladničkách a pod. a  už vôbec nechcem  glorifikovať filozofiu, len práve v tomto prípade by sa filozofia hrala na sv. Petra, ktorý by jednotlivým disciplínam kládol otázky a na ich základe sa pokúšal rekonštruovať zmysluplné vysvetlenia o celku a zmysle udalostí. A to chcem aj ja, hľadať súvislosti a premýšľať o dôsledkoch prijatých teórií. Budem veľmi rada, ak sa ku mne pridáte, postupne Vám vyrozprávam všetko, nad čím premýšľam. Ďakujem za venovaný čas a nezabudnite sa dnes usmievať!!!
 
Vaša dionea :)
    

filozofia podľa dioney:) | stály odkaz

Komentáre

  1. dia, je to SKVELÝÝÝÝÝ vstup...
    do "Filozofie pre každého", ani som nedúfal, že sa to takto dá napísať. :)
    Takže dionein grygarovský seriál o filozofii začína... lepšie začať ani nemohol... :)))
    publikované: 13.10.2006 21:57:50 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  2. ooooo
    dakujem hogo, uvidime, ci sa to vobec niekomu bude chciet citat...xi xi
    publikované: 13.10.2006 22:02:43 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  3. dia, je to čítavé, plné myšlienok na zamyslenie...
    a na diskusie... až mi je skoro trápne to takto vychvaľovať, no tak to cítim...
    Zatiaľ komentujem len svoje dojmy a tie sú nad očakávanie. Text si znova dôkladne prečítam, potom k nemu vygenerujem aj otázky, možno pochybnosti... chce to trochu času, tu sa nedajú páliť otázky či (proti)argumenty len tak od boku. Takže čakaj, dočkáš sa. :)))
    publikované: 13.10.2006 22:07:25 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  4. oki doki
    sak ja si pockaaaam, hi;)))
    publikované: 13.10.2006 22:09:40 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  5. dia, tu je niekoľko mojich otázok a komentov :)
    Pýtaš sa „sloboda, ten sladký pocit v duši...existuje vôbec?“
    ... som presvedčený, že ÁNO.
    A ďalej „nie je to len ilúzia, ktorú potrebujeme na to, aby sme išli ďalej?“
    ... aj keby to bola ilúzia, slobodu či ilúziu slobody potrebujeme, veď by sme sa inak cítili a konali by sme ako naprogramovaní roboti, no nie?
    Ďalšia z úvodných otázok znie „má vôbec význam rozprávať sa o nej?“
    ... určite ÁNO, je to dľa mňa popri zmysle života jedna z centrálnych tém v živote človeka.
    Dia, čo v kresťanstve znamená predurčenosť? vari len nie to, že všetko je vopred dané?
    Veď to by potom dar slobodnej vôle bol podfukom na človeku a len priehľadnou zámienkou na vyhnanie z raja.
    Čo rozumieš tým, že „sme si nemohli zvoliť nebyť slobodní“??? to mi veru nie je jasné. ;(
    Z čoho konkrétne plynie, že duša a vlastné JA sú len ilúziou? Môžeš konkretizovať?
    Píšeš, že „je empiricky dokázané, že naše vedomé rozhodnutie nastupuje až po reakcii nášho tela na nejaký podnet“.
    A je to vari dostatočný dôkaz, že nemáme slobodu rozhodovania? Nie je to len o tom, že telesné automatizmy vedomiu „šetria“ prácu? že vedomie v mnohých prípadoch vystupuje v úlohe „kontrolóra“, ktorý buď reakciu tela „odsúhlasí“ alebo koriguje? Nie je možné na telesné reakcie nazerať ako na súčasť vedomia, ako na jeho presunutú hliadku?
    Ak píšeš, že „nie je dôležité to, či veda poprie existenciu čohokoľvek, ale najmä to, ako prežíva svet konkrétny človek“, píšeš jednu veľku pravdu (aspoň ja to tak cítim).
    Vo všeobecnosti mám dojem, že nech je objektívna realita akákoľvek, pre človeka je vždy podstatnejšia jeho subjektívna realita. O tejto skutočnosti sa každý z nás empiricky presviedča dnes a denne a na milión spôsobov.
    publikované: 14.10.2006 00:29:45 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  6. dia, technická poznámka
    Myslím, že by bolo dobré, keby si tento článok dala na titulku ("Zobrazovať na titulnej stránke blog.sk"). Niekedy je treba uložiť článok opakovane, aby tá voľba zabrala. Že je nastavenie akceptované poznáš podľa toho, že riadok s názvom článku má zelené pozadie.
    Ďalšia dôležitá vec: ak v jeden deň napíšeš viac ako jeden článok a chceš, aby sa zobrazoval na titulnej stránke (a komentáre k nemu tiež), musíš články zverejňovať s min. odstupom 6 hodín, oki?
    publikované: 14.10.2006 01:31:57 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  7. Re: Ma zmysel bavit sa o slobode?
    Podla mna ma. Aky? Ze, si clovek moze nakoniec vybrat nazor, ktory najlepsie vyhovuje jeho povahe a situacii. Alebo, ako si spomenula - na to ako prezivame svet/svoj zivot. Nazor, ze clovek je uplne slobodny a ma svoj osud v rukach,nas vedie k aktivite, vzbure voci terajsim obmedzeniam ,naplna radostou, ale zaroven uzkostou, zbavuje istej utechy, dusevneho kludu, vzbudzuje lutost nad tym, co som urobil/neurobil.
    Nazor,ze clovek je neslobodny, ze jeho osud je vopred urceny , je trochu sklucujuci, vedie k pasivite, ale zaroven upokojuje - ved inac sa nedalo, co sa stalo, sa stat muselo.

    Chceme byt slobodni i neslobodni. Z nazorov na slobodu si vyberieme ten, ktory sa nam prave najviac hodi.
    publikované: 17.10.2006 19:04:52 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. sestko, pekne si vyjadril pre a proti (ne)slobody :)
    Otázka slobody je (z hľadiska nás, bežných ľudí) asi skutočne hlavne o tom, aby si každý jeden človek na stupnicie medzi absolútnou slobodou/aktivitou/nepokojom a absolútnou neslobodou/pasivitou/útechou vybral bod, ktorý mu najlepšie vyhovuje.
    Pritom asi nie je nikde napísané, že ten bod musí byť celý žívot rovnaký, naopak, bežné asi je, že každý človek sa v priebehu života presúva a jeho bod „zmysluplnej a uspokojivej miery slobody“ sa mení...
    publikované: 17.10.2006 19:15:19 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  9. ďakujem hogo
    za komentár venovaný sestkovi, zabudla som ti ešte odpovedať na otázku o predestinácii, táto myšlienka bola kritizovaná už za sv. Augustína, pustili sa do neho tzv. Pelagiáni a sv. Augustín nakoniec ustúpil, ale už pri skúmaní všemohúcnosti Boha a ľudskej slobody nastal problém, kto z koho, akú mám človek moc nad svojím osudom, keď tu je Boh....takže teraz sa skôr tvrdí, že Boh vie predvídať momenty kedy sa rozhodneme a počíta aj s nesprávnym rozhodnutím, ale neriadi ho....takže podľa kresťanov sme rozhodne slobodní:)
    publikované: 27.10.2006 21:03:45 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  10. „sme si nemohli zvoliť nebyť slobodní“???
    to je zase Sartrova myšlienka, ide o to, že človek sa narodí ako slobodný tvor a je podľa neho slobodný aj vtedy, keď sa vyhýba zodpovednosti za svoje činy, alebo aj vtedy, keď sa necíti byť slobodný, to znamená, že neexistuje situácia, kedy si nemôžeš zvoliť, niet neľudskej situácie, pretože vždy máš možnosť voľby. Dokonca aj počas vojny sa človek mohol rozhodnúť dezertovať, zomrieť alebo čokoľvek iné, ak s touto situáciou súhlasil a nič proti nej neurobil, znamená to, že si ju zvolil. Dosť kruté tvrdenie...jediné, čo si sám nemohol zvoliť, bolo "nebyť slobodný", to za nás urobili iní, keď nás počali, inak si podľa Sartra slobodný vždy, alebo neúprimný k svojej situácii, zbabelcom, ktorý nechce byť zodpovedný za svoje činy.
    publikované: 27.10.2006 21:09:28 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  11. hlboké ako oceán
    Neviem, neuvažujem, netrápim sa. Hovoríš o slobode, o predurčenosti. O bohu. V prvom rade si myslím, že nech už je to akokoľvek človeku nezostáva nič iné len žiť si svoj život ako do teraz. Je jedno či o niečom takom uvažuješ, aj tak sa nenájde žiaden dôkaz o pravde či nesprávnosti tvrdenia ako toto...... (aj keď článok je to podľa mňa výborný)
    publikované: 18.01.2007 16:43:48 | autor: Zatratenec (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Zatratenec :)
    v boha neverím, o predurčenosti a slobode uvažujem ako najatá a niektoré otázky sú pre mňa dôležité a kým ich nevyriešim, nehodlám sa pobrať z tohto sveta, nepridíš sa? a ďakujem za ocenenie článku, veľmi ma to potešilo :)
    publikované: 18.01.2007 20:00:43 | autor: dia (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. chybička "nepridáš sa"?
    publikované: 18.01.2007 20:01:36 | autor: dia (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Sloboda nenííí...
    Kde máte slobodu ked vá s zo všetkých stán NIEKTO obmedzuje.Verím život po živote ato znamená že sme hned obmedzováni.Smekontrolováni z vrchu (kde je sloboda?)To máte v podvedomí,hop nemôžem hento nemôžem toto.Stále niekto dad vami vládne.Ale zvikli sme si ani o tom nevieme!?
    publikované: 22.01.2007 13:16:59 | autor: pallfy (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. a je a je a jeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!! to pallfy :)
    už som to písala u hoga, ale uvedomila som si význam slobody ako vzbury a revolty (jasné že nie sama od seba;)....počúvaj pallfy, robíš niečo proti tomu obmedzovaniu, kontrole z vrchu? urobil si niekedy vedome niečo proti pravidlám, zákonom, s ktorými nesúhlasíš? alebo afektovane prejavil zlosť? pretože ide o prejavy nesúhlasu proti niečomu stanovenému a nevyhnutnému a aj to je vo filozofii považované za prejav slobody....alebo poslušne robíš všetko, čo ti niekto prikáže?
    publikované: 24.01.2007 14:07:20 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  16. volba
    podla mna je tu aj osud aj slobodna volba,napriklad je na teba osudovo dana skuzka ze ako sa rozhodnes a podla toho sa ti uz vyvija osud su to osudove krizovatky kam zabocis tak sa ti bude akoz nahodne vyvijat osud bre boha by to nebolo tak zaujimave keby bolo vsetko fatalne
    publikované: 20.03.2007 13:17:06 | autor: expres (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. :) ďakujem za koment expres
    odkiaľ vieš, že tvoje rozhodnutie je len tvoje? a že si sa tak nemal rozhodnúť? teda, že tvoje rozhodnutie nebolo dopredu určené?
    a na druhej strane, prečo si myslíš, že je niečo ako "osudové križovatky"? myslíš, že sú to body, ku ktorým si sa zákonite musel dopracovať? nemáš ten istý pocit aj pri rozhodovaní sa na týchto križovatkách?
    takže predpokladáš, že boh existuje (ak som to dobre vyrozumela)...myslíš si, že sa Boh na nás zabáva a sleduje naše rozhodnutia? prečo by to robil, ak je vševedúci a pozná to, čo bolo, je aj bude? čo by ho ešte mohlo prekvapiť?
    publikované: 20.03.2007 13:26:43 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  18. Neveris v boha?
    trapi ta ci tu je predurcenost a neveris v boha?tak kto by"napisal" tu predurcenost?
    publikované: 21.03.2007 17:36:59 | autor: expres (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. nie expres :)
    netrápi ma, či je alebo nie je predurčenosť...skôr hľadám dôvody, prečo by sme mali veriť, že je a argumenty, ktoré ju popierajú....ja sama som nemala náboženský zážitok, ktorý by ma presvedčil o existencii Boha, aj keď sa mi stalo pár drobností, ktoré by človek nepovažoval za vec náhody...no možno sa "predurčenosť" nepopiera náhodnosťou...alebo naopak, náhodnosť predurčenosťou...sám si tvrdil, že máme slobodnú vôľu, ale len v určitých bodoch nášho života....
    prečo si myslíš, že by tu mal byť niekto, kto "napísal" predurčenosť? myslíš, že iná teória o vzniku sveta nie je uveriteľná? kto alebo čo je podľa teba Boh? ako vyzerá? kde je a čo robí? zasahuje alebo nie do našich životov? ak áno, ako je možné, že je toľko zla na svete? prečo sa zlí ľudia majú dobre a dobrí nie?
    publikované: 21.03.2007 17:47:40 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  20. dionea
    ty nevidis ze cely casopriestor je ako program?genialne zosuladeny,ze vsetko do seba na 100% zapada,ci uz vznik vesmiru,cloveka a tak isto do seba zapadaju akoze nahodne casove udalosti.co je to cas a priestor?ved cas vznikol,myslis ze to bola nahoda?a ak neveris v nahodu tak automaticky musis verit v stvoritela.predstav si cas ako magnetofonovu pasku, my zijeme v pritomnosti co je prehravanie alebo nahravanie tej pasky ale podla mna stvoritel je v inej dimenzii nie je v pritomnosti ale moze byt naraz aj v miulosti aj v buducnosti u neho nie je iba pritomnost.dam ti jeden priklad na to ze tu moze byt aj predurcenost ale aj slobodna vola.predstav si cloveka ktory sa vysmieva druhemu ze ma leukemiu.boh toto vedel uz pri jeho narodeni ze sa mu bude vysmievat tak mu geneticky zakodoval tiez leukemiu.toho cloveka to bola slobodna vola ze sa mu vysmieval ale predurcenost bola ta ze mu geneticky zakodoval leukemiu.a k tomu ze dobrym sa stava ju zle veci iba jedno:ludia su ako kamene,uderi dlat ich najviac bolia ale tie z nich robia pekne sochy.takze zle veci ta robia este lepsim clovekom.
    publikované: 26.03.2007 23:50:14 | autor: expres (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. zaciatok rozmyslania o slobode sa datuje na 2000 rokov s5?
    no uz len pritejto vete v clanku mi stacilo aby som dalej nepokracoval v citani tak mudrych slov starostlivo vyberanych zo slovnika cudzich slov (pravdepodobne).. Uvediem len jeden priklad hrdinskych bojov pre slobodu, ktory potvrdi ze je to nezmysel co autor clanku predklada-SPARTA.. a ak sa dobre pametam tak ta existovala 3000rokov dozadu! A celkovo rozmyslanie o slobode je zrejme tak stare ako samotne sebauvedomovanie ludstva a rozhodne sa nedatuje na zaciatok vzniku krestanstva.

    publikované: 09.07.2007 12:25:37 | autor: daenis (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. daenis, ak ma tu chceš natrieť, nech sa páči, znesiem toho veľa ;)
    tie slová nie sú zo slovníka cudzích slov, sú z mnohých zdrojov a sú z mojej hlavy a pamäti...a máš pravdu, starostlivo vyberané, aby boli aj čitateľné, čo sa týka knižných zdrojov, sú uvedené, ak by si si dal tú námahu a prečítal si to do konca, zistil by si to...a čo sa týka slobody, ako antropologický problém sa analyzoval až v treťom storočí nášho letopočtu, dovtedy to bol skôr sociálny problém a týkal sa právneho vymedzenia ľudí v spoločnosti, delenia na otrokov a pánov, čo sa týka aj Sparty ;) nie je sloboda ako sloboda, hm
    publikované: 09.07.2007 12:34:29 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014