Dnes sa mi stala celkom zaujímavá a skôr komická ako tragická situácia. Občas ma decká veľmi hnevajú a to najmä tým, že sa nedokážu sústrediť och. Hm a keďže straaašne, ale straaašne nerada študentov karhám (čo však v poslednom čase v podobe prehovárania do duše alebo rezignáciou aj robím :(( ), zneužila som na túto príležitosť Gogoľa a Bašmačkina :))
Je veľmi náročné zaujať pozornosť celej triedy a navyše ľudí, ktorí by celú literatúru najradšej zahodili niekam do koša. Bašmačkin mi však pomohol, až moji študenti netušili, či ešte stále hovorím o poviedke Plášť, alebo o ich vzťahu ku mne.
Išlo totiž o to, že Bašmačkin ako hlavná postava tejto smutnej poviedky, je typom bezvýznamného a biedneho človeka žijúceho vo veľkomeste, ktorý ako mnohí iní túžia po nepatrnom úspechu, uznaní a kariére. Možno si poviete, že sú to povrchné veci, ale aj ja ako jeden z ľudí žijúcich v dave potrebujem cítiť, že moja práca nie je zbytočná, že ja sama robím niečo, čo sa nerozplynie v nekonečne slov a dojmov. Bašmačkin navyše trpel ponižovaním zo strany kolegov, ktorí si ho vôbec nevážili :(
Zmenil to jeden plášť, nebol to neviditeľný plášť, ako si mysleli moji študenti, ale naopak, plášť, ktorý ho vrátil späť do života, po akom túžil :)
Nakoniec ho však o ten plášť okradli, on prechladol a zomrel bez toho, aby si to niekto v jeho práci všimol :( smutný príbeh, nie? Rozprávala som im o úcte k človeku, jeho práci a pocitoch tak intenzívne a pravdepodobne aj expresívne, že sa ma jeden študent opýtal, či sa ešte stále rozprávame o tejto poviedke. Pravdou bolo, že ani nie, chcela som im naznačiť niečo viac, čo ma na ich správaní trápi a ubíja. Pochopili to :)
V závere som im čítala aj jednu ukážku: "Nikdy nespravil ani jedinú chybu, ale keď ho spolupracovníci drgali do rúk, prosil ich: "Nechajte ma, prečo mi tak ubližujete?"". Keď som pri poslednej vete zvýšila hlas a pozrela sa do tichej triedy, chlapec v prvej rade mi pošepol: "Šššš, pokoooj" :))) Asi som to trošku prehnala, hm.
Naozaj ma nahnevali, neplánovala som svoju hodinu zneužiť (predovšetkým) na prevýchovu a viem, že zajtra budú rovnako hluční a nesústredení, že si vykričím pľúca a že moje slová možno zaniknú niekde v priestore medzi dvomi svetmi. Ale nik vás nenaučí, ako zvládať disciplínu a toto chvíľami naozaj nestojí za tú námahu. No možno sa niečo predsalen zmení.
Len sa bojím, že tým niečím budem ja sama.
...alebo ako končí Bašmačkin: "Zmizla a stratila sa bytosť, ktorú nikto nechránil, nikto nemal rád, o ktorú sa nikto nezaujímal".
Nechajte ma, prečo mi ubližujete?
29.01.2008 22:51:42
alebo ako mi Bašmačkin pomohol s hlučnou triedou ;)
Komentáre
Diuska, vydrz, moja...
neskor budu urcite na teba spominat s laskou, skoda, ze sa nedokazu sustredit a menej ta trapit... neviem si predstavit idealnejsiu ucitelku ako si ty,to nie je pochvala, to je len konstatovanie:)
prajem Ti pokojnu noc, oddych a zajtra krajsi dnik:)
Diuška! To je ale prekvapenie!
ahoj dievčatá :)
hanuľka, nie som dobrá učiteľka, nedokážem mnoho vecí, ale snažím sa...až keď sa mi stane, že ma budú vnímať a rešpektovať aj tí najhorší žiaci, budem so sebou spokojná :( dnes sa často stretávam skôr s ignoranciou a mám sto chutí niekam ujsť...skúšam všetko možné, už sa dostavujú aj prvé výsledky...hm, len niektorým ľuďom vraj musíš ukázať, že dokážeš byť aj krutá...tak sa to dnes učím, ak sa inak nedá, budú mať, čo chcú...
nedokážem byť zlá a pomstychtivá...keby to tak vedeli :( ach
diuška
vikinka :)
Vieš, Diuška, občas, keď srdce bolí,
Aj mňa to včera postihlo, hoci z iných dôvodov.
Ale prešlo to a opäť som tým, čím som:
vašou veselou,roztatárenou, trošku citlivou, no spokojnou rozprávkárkou. Tak to bude aj s tebou. Pamätáš sa, ako si mi písala, že je to tvoje dievčatko, toj chlapček a ja som si myslela, že sú naozaj tvoje - deti.
Srdce nás skúša, ako dokážeme mať radi, hĺbku našej lásky. A ja si myslím, že si výborná učiteľka a že im nedáš to, čo chcú, ale to čo naozaj potrebujú - kus seba samej, svoju lásku, svoje srdce.
:) hm Zuzanka, som rada, že si znovu sama sebou :)
všetkých mám rada, aj tie, ktoré trestám a snáďto aj vedia, cítia, len to zneužívajú a ani netušia, ako ma bolí, keď ich musím trestať :(
diuš,
Diuška, neviem, ako ich presne trestáš,
:)) inťo
napríklad nedávno sa mi druhák stredoškolák postavil a prešiel do druhej rady...dával niečo čítať svojmu spolužiakovi :)) tak som sa ho opýtala, či sa nepotrebuje ešte poprechádzať, alebo predať niekomu inému nejaký odkaz? :D proste nonsens, väčšinou si z nich uťahujem (poučujem) cez text, dávam si pozor, aby môj inotaj neurážal (resp. urážam a poučujem tak, aby si to priamo nevšimli, skôr, aby si uvedomili, že robia niečo, čo by nemali)...ale občas faaakt zíííram, čo sa tam deje
som kúsok vyšinutá, ale ani moje nadľahčovanie občas nestačí...už aj tak si možno myslia, že som blázon...
na písomke, na ktorej zjavne odpisovali (ja policajta robiť nebudem, nech sa naučia vlastnej zodpovednosti)...som im v polovici písomky (započujúc nejaké odpovede) začala diktovať (radiť) správne odpovede prechádzajúc sa medzi lavicami...
alebo inokedy, keď znovu nepočúvali, som im po vysvetlení diktovala totálne hlúposti, pretože nepotrebujem na hodine automaty, ktoré nič nevnímajú a nerozmýšľajú...potrebujem tam ľudí s mysľou a dušou, spätnú väzbu...
správam sa ako blázon :/ ja viem
Ak Ti pomôže
Zuzanka, hm
vikinka :(
Diuška, každý kto berie svoje povolanie ako POVOLANIE,
Teraz to možno vyzerá všelijako, že ťa ignorujú, smejú sa, robia si čo chcú, ale oni si to tvoje správanie vezmu do života ako obraz, v ktorom uviedia nielen svoje vlastné nezmysly, ale aj teba, SVOJU učiteľku, ktorá vo chvíli, ktorá sa zdala neriešiteľná, urobila nečakané veci. Už budeš navždy v ich spomienkach.
Diuška :-)
Ja mám pocit, že Ty ich dokážeš prebudiť :-)
jeeej, to sa mi oné... páči :-)
a tie dva roky stále platia :-)
písala som Zuzanka o tom,
možno rovnako poctivú prácu, akú sa snažím robiť ja, ľudskosť, úctu k človeku, životu...nič viac :(
rusalka, inťo :)
To je veľmi veľa... Ak ich to naučíš, tak je to viac, než všetky
Chápem, že zvládnuť triedu puberťákov nie je jednoduché, ja by som to vôbec nedokázala, praskly by mi nervy, alebo by som sa stala jednou z nich - mňa byto k tomu určite zviedlo. Ale podľa mňa ty si to iste zvládla na jednotku.
myslím, že nehrozí
Diuška, Ty to iste vyriešiš.
Krásne sny a zajtra v škole pokojný deň bez zbytočných nervov.
:)) inťo, Zuzanka :)
a Zuzanka, ĎAKUJEM za písmenká :) a pravdaže, utekaj do hajankova, ja ešte stupňujem prídavné mená :))) a pozdravujem polovičku
sladké sny prajem :) a zajtra úspešný rozprávkový dník ;)
a určite inťo aj
hm,
:D myslím, že dva roky nestačia...
veď som nepovedal, čo bude o dva roky.
aha :)
prajem ti dobrú noc a sladké usmievavé sny inťo :) a dík za komenty
všetkým
jaj dia
len som trochu zmatena, ake rocniky vlastne ucis? :)
BV :))
neviem prečo,ale v pamäti mi vyvstal článok BV..
ha..a odrazu mám pred očami Michelle Pfeiffer..a Nebezpečné známosti..))...Dia..skús jej praktiky..)))))))))
každopádne držím palečky..nech dosiahneš to,po čom túžiš..Len sa obávam,že to asi len na Univerzite tretieho veku..))))
diuš..Ty a blázon??
Na druhú stranu,blázinkov ja rád ;)
diuska, ale
a s tymi studentikmi to bude asi tazke, viem aky sme boli my, a teraz to asi lepsie nebude.... :(
zaujať decká...
Sikovne si to na nich
Nedaj sa utlacat za ziadnu cenu, robis sice namahavu pracu ale velmi velmi zasluznu.
Drzim palce
pekný večer :)
ďakujem za povzbudive komenty ;)
diuška
snáď aj hej viki :)
Iba malý pozdrav...
Diuška,
Máš nesmierne krásnu prácu, ale aj nesierne ťažkú, hlavne v dnešných časoch. Páči sa mi, že vo svojich spôsoboch učenia nie si stereotypná, ale maximálne flexibilná. Ináč sa dnes pedagogický proces nedá zvlánuť, ak má mať človek z práce radosť a zadosťučinenie. Sám sa pohrávam pri komunikácii s ľuďmi, hoci mám úplne odlišnú prácu a sú to len dospelí ľudia.
Doma však musím tiež vymýšľať na posledného pobertiaka rôzne "finty", aby som ho dostal tam, kam chcem. A nie vždy sa to darí, metódu mojich rodičov - rozkaz a splnenie rozkazu nemôžem použiť vôbec, už by som bol mŕtvy...:-))) a Ty pracuješ s masou. Klobúk dole. Skúš použiť pomoc disciplinovanejších žiakov... Ale čo Ti budem radiť, nosil by som drevo do lesa. Radšej by som sedel,ako napísala Hanička, s otvorenými ústami a počúval a počúval... a pozeral by som sa Ti rovno do očí. Zase ma obvinia, že nadbieham...:-(((
martuška, macko :)
macko :) myslím, že pri tejto práci nie je žiadna rada márna...keby si mi popísal, akým spôsobom využiť tú pomoc disciplinovanejších, bola by som vďačná ;) dokonca aj tie finty na syna musia stáť za to, sem s nimi, ak sa dá a nevadí, že prezradíš svoje nouhau :) a nadbiehanie? pozeranie rovno do očí? :)) uuuuuu, keby mi v laviciach sedeli takí študenti ako ty s Hankou, možno by som mala problém sústrediť sa ;)
peknú sobotienku prajem všetkým :)
Diuska:)
Nesmel by chybat MACKO, ukazal by nam, ako sa robi s pubertiakmi a ja by som sa vytesovala z oprasovania literatury, velmi mi chyba odusevnely prejav ucitela...
Vzdy som tuzila byt ucitelkou, teraz len hlboko sklanam hlavu pred tebou a dakujem osudu, ze sa mi sen nesplnil. Nesiahala by som ti ani po....
jooooj, hanuľka!!!
prázdninovú školu pre dospelákov, kde by som sa aj ja čo to poučila hmmmm, beriem všetkými desiatimi :))
Diuska - to je skvele:):):)
oki mojka :))) dohodnutééé ;)
supeeer:))
No, idem konecne k hrncom i ja:)) zatial som len kolac upiekla, ale treba aj ine...dobru chut:)
ďakujeme, aj vám ;) ja idem tiež ;)
potom uvidíme :)
Dievčatá,
macko :)
Pani učiteľka,
Diuška, nemám žiadne nouhau, vždy vychádzam z monentálnej situácie, reakcie, postoja, povedaného... Ani Ti neviem reprodukovať nejakú modelovú situáciu. Mierne využívam pozíciu muža, tú som si budoval priebežne, takže syn vie odhadnúť, s kým má reč. Nikdy nekričím, kladiem viac otázok ako konštatačných a prikazovačných viet. Na otázky sa mi ľahšie a pohotovejšie reaguje, nemusím syna presvedčovať, že prečo to a ono... na otázky musí odpovedať on, ja podľa potreby odpovedám zase otázkou a smerujem to k cieľu. Keď viem, že mal by som problémy, deň-dva ho dopredu upozorním, že to a to nás čaká... uloží sa mu to v hlave a prichádza ku mne s vlastnými návrhmi, vlastne ho neprekvapujem.
Diuška, to je len jeden človek, Ty ich máš kopec. Asi Ťa neuspokojím svojou odpoveďou, to sú len také moje strohé postrehy z prostredia, v ktorom som vychoval tri deti. Ináč proces zvládania detí, študentov ma zaujíma. Preto som sa zamyslel nad týmto problémom a napísal Ti, že bolo by vhodné využiť pomoc disciplinovanejších. Mám ako takú predstavu, ale porozmýšľam komplexnejšie a na tento koment sa vrátim.
oki macko :) v podstate postupuješ tak ako ja
používam pochvaly, povzbudenie, zistila som, že to na malé deti platí a snažia sa viac :) je to ich odmena, taktiež v nich nechcem vzbudzovať strach...nechávam ich pýtať sa (na učivo), aby mali možnosť zistiť aj to, čomu nerozumejú (minule sa ma malé deti pýtali na slovo rasizmus, len tak cez prestávku, osvedčovali sa z neho navzájom a nevedeli, čo to znamená...po mojom vysvetlení sa už nesmiali a sami uznali, že ak aj nemajú v láske niektoré rasy, nie je to kvôli farbe ich pokožky)...hm, ale mám tak málo skúseností, že kým sa naučím to celé koordinovať, prejde pár rôčkov :(
ďakujem za tvoju odpoveď macko :) tvoja výchova musí byť zaujímavá...
a hanuľka bude určite skvelá spolusediaca :)
Diuška, keby tak rozmýšľali všetky učiteľky
Minule som bol synovi na rodičku, bolo to také mimoriadne rodičko. Učitelia sú zúfalí, vraj neakceptujú žiaden pokyn, akoby tam ten učiteľ ani nebol. Rozmýšľal som, čo by som robil, ako by som umravnil triedu ? Nie je to jednoduché, v inej polohe je muž, v inej žena - učiteľka. V triede je prevaha 16-17 násťročných chlapcov. ???
hm :)) no je
ale je fajn, že si uvažoval nad tým, čo by si robil ty a nie nad neschopnosťou učiteľov :)
noooo a chlapci sa navyše aj usmievajú, snažia sa obmäkčiť lichôtkami a je to v podstate veľmi milé, vtipné :)) och, pre mňa o to ťažšie...nesprávajú sa hrubo, našťastie, zatiaľ...keď použili vulgarizmus, poslala som ich vymyť si ústa :))
v súvislosti s rodičmi mi napadla jedna vec...možno som už o tom písala...študent (17) vzal domov jednu prácu, za ktorú som mu dala 4ku, ukázal ju otcovi a ten mi po ňom odkázal, že som mu mala dať 5ťku a jedno za ucho :))) pritom mám toho študenta rada :)
teraz som si spomenula skôr na to dobré ;)
Tá pani učiteľka čo som spomínal hore,
Poslať ich vymyť ústa je vtipné, ale mám pocit, že asi nezaberá, skôr sa prezentujú ako hrdinovia, ktorí si môžu ísť umyť ústa. Ale beriem to ako poukázanie na to, že si "špiní" do úst. Keď použiješ niečo v tom zmysle, že Ty by si takéko priateľa alebo kamaráta nechcela, asi by to malo mať väčší účinok. Asi, domnienka. Chalanom sa páčia mladšie učiteľky. Pamätám si, že aj mne sa na priemyslovke páčila jedna učiteľka, ktorá práve skončila školu a bol by som jej zobal z ruky. :-)))
:))) nemyslím si, že sa im páčim
aj ja som chcela veľakrát ujsť :( no to by nado mnou vyhrali a neurobím to, aj keby sa neviem čo stalo...v najťažších chvíľach si sadnem a bez slova, pozerajúc sa na nich čakám, kým sa ukludnia...zaberie, na chvíľu...
Moja zlatá Mirka
Ty si mi dala silu vydržať aj v tých najťažších obdobiach a práve vďaka tebe som teraz opäť šťastný :-)
Ani ja som si na strednej nevážil naozaj skvelých profesorov, bol som mladý... nedochádzalo mi, čo pre mňa robia. Ale povedz mi, čo viac hovorí o človeku? Kamaráti, ktorým si nie raz veľmi pomohla a ktorí ti zostanú na celý život, alebo banda nevychovaných puberťákov, ktorí z toho časom vyrastú?
Neboj, aj keď to tak nevyzerá, každý jeden z nich si niečo odnesie z tvojej hodiny a určite sa niečo naučia. Ak bude treba, tak im to prídem aj násilím vtĺcť do hlavy... však čo by som pre teba neurobil :-D
Diuška,
Najskôr ma napadlo, že nebolo by od veci, tých tichších si zavolať a poprosiť ich o pomoc, no nejako sa mi to nepáči, učiteľ by mohol vyzerať ako bezradný človek, ktorý si nevie rady... často nevieš, ako tie deti zmýšľajú. Ale hľadal by som cestu k tým deťom, aby som zistil, ako to vnímajú oni a ako sa na to pozerajú oni a využiť tú ich momentálnu reakciu na spomínaný účel.
Situácia, ktorú si opisovala bola asi hraničná. Ja by som volil aj možnosť presadenia žiakov, "dobrý - zlý". Keď som chodil na priemyslovku, tak jeden učiteľ túto možnosť využíval a keď bola jeho hodina, tak sme museli sedieť podľa jeho poriadku.
Možno by sa mohla hodina začať aj končiť s päťminútovou debatou o všetkom a zameral by som sa asi akože na tých vyrušujúcich a nechal by som ich vyrozprávať... možno by som deťom kúpil nejakú sladkú drobnosť a tiež len akože ich ponúkol... aby to nebrali ako kupovanie.
Ak máš takých nespratníkov, ktorí sa nedokážu za žiadnu cenu upokojiť, asi by som ostal ticho a vyzval ho, že keď chce robiť šou, tak môže pokračovať a sledoval by som ho v tichosti. Ak by prestal, opäť by som ho vyzval, nech vidí, aké je to ťažké niekoho zaujať.
My sme dostávali aj úlohy z novej látky a vystupovali sme v úlohe učiteľov... museli sme si problém naštudovať a potom ho pred triedou predniesť. Neviem, ako by sa to tým vyrušujúcim páčilo, keby dostávali takúto úlohu ? Tam, možno na ojedinelom pokuse by zbadali, že úloha učiteľa nie je len tak med lízať. Priebeh by som sledoval a podľa potreby okomentoval.
Možno by som si priniesol na hodinu aj fotoaparát a možno by som nespratníkov aj vyfotografoval a snímku poslal mailom rodičom, možno by som ho sám vyzval, aby urobil niečo zlé, negatívne... určite by sa zarazil, čo mu to kážem...
Diuška, už som zo školy dlho doma, neviem, čo dnešné pravidlá a možnosti v školstve dovoľujú. Sú to len moje možno, možno... zamýšľam sa však nad tým a hľadám cestu. Preto tie moje streštené nápady.
Baví ma komunikovať s ľuďmi, mám rád mladých ľidí, mladosť a preto ma to zaujíma. Držím Ti palce a prajem Tvojej láskavej duši radosť zo svojej práce a niekedy napíš, čo a ako.
dobry vecer,pani profesorka Diuska a spolusediaci macik:)
Dat lapajom sancu stat pred triedou a nechat ich vysvetlovat ostatnym. Odfotenie, ci nakrutenie na kameru by bolo uplne super. Potom ich vystupenie prebrat s celou triedou.
Mojim snom bolo ucit, tak velmi som po tom tuzila, teraz vidim, ze sa dobre stalo,ako sa stalo. Nesplnil sa sen.
Vychovala som len dve deti, moje vlastne , rezervy som mala i mam obrovske, najma starsi syn by ma urcite podrobil drvivej kritike, ale verim, ze aspon jedno by uznal- ze su moje naj na svete a vsetko, co som robila a robim je kvoli nim.
Su mojou uzasnou motivaciou, motorom, ked uz sa zda, ze neviem, ako dalej.
A preco to pisem sem?
Pretoze tu tiez citim uzasnu lasku k detom - od Diusky, od Macka a od Shaggyho uzasnu lasku ku kamaratke Diuske:)
Ahoj Hanička !
Hanička, ja mám rezervy na kamióny... musel by som byť k sebe veľmi kritický... vieš, predstavy - skutočnosť...
:)) ahojte
a s veľkými deťmi sa niečo zmenilo, aj tí najhlučnejší sú ku mne viac úctivejší, možno preto, že som sa ich zastala na porade, aj ich pochválila :/ a budem na tom makať ďalej, mám aj kameru, foťík, možno vyskúšam macov návrh :)) len na to zase nie je priestor :/
a shagguliak :) som rada, že sa ti teraz dobre vodí, vieš, že sa teším a prajem ti to ;) a dík, netreba ich zmastiť, mmmmm, možno neskôr xi xi...podarilo sa mi s niektorými trošku zblížiť...na prof. úrovni, komunikujem s nimi a občas mi aj vyjdú v ústrety a utrúsia obdivnú poznámku na moju adresu o tom, ako ich zvládam :)
hanuľka :) bola by z teba skvelá učiteľka :) vychovať "len" dve deti je podľa mňa zázrak ;) tiež sa tým ojim "adoptívnym" teším, ale niekedy je toho naozaj veľa :/
a budem vám rada písať o tom, čo pomohlo a aké pokroky robím :))
peknučký večer všetkým :)
Macik,
niekedy mam problem aj s dobrym kamaratom vysvetlit mu urcitu vec, ako to myslim ja, niekedy sa mi zda, ze jednoducho nie som schopna povedat to zrozumitelne...:(
DIUSKA - uzasneee, zaujala si lapajov, maju uctivejsi pristup k tvojej osobke, proste skvele...vedela som, ze to musi prist, aj ti najotrlejsi jednoducho pochopia, ze u teba to nie je poza, ale davas do toho srdiecko, seba celu.
Vsetkym krasnu nocku, plnu uzasnych snickov a fantastickych ludkov:)))
aj tebe moja milá :)
Hanička,
Áno, šikovný spôsob ako zvolila Diuška, keď chcela zahnať ovečky do košiara...
Takže dievčatá, dobrú nôcku, po vašom...
:)) volajú ma, macko uško ;)